מאז הטבח של 7 באוקטובר, ישראל נאבקת במלחמה מורכבת ברצועת עזה ובצפון הארץ. המתיחות בצפון הארץ הגיעה לשיא טרגי במוצאי שבת שעבר, כאשר רקטה שנורתה מלבנון פגעה ישירות בישוב הדרוזי מג'דל שמס, וגבתה את חייהם של 12 ילדים ונערים. באירוע נפצעו 29 בני אדם נוספים, מתוכם 6 פצועים קשה, 3 בינוני ו-10 קל.

הפגיעה התרחשה במגרש כדורגל סמוך לגן שעשועים, במהלך מטחים כבדים שנורו מלבנון לעבר האזור והגליל. בעוד ישראל מתמודדת עם איומים בשתי חזיתות, הבינה המלאכותית (AI) מתגלה ככלי מפתח בידי צה"ל, משנה את פני הלחימה ומציעה יתרונות אסטרטגיים חיוניים.

לאחר המהומות בשדה תימן: צה"ל בצעד דרמטי נגד "כוח 100"
ארדואן לא צחק: המלחמה בין ישראל לטורקיה היא ככל הנראה שאלה של זמן

בעזה, צה"ל מפעיל מערכת חדשה המשלבת מאות נתונים שונים, כולל מידע מודיעיני, היסטוריה גזרתית, טכניקות ירי מוכרות ומיקומים פופולריים של ירי פצמ"רים מהעבר. המערכת מעבדת גם עדכונים מבצעיים מהלחימה בשבועות האחרונים. באוגדת עזה, הצליחו באמצעות התוכנה לחשב היכן יהיו חוליות פצמ"רים של מחבלים באזור הגבול, מתי המחבלים יגיעו בפועל ולאן הם יירו את המרגמות. בלפחות שתי הזדמנויות, חוסלו כך מחבלים.

לאור ההסלמה בצפון והאפשרות למלחמה נגד חיזבאללה, צה"ל מתאים במהירות את הטכנולוגיות שהוכחו בדרום לזירה הצפונית. בעקבות ההצלחה באוגדת עזה, החלו ליישם הליך דומה גם בפיקוד הצפון. מערכות ה-AI מסייעות בניתוח דפוסי פעולה של חיזבאללה, שיפור מערך ההגנה האווירית, וחיזוי מיקומי שיגור אפשריים של רקטות. יכולות אלו עשויות להיות קריטיות במקרה של הסלמה נוספת או פריצת מלחמה בחזית הצפונית.

פעילות כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

שילוב אנליסטים בפעילות הצבאית הוא חידוש יחסי בצה"ל. התהליך החל באגף המודיעין ובחיל האוויר, והורחב לאחרונה לפיקודים המרחביים ולאוגדות. במחלקת הבינה המלאכותית של צה"ל פותחו עשרות תוכנות לשימוש הצבא. בין היתר, פותחה תוכנה לשמירה על כשירויות הכוחות והטנקים במהלך התמרון. התוכנות יכולות לא רק לבדוק את מצב הכשירות של הכוחות, אלא גם להתריע בזמן אמת על איומים מתקרבים בשטח האויב.

אחת ההצלחות הבולטות היא מערכת שפותחה באגף התקשוב, המעבדת במהירות נתונים משתנים ומספקת התרעה מיידית לכוחות בשטח. כתוצאה מכך, חי"רניקים וטנקיסטים בתוך רצועת עזה קיבלו התרעות מפני פצמ"רים שנורו לכיוונם, מה שאפשר להם לתפוס מחסה ולהציל את חייהם. מערכת דומה יכולה להיות מכריעה בהגנה על כוחות וישובים בגבול הצפון מפני ירי רקטות של חיזבאללה.

בגדוד תקשוב של פיקוד הדרום, בשיתוף עם מחלקת ה-AI, פותחה יכולת חדשה עבור גורמי הרפואה. המערכת, שזכתה לשם "שעון הזהב", מתכללת את כל נושא הפינויים הרפואיים של פצועים משדה הקרב. היא מאפשרת חישוב מדויק של החלטות קריטיות בפינוי פצועים, כולל לאיזה בית חולים לפנות בהתחשב בעומסים, סוג הפציעה, מומחיות בית החולים, זמן הפינוי ועוד.

פינוי פצועים על ידי לוחמי יחידה 669 (צילום: דובר צה''ל)
פינוי פצועים על ידי לוחמי יחידה 669 (צילום: דובר צה''ל)

מערכות AI נוספות פותחו לאיתור, גילוי, חקר והשמדת מנהרות חמאס, מציאת חטופים, והגעה לבכירי חמאס. טכנולוגיות אלו עשויות להיות מותאמות גם לאתגרים הייחודיים בלבנון, כמו איתור מחסני נשק ומפקדות של חיזבאללה. צה"ל גם עובד על שילוב AI בתפיסת ההגנה החדשה המתעצבת בגבולות, עם מטרה לאפשר זיהוי מוקדם של איומים, הכוונות מהירות וחכמות יותר, והגנה יעילה יותר. יישום זה רלוונטי במיוחד לגבול הצפון, שם האיום של חדירת מחבלים והתקפות פתע הוא משמעותי.

למרות ההתקדמות הטכנולוגית, צה"ל מדגיש כי הגורם האנושי נשאר קריטי. ההחלטות המבצעיות החשובות נשארות בידי המפקדים, כאשר ה-AI משמש ככלי תומך החלטה ולא כמחליף שיקול דעת אנושי. ככל שהמצב הביטחוני ממשיך להתפתח, הן בדרום והן בצפון, צפוי כי תפקידה של הבינה המלאכותית בהגנת המדינה ואזרחיה רק ילך ויגדל, תוך שמירה על איזון בין יתרונות טכנולוגיים לבין שיקול דעת אנושי ואתי בניהול הלחימה.