פרופ' מאיר ליטבק, מומחה לאיראן, התראיין היום (רביעי) לתוכנית "איפה הכסף" של ענת דוידוב ברדיו 103FM, ואמר: "האיראנים הולכים פה על חבל דק, איך מצד אחד להגיב תגובה ראויה להשפלה הלאומית שהם חטפו, מצד שני הם לא רוצים להתדרדר למלחמה אזורית. איראן לא רוצה מלחמה. ולכן הם מנסים ללכת על חבל דק של 'תחזיקו אותי'".

"אני מתקשה מאוד לראות שאיראן לא תגיב, מבחינתם זו פגיעה בריבונות והשפלה לאומית, הם הגיבו על דבר פחות חמור מזה בדמשק. אני מניח שהם כן יגיבו, האם בעוצמה שהם התכוונו מלכתחילה? יכול להיות שלא".

אהוד יערי מעריך: התגובה של חיזבאללה תגיע במועד הרגיש ביותר
"היה בום מטורף וענן שחור": תושבי הצפון על רגעי החרדה בעקבות התפוצצות הטיל

"המשטר האיראני הוא משטר מאוד יעיל בדיכוי, כשהיו את ההפגנות של הבחורות הצעירות הן לא רק דיכאו, צלפים מאומנים כיוונו לעיניים של בחורות, הם עיוורו כמדיניות 600-700 בחורות צעירות, הם ירו במכוון על חזה של צעירות כדי לגרום להן נזק גופני משפיל, זה מרתיע. יש להם שליטה במערכת האינטרנט ואין אופוזיציה מאורגנת. המשטר נהנה מתמיכה מאוד חזקה של 20%-30% מהאוכלוסייה שהם נאמנים מבחינה אידאולוגית, גם אינטרסים כלכליים, והם מוכנים, והכי גרוע הם מוכנים להילחם למען המשטר ולהרוג למען המשטר".

על כוחם הצבאי אמר: "הרוסים לא מספקים לאיראנים את מטוסי ה'סוחוי-35' שהם ביקשו, חיל האוויר האיראני הוא לא חיל אוויר טוב, הוא מיושן מאוד, מצד שני הכוח הצבאי של איראן נבנה על טילים כאמצעי הרתעה והגנה אגרסיבית. רוסיה בינתיים מתמהמהת, רוסיה כעת במלחמה ויכול להיות שהיא מעדיפה לשמור את הנשק אצלה".

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב נפגש עם מקבילו האיראני ג'וואד זריף במוסקבה, 2019 (צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב נפגש עם מקבילו האיראני ג'וואד זריף במוסקבה, 2019 (צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)

על יכולותיהם הכלכליות הוסיף: "הכלכלה האיראנית היא כלכלה מקרטעת, הייצוא האיראני נפגע מאוד וההכנסות של איראן נפגעו. הנשק האיראני מנוהל בצורה מאוד לא יעילה בגלל שליטה של גופים ממשלתיים בניהול פוליטי ושחיתות, והשילוב הזה יוצר כלכלה מקרטעת, כלכלה עם פוטנציאל מאוד גבוה אבל הוא לא ממומש, חלק גדול מאוכלוסיית איראן חיה בעוני. אם לפני פחות מ-10 שנים השווי היה 60,000 ריאד לדולר, היום אנחנו ב600,000 ריאד לדולר. האינפלציה הרשמית היא מעל 40%".

עזר בהכנת הכתבה: אליעזר בן יהודה, רדיו 103FM