ממשל ביידן ישלח לערב הסעודית משלוח פצצות בשווי של יותר מ-750 מיליון דולר בחודשים הקרובים, ויסיר גורם מטריד גדול העומד בין וושינגטון לריאד, כך על פי גורמים משתי המדינות כפי שפורסם בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל".

סערה בעולם הערבי בעקבות הצהרת גלנט: חרדה בלבנון וביקורת בישראל
בחיזבאללה מתכננים לתקוף לפני איראן? "המצב בלבנון על סף פיצוץ"

המשלוחים יכללו 3,000 פצצות בקוטר זעיר ו-7,500 פצצות מונחות, שהמתינו מאז הנשיא ג'ו ביידן עצר את המשלוחים מאז 2021 בשל המלחמה של ערב הסעודית בתימן.

חיל האוויר של סעודיה (צילום: רויטרס)
חיל האוויר של סעודיה (צילום: רויטרס)


המשלוחים הנ''ל מדגישים את ניסיונותיו של הבית הלבן לחזר אחר ריאד, בתקווה שקשרים הדוקים יותר עם הממלכה העשירה בנפט יישאו תשואות בחודשים האחרונים עבור הממשל. ממשל ביידן ניסח אמנה ביטחונית עם סעודיה, וכן דן בתכניות לספק סיוע כדי שסעודיה תוכל לרכוש כוח גרעיני אזרחי. 

הדיווח מדגיש כי הבית הלבן זקוק לעזרתה הדחופה של ריאד הבירה להפסקת אש במלחמה בעזה, ומנסה לתווך הסכם שיביא להכרה דיפלומטית בין ישראל וסעודיה, שנחשבת זה מכבר לקול משפיע בעולם האסלאמי. 

גורמים סעודיים רשמיים לחצו על ארצות הברית לחדש את מכירת הנשק מאז שביידן עצר את המשלוחים, במאמץ למנוע קורבנות אזרחים ולסלול את הדרך להפסקת אש. 

"הסעודים יראו בכך מענה לרבב אסטרטגי על היחסים עם ארצות הברית", אמרה דנה שטרול, שכיהנה עד חודש דצמבר כגורם האזרחי הבכיר ביותר בפנטגון עם מושא אחריות על המזרח התיכון.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומנהיגי מדינות ערב בסעודיה (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומנהיגי מדינות ערב בסעודיה (צילום: רויטרס)


ג'ון אלתרמן, סגן נשיא בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, אמר שהסיבה העיקרית להסרת איסור הנשק "היא כדי לתגמל את סעודיה על תמיכתה בנושאי ביטחון אזוריים, כולל אך לא רק, פתיחתם לטווח הארוך לעבר נורמליזציה עם ישראל. זה מהווה גם אות לחות'ים שיש לשפוך אור על היחסים בין הסעודים לארצות הברית", הוסיף.

גורמים אמריקאים הוסיפו כי כלי הנשק יגדילו את יכולתו של חיל האוויר הסעודי לבצע תקיפות אוויריות מדויקות ממטוסי הקרב שלהם מתוצרת ארצות הברית, שיותר מהם עשויים להימכר לממלכה בשנים הקרובות. 

290 מיליון הדולר של משלוחי הפצצות בעלות הקוטר הקטן, הידועות בשמן כ-GBU-39, מספקות לריאד 350 קילוגרמים של תחמושת שניתן לשגר ממרחק כדי לבצע תקיפות מדויקות, כולל בסביבה עירונית. שאר 500 מיליון הדולר (באומדן) הנותרים יספקו תחמושת המשתמשת בלייזרים או לוויינים כדי לאתר את יעדן של הפצצות המונחות. 

"זו היכולת שחיל אוויר מודרני דרש, אמר גורם בכיר במחלקה המדינית. גורמי ממשל עדכנו את המחוקקים האמריקאים ואת צוות הקונגרס על ההחלטה הנ''ל בשבוע שעבר, ואמרו כי משלוחי הנשק לא יפגעו בהפסקת האש בתימן.