האלוף במיל' נועם תיבון התראיין היום (שני) לתוכניתם של אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM. בתפקידו האחרון בשירות הקבע פיקד על הגיס הצפוני, ולכן אמר: "אני חושב שמה שצריך לעשות כעת ללא שום קשר לאיום מחיזבאללה ואיראן זה לעשות עסקת חטופים ולהרגיע את החזית הדרומית". את דבריו לאחר שטען: "האינטרס והאסטרטגיה של מדינת ישראל היא לא להילחם סימולטנית בשתי חזיתות".

הוא הסביר שעסקה "תאפשר לנו להרגיע את החזית הדרומית, לארגן את צה"ל, ולהיערך למלחמה כמו שצריך. מלחמה נגד חיזבאללה בהחלט יכולה להפעיל גם את החזית הסורית והאיראנית, להידרדר לתוך מלחמה אחרי תקופה כל כך ארוכה - דבר פחות טוב מבחינת מדינת ישראל. אנחנו לא מבינים מה נתניהו רוצה להשיג מלבד הישרדות פוליטית. החלום של סינוואר היה שתהיה כאן התלכדות זירות. ישראל הקפידה כל הזמן לא להוביל לכך".

לפני שיתפרץ הר הגעש: יש מילה אחת שיועצי נתניהו חייבים להגיד לבוס
אחרי שפרש מהמרוץ לנשיאות: ביידן מסיר את הכפפות מול נתניהו

הוא ציין כי כך גם ממליצים השותפים האמריקאים: "אני חושב שזה הדבר הנכון לעשות בראייה כוללת, זה מה שממליצים לנו שותפנו האמיתיים, האמריקניים. להגיע לעסקת חטופים עכשיו, גם מסיבות ערכיות וגם מסיבות ביטחוניות, להיערך כמו שצריך ואז לתקוף בלבנון בזמן שמתאים לנו ולהגיע לתוצאה שתשנה שם את המשוואה".

הוא ציין כי הדבר לא קורה, לטענתו, בעקבות הדרג המדיני. "לצערי נתניהו, ראש ממשלת המחדל וטבח 7 באוקטובר, כל מי שאחראי למחדל ולטבח, כל צמרת הצבא, השב"כ והממשלה בראשות נתניהו מזמן היו צריכים ללכת הביתה. היות והם נדבקים לכיסאותיהם, אנחנו תקועים במצב בו אנו לא מנצחים במלחמה".

הפגנה בנתב''ג נגד נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה בנתב''ג נגד נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

"עסקת החטופים, מעבר לנושא הערכי, היא אפשרות לבצע שינוי אסטרטגי ולקחת את היוזמה לצד הישראלי. אנחנו נגררים, מחכים שחיזבאללה ואיראן יתקפו אותנו, איפה נשמע הדבר הזה? זו מדיניות כושלת. אין אפשרות לטוס ולחזור לישראל, כולנו מחכים בכוננות ספיגה, היוזמה לא בידיים שלנו".

"נסראללה עובד בצורה של משוואות ולכן מחפש מטרות איכות"

הוא המשיך באותו הקו והתייחס לשני החיילים שנפצעו באורח בינוני באזור איילת השחר לאחר נפילה במרחב, ואמר: "אני חושב שמה שהיה אתמול בערב היה חלק ממלחמת ההתשה שלצערי נגררנו לתוכה. נסראללה כל הזמן עובד בצורה של משוואות, ולכן הוא מחפש מה שהוא רואה בעיניו מטרת איכות, משהו שיהיה שונה מכללי המשחק עד עכשיו, אולי יותר בעומק ישראל, אולי אפילו לנסות לפגוע במטרת אדם כמו שפגענו בביירות".

לדבריו, "המפתח המרכזי כרגע הוא להיערך נכון בהגנה, גם לאורך הגבול, אנחנו מתכוננים לתקיפה אווירית אבל חיזבאללה יכול להגיע גם מהיבשה ובים. בסוף האינטרס הישראלי הוא שהמתקפה לא תצליח, שלא יהיו נפגעים בנשק או נזק חזק מדי בתשתיות, חיזבאללה יוכל להגיד שהוא יגיב ולא נוכל להגיב בצורה שתדרדר אותנו למלחמה".

"מקווה שהמידע הועבר למקומות הנכונים בצה"ל"

על התקיפה המסתמנת כתגובה לחיסולים האחרונים בביירות ובאיראן, אמר: "אני לא יכול להגיד איך תיראה המתקפה, אני מניח שאם יש את המידע בישראל אני מקווה שהוא הועבר למקומות הנכונים בצה"ל".

על אופי התקיפה, אמר: "יש להם בהחלט יכולות לעשות פעילות קרקעית בכל גבול הצפון, ולהגיע דרך הים. לכן אנחנו צריכים להיערך להגנה בים, ביבשה ובאוויר". הוא הוסיף כי בהגנה צריך לנתח את יכולות היריב ולראות שיש לך מענה מספק לכל אחת מהיכולות, ואמר: "לחיזבאללה יש יכולות רקטיות, של טילים יותר כבדים למרחקים ארוכים ואת המזל"טים שגרמנו לנו לנזק גדול מתחילת המלחמה".

"כשהאזרחים ממושמעים מול האיומים - יש פחות פגיעה בנפש"

באשר להתמגנות הציבור של העורף, הסביר: "אני חושב שמה שצריך לעשות עכשיו ברמת האזרח הפשוט זה להקשיב היטב להנחיות פיקוד העורף ולהיות מאוד ממושמע. כאשר האזרחים ממושמעים מול האיומים יש פחות פגיעה בנפש". 

לסיום, התייחס להתבטאותו של ברק חירם: "ברק חירם יודע שהתפקוד שלו בבארי היה רע מאוד, והיו סימני שאלה גדולים על האם לתת לו להיות מפקד אוגדת עזה. כל דיבורי הרהב האלה מיותרים לחלוטין, וכל הנושא של להכניס אתך הפוליטיקה לצבא זה לא טוב. חבל שהדברים נאמרו. סביר להניח שאם הוא ימשיך לקשקש במקום להוכיח את עצמו כמפקד קרבי הוא לא יגיע רחוק. עכשיו הוא צריך להוכיח את עצמו".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm