תוך היערכות לתגובת חיזבאללה ואיראן לחיסולי פואד שכר, בכיר חיזבאללה ואיסמעיל הנייה, מנהיג הזרוע המדינית של חמאס, בישראל נשקלים תרחישים מגוונים כתגובות אופציונליות של ארגוני הטרור. אחת האפשרויות לתגובה, על פי מכון המחקר ״עלמא״, היא הפעלת אחד מהמערכים האסטרטגיים של חיזבאללה, כמו מערך טילי הפתח 110 המדויקים, וירי טילים למטרה או מספר מטרות איכות בישראל. בדו"ח מיוחד שפרסם המכון בעבר, הוצגו עשרות אתרי שיגור ואחסנה של מערך הטילים המדובר הפרוס בביירות.

״אחת האופציות לתגובת חיזבאללה לחיסול של שוכר היא ירי מדויק למטרות איכותיות בארץ. פואד שוכר היה אחראי על המערכים האסטרטגיים של הארגון ועל פרויקט דיוק הטילים - כך שזה סמלי מבחינת הארגון לבצע שימוש בטילים מדויקים כנגדנו, שעל פיתוחם היה אחראי שוכר״, מסביר בשיחה עם ״מעריב״ טל בארי, ראש מחלקת המחקר במכון שכתב את הדו״ח. 

נסראללה קיווה להיות מסמר הערב- אבל חיל האוויר גנב את ההצגה בזמן הנאום שלו 
הכינוס שיכריע הכל: בארצות הברית סימנו רשמית את תאריך התקיפה האיראנית

אתרי השיגור של חיזבאללה, מכון עלמא (צילום :מכון עלמא)

״העובדה שהמערכים האסטרטגיים של חיזבאללה פרוסים בביירות, בלב אוכלוסייה אזרחית, היא רק דוגמה בודדת לאופן הפעולה של חיזבאללה, שממקם את רוב האתרים הצבאיים בתוך האוכלוסייה האזרחית. זאת, על מנת להקשות על ישראל לפגוע באתרי הטרור. התושבים שם הם המגן האנושי של חיזבאללה״, הוא מוסיף.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

באשר למידת דיוק הטילים מסביר בארי כי הם ״מדויקים מאוד ויכולים אף לפגוע במכונית ספציפית בתל אביב, ברמת דיוק כזאת. כל שכבות ההגנה האווירית של ישראל, בדגש על מערכת החץ, נועדו להתמודד עם האיום הזה, אך ההגנה היא לא הרמטית״. 

מתוך הדו״ח שכתב בארי בנושא, אשר פורסם שנית בחודש יולי האחרון, עולה כי לפחות 32 אתרי שיגור טילים ששייכים לחיזבאללה אותרו בלב אזורים אזרחיים בביירות בירת לבנון. הדו״ח מצא כי האתרים שנחשפו לראשונה מרוכזים באזורים בשליטת חיזבאללה בביירות ומשמשים לשיגור, אחסון וייצור הטילים מדגם "פאתח 110", טילים לטווח בינוני שמשמשים גם בפרויקט הטילים המונחים המדויקים של החיזבאללה.

טילי פאתח 110 (צילום: REUTERS/Stringer)
טילי פאתח 110 (צילום: REUTERS/Stringer)
 

לפי הדו״ח, חיזבאללה מחזיק כ-600 טילי פאתח 110, בעלי טווח של עד 300 קילומטרים, כאשר מודלים משופרים המכונים "ד'ו אל-פקאר" יכולים להגיע עד ל-700 קילומטרים. 

עוד נכתב בדו״ח כי ישנם אתרי שיגור רבים נוספים בדרום לבנון ובעמק בקעא, אזורים הנמצאים בשליטת חיזבאללה. האתרים, שכוללים תשתיות פיקוד ושליטה, בונקרים, אתרי ייצור טילים ואחסנה, נמצאו סמוך לבתי ספר, מרפאות, בתי חולים, מועדוני גולף, שדות כדורגל ואף בסמוך לשגרירות האיראנית ולמשרד ההגנה הלבנוני.

"כמעט כל האתרים נמצאים בדרום ביירות, אזור שנמצא בשליטת חיזבאללה, וממוקמים בשכונות מגורים, בתוך בתים פרטיים, במרכזים רפואיים, כנסיות, אזורי תעשייה, משרדים ציבוריים, מסעדות מזון מהיר ושטחים פתוחים בסמוך, בהתאם לטקטיקת המגן האנושי", נכתב בדו"ח, שציין גם כי "על בסיס התובנות שלנו על שיטות הפעולה של חיזבאללה, אתרי השיגור הללו מוכנים לפעולה מבצעית מיידית".

רקטות גראד בשימוש חיזבאללה (צילום: מכון מחקר עלמא)
רקטות גראד בשימוש חיזבאללה (צילום: מכון מחקר עלמא)