איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, חוסל הלילה (בין שלישי לרביעי) בטהרן. הודעת חמאס אישרה כי הנייה חוסל לאחר שלקח חלק בהשבעתו של נשיא איראן. חיסולו מנחית מכה רצינית על ארגון הטרור ובפרט על הזרוע המדינית שלו, שהרי הנייה היווה בעיקר סמל לתנועת החמאס. הוא נחשב לאחד ממייסדי הארגון, והיה לבן טיפוחיו של אחמד יאסין, מנהיגה הראשון.

הנייה נולד במחנה הפליטים שאטי ברצועת עזה, למשפחה שנמלטה מכפר סמוך לאשקלון במלחמת העצמאות. בנעוריו עבד באשקלון כטייח ועובד בניין. הוא למד והיה יו״ר מועצת הסטודנטים באוניברסיטה האסלאמית בעזה, והצטרף לתנועת חמאס באינתיפאדה הראשונה, כשהארגון עוד היה בתהליכי הקמה. 

בכירים איראנים בהלם: איראן במסר ברור לישראל - ״תהיה תגובה״
מדינה שלישית הייתה מעורבת? עכשיו נחשף איך הנייה חוסל

זירת חיסול הנייה (צילום :רשתות ערביות)

באותו זמן גם בישראל החלו לשים לב לדמות הצומחת בעזה, וזמן לא רב אחר כך הגיע המפגש הראשון שלו עם כוחות הביטחון, כשנכלא בשנת 1987 במעצר מנהלי למשך חצי שנה. משנת 1989, ריצה הנייה עונש מאסר בכלא קציעות וב-1992 גורש לדרום לבנון עם עוד 416 אנשי חמאס.

לאחר שנה, חזרו המגורשים לרצועת עזה ובשנת 1997, מונה הנייה לראש לשכתו ויד ימינו של שייח׳ אחמד יאסין, מייסד ומנהיג תנועת חמאס. באינתיפאדה השנייה, הלך והתחזק מעמדו של הנייה, בשל קרבתו ליאסין וחיסולם של בכירים רבים בחמאס ע״י ישראל. הנייה מעולם לא ביצע פיגוע ולא היה פעיל בזרוע הצבאית. מה שהקנה לו את כוחו היה התחום המדיני שהוביל. 

איסמעיל הנייה ואשתו אמל לאחר הבשורה על חיסול ילדיהם (צילום: רשתות ערביות)
איסמעיל הנייה ואשתו אמל לאחר הבשורה על חיסול ילדיהם (צילום: רשתות ערביות)

בסוף 2005, נבחר לעמוד בראש רשימת המפלגה, ובחודש לאחר מכן, בבחירות שהתקיימו בינואר 2006, נבחר לראשות הממשלה של הרשות הפלסטינית - כשהוא מביס את תנועת הפת״ח.

אולם שם התפקיד לא זכה להאריך ימים. בשנת 2007, לאחר שמחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, הודיע על פיטוריו של הנייה מתפקיד ראש הממשלה, חמאס סירב לקבל את החלטת עבאס  והשליטה ברצועה עברה בפועל ישירות לחמאס.

לאורך השנים, שרד הנייה נסיונות חיסול ואת המבצעים וסבבי הלחימה מול צה״ל. ב-2017, נבחר להחליף את ח׳אלד משעל כראש הלשכה המדינית של חמאס, ועזב את רצועת עזה לקטאר. בתפקידו, היה ממעצבי האסטרטגיה שנקט ארגון הטרור לאורך השנים, היה אמון על קשרי החוץ שלו, הוביל גיוס כספים נרחב לתנועה וכן פעל כדי לגייס את דעת הקהל העולמית נגד ישראל. 

ארדואן מארח את משעל והניה באיסטנבול  (צילום: רויטרס)
ארדואן מארח את משעל והניה באיסטנבול (צילום: רויטרס)

ב-7 באוקטובר, תועד הנייה בטורקיה, בעת שנשא תפילת הודיה עם בכירים חמאס נוספים. מיקומו בזמן התקיפה, בשילוב העובדה שיחסיו עם מוחמד דף, מנהיג חמאס בעזה, היו מעורערים - הובילו להנחה שהנייה לא היה מעורב מאוד בתכנון מתקפת הטרור הרצחנית. ידוע גם כי חמאס עזה שמר על התוכניות בסוד מוחלט, וכן מידר בכירים בקטאר וארגונים נוספים. 

במהלך המלחמה חוסלו שלושה מילדיו של הנייה, וכן נעצרה אחותו הנשואה לאיש הפזורה הבדואי ומתגוררת בישראל. הלילה, אחרי שנים של פעילות מדינית לטובת הטרור שהנהיג חמאס, חוסל הנייה בטהראן, לאחר שלקח חלק בהשבעתו של נשיא איראן הנכנס, מסעוד פזשכיאן. 

מדובר במכה משמעותית ומורלית לחמאס, שכן הנייה נחשב לאחד המנהיגים הבולטים של התנועה לאורך השנים. החיסול עורר גם את זעמם של האיראנים, לאחר שקרה בשטח המדינה, וכן משום שהנייה היה מהאחראים לקשר האדוק בין חמאס למדינה.

איסמעיל הנייה מקבל את פניהם של משוחררי עסקת שליט במעבר רפיח (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
איסמעיל הנייה מקבל את פניהם של משוחררי עסקת שליט במעבר רפיח (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)