אל"ם (מיל') הרב צחי פנטון, מנהל סוכנות המודיעין "ברקת", שוחח היום (רביעי) עם "מעריב" והתייחס להשפעת חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אִסמאעיל הנייה על הארגון. 

האם לדעתך חיסול הנייה ישפיע על יכולות הארגון?
"ראשית, צריך לציין לטובה את היכולות המודיעיניות והמבצעיות של ישראל אשר מאפשרות ביצוע חיסולים כאלו ללא מגבלות מקום וזמן ולשבח את מקבלי ההחלטות אשר הורו על כך. בנוגע לשאלתך, אכן, זו שאלה כבדת משקל, האם חיסול בכירים משפיע בצורה ניכרת על יכולות האויב.
בעניין זה אני רוצה לציין את ההבדל בין צבא רשמי ומסודר לבין ארגוני טרור. בצבאות ההגדרה הרשמית של סגן מפקד הינה 'ממלא מקום המפקד בהיעדרו' ולא בכדי. היכולת המבצעית של ארגון צבאי מסודר והאחריות לא צריכה להיות מבוססת על אדם מסוים, אלא על נושא תפקיד, יהא מי שיהיה. מיד כאשר מפקד חסר, מישהו אחר תופס את מקומו ומאפשר רציפות והמשכיות של המאמץ המבצעי".

מערכת הביטחון האיראנית נרדמה: הטיל שחיסל את הנייה שוגר ממבנה סמוך
"לא מתכוון להגיד תודה לאף אחד": אביה של התצפיתנית המנוחה זועם

ואיך זה בא לידי ביטוי בארגון טרור?
"בארגוני טרור הדבר מעט שונה - לדמות העומדת בראש יש משקל רב יותר מאשר בצבא. הוא מחזיק באופן בלעדי גם ברצון וגם ביכולת. כך למשל הוא לעתים יהיה היחיד כשותף סוד, ובטח ביוזמות, כך שדברים רבים אדם כזה נושא עמו לקבר. כמו כן המנהיגות הצבאית שלו נגזרת מוותק, אופי ומקצועיות ולא מתוך הגדרת התפקיד. בדרך כלל הוא גם יהיה קיצוני ואכזרי מאוד, בדומה למבנה של 'מאפיה'. כך נולד הביטוי 'לכרות את ראש הנחש' מתוך תקוה שהארגון עצמו יפסיק לתפקד בעת חיסול ראשו".

לפי דבריך לכאורה חיסול הנייה ונצראללה ישתק את החיזבאללה והחמאס.
"לצערי לא. צריך להבין שבארגוני הטרור שפועלים נגד ישראל המצב מעט יותר מורכב. גם חיזבאללה וגם חמאס הם ארגוני טרור סמי-צבאיים. מצד אחד הם ארגון טרור הפועל בשיטות גרילה וכגוף טרוריסטי לכל דבר - הטלת אימה, רצח מכוון של אזרחים ועוד- ומאידך הם פועלים לפי תו"ל, כוחות ומשימות, ולא לפי גחמה יומיומית של טרוריסט מופרע. זה מהווה אתגר מבחינת ישראל אך גם הזדמנות כמובן, ולא כאן המקום להרחיב. עם זאת, כאשר כורתים את ראש הנחש או בכירים אחרים בארגונים אלו, יש לכך בכל זאת השפעה על יכולות הארגון, ובוודאי בטווח הקצר".

אז בשורה התחתונה כדאי לחסל את ראשי החמאס וחזבאללה?
"בוודאי. הדבר מוביל בכל מקרה לכאוס ושיתוק מסוים. גם אם זה לטווח הקצר כאמור. די אם נצביע על התבהלה שאחזה בחמאס היום, עד כדי כך שחדשות 'עזה כעת' (أخبار غزة الأن) פרסמו הודעה בעברית (!) שנועדה כנראה בעיקר לחזק את עצמם...".