חיל האוויר חיסל אתמול (שלישי) בביירות את פואד שוכר, המפקד הצבאי הבכיר בחיזבאללה, ששימש כרמטכ"ל הארגון, והיה יד ימינו של מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה. לישראל חשבון ארוך שנים עם שוכר, שהצטרף לשורות חיזבאללה ב-1985, וטיפס עד צמרת ארגון הטרור.

בשנות ה-90 קידם פיגועים נגד כוחות צה״ל וצבא דרום לבנון, ובשנת 2000 היה מעורב באופן ישיר בחטיפת גופותיהם של שלושת החיילים סמ"ר בני אברהם, סמ"ר עדי אביטן וסמ"ר עומר סואעד, אשר נהרגו על ידי מחבלי חיזבאללה בעת שסיירו לאורך גדר המערכת סמוך לאזור הר דב.

תקיפת חיזבאללה בהר דב (ארכיון, צילום: רויטרס)
תקיפת חיזבאללה בהר דב (ארכיון, צילום: רויטרס)

מאז שמונה באוקטובר, ניהול שוכר את המערכה נגד ישראל, ולפי צה"ל, היה אחראי לרצח 12 הילדים במג׳דל שמס ולרצח של אזרחים ישראלים וזרים רבים לאורך שנים.

"יד ימינו של נסראללה": רמטכ"ל חיזבאללה חוסל בתקיפה ממוקדת בביירות
נסראללה ממשיך להתרברב, אך חולשתו נחשפה פעם נוספת

גם בארצות הברית נסגר הלילה מעגל, שכן שוכר היה תחת רשימת הסנקציות האמריקאיות בשל מעורבותו בתקיפת בסיס מארינס בביירות ב-1983. בבסיס באותה תקופה שהו חיילים אמריקאים וצרפתים, ששימשו "כוח משכין שלום", בעת מלחמת האזרחים בלבנון. 241 חיילים אמריקאים, 58 חיילים צרפתים ושישה אזרחים נהרגו במתקפה.

חאג׳ מוחסן (צילום: רשתות ערביות)
חאג׳ מוחסן (צילום: רשתות ערביות)

לאחר החיסול הלילי,הוחלט על סגירת המרחב האווירי מקו חדרה וצפונה. גורם צבאי אמר כי "רשות שדה התעופה הוציאו הנחייה מטעמם בנושא".

בתוך כך, גורמים אמריקאים וערביים שמעורבים במאמצים הדיפלומטים לסיים את המערכה בצפון, הביעו דאגה בעקבות בחירת ישראל לתקוף בביירות. גורם אמריקאי אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי החשש הוא כי החיסול עלול לגרום למצב לצאת משליטה.

לפי ה"ג'ורנל", אתמול התקיימו מאמצים אמריקאים למנוע תגובה נרחבת לטבח במג'דל שמס, שבו נרצחו 12 ילדים ונערים. דיפלומטים אמריקאים פנו למקביליהם בישראל ובלבנון, ואף החליפו מסרים עקיפים עם איראן. לפי גורם אמריקאי, ישראל אותתה לוושינגטון על אופי התקיפה: "הממשל קיבל התראה מוקדמת על התקיפה, על המיקום והועבר המסר שמדובר בתקיפה בהיקף מצומצם".

גורם ישראלי בכיר אמר לרשת CNN כי ישראל "מקווה להעביר מסר נחרץ בתקיפה, אך להימנע מהסלמה נוספת. אנחנו לא רוצים להידרדר למלחמה כוללת, אך כעת הכדור במגרש של חיזבאללה".