בעקבות ההתייצבות של הממשל האמריקני להגנת ישראל, שוחחנו עם ד"ר שי הר-צבי, מומחה לארצות הברית וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, ולשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים, על המשמעויות הנובעות מכך לאזור ולישראל ומה המדיניות המומלצת לישראל מול ממשל ביידן.

מכת מנע? יעקב עמידרור מסביר: זו הסיבה שזה לא יזיז לאיראנים
תל אביב, זה בדרך: אלו היעדים המרכזים שחיזבאללה מכוון אליהם בתקיפה | דיווח

ד"ר הר-צבי הסביר כי "החשש הגדול של הממשל הוא כי המתקפה האפשרית מצד איראן ושלוחיה תהיה בהיקפים גדולים אף יותר מהמתקפה הקודמת לפני כארבעה חודשים, וכי היא עלולה להוביל לתגובת שרשרת שתגרור את האזור למלחמה רחבה".

"נוכח זאת, הממשל פועל במספר ערוצים כדי לצמצם את סכנת הפגיעה בישראל והגלישה במדרון החלקלק. במימד המדיני, הממשל משקיע מאמצים במטרה לגייס קואליציה בינלאומית וערבית רחבה ככל שניתן", הוא מוסיף.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"סביר גם כי הממשל מעביר מסרי הרתעה ישירים ועקיפים לאיראן בדבר ההשלכות האפשריות של מתקפה נגד ישראל על איראן עצמה. במימד הצבאי, הממשל מתגבר משמעותית את היערכות כוחותיו באזור. במסגרת זו, נושאת המטוסים אברהם לינקולן אמורה להחליף את נושאת המטוסים תיאודור רוזוולט שנמצאת כעת במרחב. בנוסף, ספינות קרב נוספות, חלקן בעלות מערכות הגנה אווירית, נשלחו לאזור, ואף הוגברה המוכנות והיערכות בקרב הכוחות האמריקניים הפרוסים ברחבי המזה"ת".

משחתת של צבא ארה''ב (צילום: REUTERS/Sgt. Don L./USA Marine corps)
משחתת של צבא ארה''ב (צילום: REUTERS/Sgt. Don L./USA Marine corps)


לטענת הר-צבי, "ההתפתחויות האחרונות משקפות את התרחישים מהם הממשל התריע בחודשים האחרונים. לא בכדי גורמי ממשל הזהירו כי אנחנו נמצאים בפרשת דרכים".

"דרך אחת, מובילה לגיבוש עסקה חדשה להחזרת החטופות והחטופים ולהפסקת אש בעזה שתוביל בסבירות גבוהה גם להסדרה בצפון, ולמעשה לסיום המלחמה הרב-זירתית. דרך זו תאפשר לישראל לקדם את הברית האזורית עם מדינות ערב ואת האפשרות לכונן הסכם נורמליזציה היסטורי עם סעודיה".

"הדרך השנייה עלולה להוביל בסבירות לא מבוטלת להסלמה ולמלחמה אזורית רחבה, כפי שלמעשה קורה בימים אלו. מכל מקום, ההתייצבות של הממשל האמריקני ממחישה פעם נוספת את המחויבות העמוקה של הנשיא ביידן לביטחונה של ישראל, כפי שהוא עצמו נוהג להגיד 'שלא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני'".

"חשוב לזכור כי ארצות הברית מהווה עמוד תווך בביטחון ובחוסן הלאומי של מדינת ישראל. כיפת הפלדה האמריקנית הומחשה הלכה למעשה מאז פרוץ המלחמה בתמיכה הרב-מימדית המדינית, הביטחונית, הצבאית והכלכלית שהממשל העניק לישראל. זו אף באה לידי ביטוי בהתגייסות האמריקנית לבלום את המתקפה האיראנית באפריל האחרון".

התקיפה האיראנית (צילום: רשתות ערביות)
התקיפה האיראנית (צילום: רשתות ערביות)


הר-צבי הוסיף, כי "נראה כי הממשל פועל בשני ערוצים מקבילים, המשלימים אחד את השני. ערוץ אחד ממוקד, כאמור, בפעילות הכוללת למנוע הסלמה אזורית ולהבטיח את ביטחונה של ישראל".

"הערוץ השני, מתמקד במאמצים להשגת עסקה חדשה לשחרור החטופים והחטופות. כזכור, בלינקן אמר מספר ימים לפני החיסולים בבירות ובטהראן כי העסקה נמצאת בעשרת היארדים האחרונים, והמשמעות היא שלתפיסת הממשל העסקה נמצאת בהישג יד. עם זאת, בעקבות חיסולו של הניה, גורמי ממשל מיהרו להתנער מכל מעורבות, והעריכו כי הפעולה עלולה להעיב על הסיכויים לגבש עסקה חדשה".

פגישתם האחרונה של עלי חמינאי ואיסמעיל הנייה (צילום: רשתות חברתיות באיראן)
פגישתם האחרונה של עלי חמינאי ואיסמעיל הנייה (צילום: רשתות חברתיות באיראן)


הר-צבי סיכם באומרו, כי "חשוב לזכור, כי ארצות הברית היא בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל ומהווה עמוד תווך מרכזי בביטחון ובחוסן הלאומי של מדינת ישראל".

"לא יהיה תחליף לברית האסטרטגית וליחסים המיוחדים בין המדינות. להערכתו, במציאות הנוכחית, האופציה הטובה ביותר הניצבת בפני ישראל היא קידום מתווה חדש להחזרת החטופות והחטופים".

פגישתו של נתניהו וביידן (צילום: צילום מסך רשתות חברתיות)
פגישתו של נתניהו וביידן (צילום: צילום מסך רשתות חברתיות)


"בראש ובראשונה ניצבת החובה המוסרית והלאומית להחזיר אותם הביתה בהקדם האפשרי. מעבר לכך, זו מצטיירת כאופציה היחידה שעשויה לאפשר לישראל לסיים את המלחמה הרב-זירתית, להשקיע את המשאבים הנדרשים בשיקום השסעים החברתיים והמצוקות הכלכליות, לחזור לנתיב של עוצמה כוללת ולהתמקד בהתמודדות עם האיום המתעצם מצידה של איראן".