בני סבטי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, שוחח היום (שישי) עם רון קופמן ואריה אלדד ברדיו 103fm והתייחס להמתנה לתקיפה מצד איראן וחיזבאללה. 

"האיראנים לוקחים את הזמן", אמר. "היו מאמצים דיפלומטיים עליהם, ואיומים מרומזים כלפיהם. בזמן שהם מושכים את הזמן, ישראל נערכת יותר טוב, ולכן האיום הוא לא כצעקתה". 

בעקבות מודיעין על הימצאות מחבלים: צה"ל פתח במבצע אוגדתי בח'אן יונס
ישראל ערוכה למתקפה הצפויה? "אין לנו שום אסטרטגיה, שמים פלסטר על סרטן"

"החינוך שלנו הוא משהו אחר לגמרי, ליברלי, דמוקרטי וכיבוד האחר. כשלצרפת וגרמניה יש ריב על משהו הם לא מתחילים להרוג את השני, האירועים הולכים למקומות דמוקרטים. אצל איראן הם לא פותרים דברים על שולחן המשא ומתן, הם תמיד באים בכוחנות, ולכן הפתרון מולם הוא להחזיר להם כוחנות".

עוד התייחס לדיווחים שראש הממשלה החדש של איראן ביקש למתן את התגובה: "אנחנו רואים את הידיעות האלה, כאילו הן  מפתיעות. לא ידוע אם הם רבו או מי גבר על מי. האיראנים טיפסו על עץ גבוה, והמצב הכלכלי שלהם מאוד קשה. הם צריכים תירוץ אחר. אפילו המעוז שלהם, טהרן, סובל מהפסקות חשמל ארוכות, גם אותו הם מאבדים חברתית וכלכלית. אולי זה ייפול על אוזניים קשובות יותר, ופחות לגנרלים של שמרות המהפכה. זה כמו ברית המועצות, זה עולה להם המון המון כסף".

על האיום מחיזבאללה אמר: "איראן היא המדינה הרחוקה, והיא לא האיום העיקרי. דווקא חיזבאללה עם כמות הרקטות והכטב"מים שלו על גבול הצפון.  צריך לחשוב איך מחסלים אחת ולתמיד את האיומים האלה שמקורם באיראן. זה שאנחנו חושבים שאיראן היא מפלצת מסוג אחר, זה לא נכון. המפלצת היא פה 45 שנה, ובה צריך לטפל".

"הצפון הוא הבעיה העיקרית שלנו. צריך לחיות. איך אמר איזה רב? 'גם אם יושבים בישראל בבית קפה, זה קוץ בעיניי האויבים'. אז צריך להמשיך בדריכות, כי זה מה שמפריע להם. עצם קיומנו. השגרה שלנו היא הניצחון שלנו".

בהמשך התייחס לחשש של ישראלים מתגובה: "אזרחי ישראל לא צריכים לפחד ממשהו שהוא כל כך רחוק, נבחן ונבדק במערכות מודיעין. הערנות כלפי איראן הרבה יותר גבוהה ממה שהיה לפני 7 באוקטובר. ראינו את הכטב"מים והטילים שלהם. אפשר ללכת ביום שישי לקניות, לבילוי, קצת לנקות את הראש".

"לשבת בבית ולהסתתר בחושך או בממ"ד ולדאוג כל היום? את זה לא צריך. יש מערכות גילוי ואזהרה, יש פיקוד העורף. אלה שתי קיצוניות מוזרות מאוד. צריך לנהוג בחכמה כמו במעבר חצייה. אם אתה מרים את הראש ומודע לסכנה אתה עובר והכל בסדר. צריך לתפוס את האיום האיראני בפרופורציות".