אתמול (שלישי) השתתפו רבים בלבנון בטקס לזכרו של  הטרוריסט פואד שוכר, בכיר חיזבאללה, שחוסל בביירות. במהלך הערב, נשא נאום מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה: "ההמתנה של ישראל היא חלק מהתגובה שלנו", אמר בנאומו.

אלוף (מיל') גרשון הכהן מסביר בשיחה עם ״מעריב״ את דבריי המזכ״ל ואומר כי נסראללה, עוד בימים של חולשה, ידע לנצל את עיקרון לוחמת הטרור הפסיכולוגית לטובתו: "חיזבאללה אלוף בתיעוד מעשי הטרור שלו, ויודע להציג את ההתקפות בצורה שמייצרת תודעת פחד והרתעה. ברטוריקה התקשורתית, נסראללה מנסה ליצור אצל הישראלים חרדות על ידי הצגתנו כחלשים. חיזבאללה נוהג לתעד ולהסריט את ההתקפות שלו על ישראל כדי להציג את נקודות החולשה שלנו״. 

ממשיך להיות במוקד: סוכן חשאי פעל להתנקש בטראמפ בשליחות איראן | דיווח
מפגן כוח: מינוי סינוואר למחליף של הנייה הוא מסר לחמאס בחו"ל

הכהן מוסיף כי כבר מימי רצועת הביטחון ושהיית צה״ל בדרום לבנון, בחיזבאללה הבינו את הכוח של המדיה: ״כבר מאז, בשנות ה-80 וה-90, בארגון הטרור היו יצירתיים מאוד בעיצוב תודעת ההמונים. כל הדימוי של צה״ל בתקופה ההיא בדרום לבנון כ״ברווזים במטווח״ - נוצר בעקבות תיעודי פעילי חיזבאללה, שהיו נוהגים לתעד את מעשי הטרור שלהם, בעת ששיירות ישראליות הותקפו על ידיהם והופעלו מטענים שגרמו להרג חיילים. כך, צה״ל היה עלול להצטייר כחלש בעיניי הציבור הישראלי״. 

תקיפה בלבנון (צילום: דובר צה"ל)

לדבריו, "במלחמה מגלים שהחלש יכול להרתיע את החזק אם החלש מוכן לשאת במחירי המלחמה. האיראנים וחיזבאללה מאוד מתוחכמים ומשתמשים במניפולציות תודעתיות כדי להעצים את כוחם. החיסכון בהפעלת הכוח - קשור להעצמת הכוח שמפעילים כחלק מהמניפולציות התודעתיות, בין היתר באמצעות המדיה החברתית. זה חלק בלתי נפרד מהמתקפה עצמה. הטלת האימה היא חלק מתרבות המלחמה״. 

״גם בנאום של נסראללה אתמול, אנו רואים שהוא משאיר את כל אופציות התקיפה פתוחות, כמו איומי המאפיה. בלוחמה הפסיכולוגית, האלימות לכשעצמה היא לא העניין - אלא המסגור שלה בפחד. שיטה זו יוצרת אימה גדולה הרבה יותר ממשקל האיום הטקטי עצמו״. 

שריפה בפאתי קרית שמונה, מלחמת ''חרבות ברזל'' (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
שריפה בפאתי קרית שמונה, מלחמת ''חרבות ברזל'' (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

גרשון טוען עוד כי העובדה שחמאס אימץ את הטרור הפסיכולוגי במדיה החברתית - הובילה לעזיבה של תושבי הצפון את בתיהם בתחילת המלחמה: ״בטבח ה-7 באוקטובר, פעילי חמאס דאגו לתעד את מעשיהם, בדיוק כמו חיזבאללה - ולכן הטילו אימה בקרב הציבור הישראלי. הזעזוע מהיום ההוא התווסף לסרטונים שחיזבאללה פרסם עוד הרבה לפני - בהם מצולם תרחיש בו ״פעילי רדואן מבצעים את תוכנית הכיבוש הגלילית.

אני מאמין שאם ארגוני הטרור הללו לא היו פועלים כך, ולא מתעדים את כוונותיהם ומעשיהם - תושבי הצפון לא היו בורחים ועוזבים את היישובים צמודי הגבול. הם עזבו כי היו אחוזי פחד מתרחיש פשיטה של כוח רדואן, יחידת הקומנדו של חיזבאללה. תפקיד מעשי הטרור היא להטיל מהלומה שלא רק כובשת שטח שאחר כך אפשר לכבוש חזרה - אלא גם ליצור אפקט תודעתי״.