בצה״ל ובמערכת הביטחון נמצאים מאז סוף השבוע בדריכות גבוהה ביותר מחשש לתגובה כפולה ומשולשת בעקבות החיסולים של בכירי חיזבאללה וחמאס בביירות ובטהרן.

במהלך סוף השבוע החליטו בצה״ל לעצור את היציאות בכלל היחידות הלוחמות בצה״ל ובכל מערך ההדרכה וההכשרות. צה״ל תגבר את המערכים בחיל האוויר, בחיל הים, ובגבול הצפון ובאיו״ש. בצה״ל נערכים לשורה של תרחישי ייחוס, כאשר במהלך הימים האחרונים בוצעה שורה ארוכה של פעולות כדי לצמצם את יכולות הפגיעה של חיזבאללה, חמאס ואיראן.

ראש הממשלה אובד עצות: מהומות אלימות בבריטניה בעקבות רצח שלוש ילדות
שיחת הצעקות בין נתניהו לביידן - והעקיצה של לשכת ראש הממשלה

לשם כך כל בכירי המערכת הביטחונית והמדינית ניהלו שיחות לתיאום מערכים במעגל שלישי. בין היתר התנהלו שיחות עם מפקדי פיקוד המרכז של צבא ארה״ב ועם גורמים בריטים וצרפתים.

חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)
חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)

במקביל הנחה פיקוד העורף את כלל ראשי הרשויות בנוגע למצב, ורשויות מקומיות רבות בארץ ביצעו פעולות שכללו פתיחת מקלטים וחמ״לים וכן יחידות הסער העירוניות (סיוע עצמי ראשוני) הועמדו בכוננות. פיקוד העורף אף הנחה לרוקן את מלאי החומרים המסוכנים, ובכלל זה את מכלי האמוניה במפרץ חיפה. ההוראות ניתנו לכל המפעלים הנמצאים במרחק 40 קילומטרים מגבול לבנון.

שרים ומנכ"לי המשרדים הממשלתיים הונחו להתכונן להשתמש בטלפונים לוויינים, שקיבלו כבר בתחילת המלחמה. ביום חמישי בדיון של פורום המנכ"לים הוחלט לבצע בדיקה סופית כדי לוודא כי לכל שר ומנכ"ל יש מכשיר עובד ותקין.

במהלך יום שישי שוחח שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני הגנרל לויד אוסטין, והשניים דנו בכל הקשור להתפתחויות הביטחוניות האחרונות ולשיתוף הפעולה בין המדינות נגד האיומים מאיראן ושלוחותיה. גלנט ציין כי "אנו נמצאים בעיתוי קריטי בכל הנוגע ליכולת לייצר מתווה להשבת חטופים".

במשטרה ממשיכים בהיערכות המוגברת ובמתיחת הפנים הכמעט מקסימלית, בדיוק כפי שנערכה מאז 7 באוקטובר, אם כי הפעם יש גם התייחסות ערה לערים המעורבות, לירושלים, לאזור הדרום בקו התפר וכמובן לאזור הצפון. במקביל ישנה היערכות בתל אביב בתגובה לכל תרחיש אפשרי, לרבות שליחת כטב"מים או ירי של טילים. במחוזות המשטרה תודרכו לגלות ערנות ולהיות דרוכים לתגובה בטווח הזמן המיידי. עם זאת, בסך הכל, נותר המערך זהה לזה שמתנהל מאז תחילת המלחמה.

חמינאי באשכבת הנייה (צילום :רשתות ערביות)

נכון לשלב זה לא קיבלו בתי החולים כל הוראה לעבור למצב החירום, והפעילות מתקיימת כסדרה, אך על פי הנחיות משרד הבריאות, הם נערכו בחניונים התת־קרקעיים להעברת מאושפזים מכלל המחלקות. במרכז הרפואי ברזילי, הסמוך לרצועת עזה, הועברו מרבית המחלקות לקומות תת־קרקעיות מוגנות - ועתה, בתוך שעות ספורות, גם שאר בתי החולים נערכו לאשפוז תת־קרקעי, חלקם באזורי חניה תת־קרקעית.

גם קופות החולים נערכו לאפשרות של מלחמה כוללת מצפון ומדרום. במקרה כזה יורחבו שעות פעילותם של המרפאות, מוקדי הסיוע ורפואת האונליין. בקופת חולים מאוחדת, בסניפיה המחוברים לגנרטורים, נערכו להעניק טיפול לחולים המשתמשים במנשמים וציוד רפואי המחובר לחשמל. היערכות נרחבת גם במגן דוד אדום: מרכז שירותי בנק הדם כולו הוא תת־קרקעי וממוגן, והוא ערוך לספק מנות דם לכל בתי החולים.

עיריית חיפה החליטה לנקוט משנה זהירות וביטלה אירועים ופעילויות שאינם בסמיכות למרחב מוגן. בשאר הערים בצפון הארץ הודיעו כי הנחיות פיקוד העורף לא השתנו, אך הזכירו שיש לנקוט משנה זהירות בהתחשב במצב הביטחוני ומחשש לתגובה עצימה של חיזבאללה.

נסראללה בנאומו לאחר מותו של פואד שוכר (צילום: צילום מסך)
נסראללה בנאומו לאחר מותו של פואד שוכר (צילום: צילום מסך)

בנהריה פורסמה הודעה לתושבים מטעם העירייה ובה נכתב כי ״יש להימנע מהפצת מידע כוזב או שקרי שאינו הגיע ממקורות מוסמכים או רשמיים, אין לפרסם בוואטסאפ מיקומים של כוחות צבא או כל פרט שיכול לסכן אותם ולסייע לאויב, כולל תמונות או כל מידע אחר״. עוד נכתב על ידי העירייה: ״הימנעו מהגעה למקומות שבהם ייתכן שישנם כוחות או צוותים, הדבר פוגע במוכנות הכוחות ומסכן אותם ואת כולנו״.

הדרמה הגדולה הייתה בסוף השבוע בענף התעופה, כשעשרות אלפי ישראלים השוהים בחו"ל היו שרויים בחוסר ודאות ולא ידעו מתי יוכלו לשוב לארץ וכיצד. לאחר שחברות התעופה האמריקאיות – דלתא ויונייטד - הודיעו ביום רביעי בערב על הפסקת טיסותיהן לנמל התעופה בן־גוריון, הלכו בעקבותיהן גם חברות תעופה גדולות אחרות, ובהן קבוצת לופטהנזה, הכוללת בין היתר את חברות לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן איירליינס ובריסל איירליינס.

חיזבאללה (צילום: REUTERS/Alaa Al-Marjani)
חיזבאללה (צילום: REUTERS/Alaa Al-Marjani)

גל ההודעות על הפסקת הטיסות של חברות זרות נמשך גם בסוף השבוע, ומי שהתקשר למודיעין הטיסות בנמל התעופה בן־גוריון זכה להתעדכן בעיקר על ביטולי המראות ונחיתות של חברות זרות. עם זאת לא כל חברות התעופה הזרות ביטלו את הטיסות לארץ, ובין החברות הגדולות שבינתיים ממשיכות לטוס לישראל נמצאת אייר פראנס. לבעיה קשה נקלעו כאמור עשרות אלפי ישראלים השוהים בחו"ל והיו אמורים לשוב לארץ בימים הקרובים.

אחת מהדרכים לנסות ולשוב לארץ היא להגיע לאתונה או ללרנקה ולרכוש כרטיס טיסה באחת מחברות התעופה הישראליות – אל על, ארקיע וישראייר - שהודיעו על תגבור טיסותיהן. לאחר שצוותים זרים הודיעו שלא יטוסו לאזור, הודיעו בחברת ארקיע שהטיסות יתוגברו ועובדים על פתרונות חלופיים.