"ישראל נערכת למתקפה מתואמת מצד איראן ובעלות בריתה, שתציג את המבחן הגדול ביותר עד כה למערכת הגנה אווירית רב-שכבתית שתיאלץ להתרחב הרבה מעבר למערכת כיפת ברזל המפוארת של המדינה", כך נפתח מאמר שפורסם הלילה (בין שלישי לרביעי) ב"וול סטריט ג'ורנל".

תורת הזרועות: איראן מחפשת נקמה - אבל חוששת "להשתגע" מסיבה אחת

"זו מערכת שלמה שמסונכרנת ועובדת כמו שעון", אמר על מערך ההגנה הרב-שכבתי יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב. הוא אמר כי הוא מאמין שישראל ערוכה יחסית להתקפה גדולה.

על פי המאמר, חלק ניכר מהמערך מתואם באמצעות פיקוד המרכז, האחראי על פעולות צבאיות של ארה"ב במזרח התיכון. ישראל הוכנסה לאזור הגיאוגרפי של סנטקום ב-2021, מה שמאפשר לה יותר יכולת תיאום עם מדינות ערב שאין לה קשרים בינלאומיים איתן. הפעילות הצבאית מתואמת הן באמצעות המטה של ​​סנטקום בפלורידה והן באמצעות תחנה בקטאר.

על פי העיתון, ביחס לליל התקיפה האיראנית באפריל, הפעם גורמים רשמיים בארה"ב חוששים כי המתקפה החדשה עלולה להיות מלווה בהתקפות מסונכרנות עוד יותר מצד חיזבאללה ובעלות בריתה האחרות של טהראן באזור, כולל החות'ים והמיליציות בעיראק, בניסיון להכריע את מערכות ההגנה הישראליות.

אחד הקשיים הצפויים בהתמודדות עם מטח גדול ורב חזיתות הוא הצורך לסווג במהירות את המטרות הרבות והשונות ולהחליט מה צריך להפיל. הכל בזמן אמת. אנליסטים אומרים שמערכת ההגנה האווירית הרב-שכבתית של ישראל, שהרבה ממנה פותח לצד ארה"ב, בנויה לאירוע כזה - מורכבת מכמה חלקים שמטרתם להתמודד עם סוגים שונים של איומים, החל מרקטות קצרות טווח ועד טילים בליסטיים מתוחכמים יותר.

הוול סטריט ג'ורנל מציין כי נקודת תורפה אחת בהגנה האווירית של ישראל היא מל"טים, במיוחד אם הם מגיעים ב"להקות", בגלל יכולתם לטוס נמוך ולהתחמק ממערכות מכ"ם. העיתון מזכיר את הכטב"מ שפגע בתל אביב בחודש שעבר ומוסיף כי חיזבאללה הוכיח שהוא יכול לשגר מל"טי מעקב שממפים ערים בצפון ישראל כולל אתרים צבאיים רגישים.

"המתקפה הראשונה שברה מחסום פסיכולוגי באיראן", אמר לעיתון טל ענבר, אנליסט בכיר בברית ההגנה מפני טילים שבסיסה בארה"ב והוסיף כי גם ישראל וגם איראן למדו ממנה לקחים.

אחת הסיבות לכך שישראל התמודדה בהצלחה כה רבה עם המטח של אפריל היא שהיו לה כמה שעות של התרעת מודיעין מבוססת לפני תחילת המתקפה. "אם הם רוצים למקסם את הנזק, הם לא יאפשרו זמן התרעה מתקדם ארוך", אמר ענבר בהתייחסו לאיראן.

לקח נוסף הוא שישראל מסתמכת על מדינות אחרות להגנה אווירית מיטבית. "למדנו שהמערכת שלנו עובדת ולמדנו שהיא עובדת טוב עם המערכת האמריקאית. לא רק ישראל, אלא בעיקר ארה"ב ובעלות ברית אחרות סייעו להגן על ישראל", אמר עוזי רובין, לשעבר ראש היחידה להגנה מפני טילים בישראל וממייסדי תוכניות ההגנה האווירית של המדינה.

חייל מילואים ישראלי "המטפל במערכות הגנה אווירית" אמר ל"ג'ורנל" כי הוא לא זוכר "היקף כזה של מוכנות הגנתית למלחמה בצפון".