ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, הודיע היום (יום רביעי) כי יפרוש מתפקידו, נכנע למכבש הלחצים של חברים מפלגתו, שמנסים לפי דיווחים לצאת מבוץ מנהיגותו הלא-פופולרית בקרב העם והמפלגה.  קישידה, בן 67, שאחוזי האהדה שלו בקרב הציבור שלו צנחו בחודשים האחרונים, אמר במסיבת עיתונאים כי לא יתמודד בבחירות למנהיגות המפלגה הליברל-דמוקרטית השלטת בספטמבר.

הזוכה בבחירות אלה יהפוך לראש הממשלה. הוא אמר כי הוא מאמין שהמפלגה צריכה להראות שהיא מוכנה לבצע שינויים גדולים. ״הדרך הברורה ביותר לעשות זאת היא שאפרוש״, אמר. קישידה, שנכנס לתפקיד באוקטובר 2021, ראה את אחוזי אהדת הציבור כלפיו יורדים בחדות בעקבות שערוריית גיוס כספים פוליטית בתוך המפלגה. תדמיתו הורעה גם בשל עליית מחירים שהכבידה על משקי הבית והכלכלה הלאומית.

הכרזתו יוצרת אי-ודאות פוליטית ביפן, בעלת ברית קריטית של ארצות הברית, בזמן של איומים גוברים מסין וצפון קוריאה. היא גם עשויה להחיות חששות שיפן תחזור לדלת המסתובבת של ראשי ממשלה שאפיינה את הנוף הפוליטי שלה בעבר. במהלך כהונתו של קישידה, הוא עבד בצמוד לנשיא ביידן כדי לחזק את שיתוף הפעולה הצבאי והכלכלי בין שתי בעלות הברית הוותיקות ועם דרום קוריאה, שעמה יחסי יפן היו מתוחים זמן רב. הוא חיזק משמעותית את הצבא היפני, תוך שבירת תקדים של עשרות שנים של ריסון בהוצאות.

שערוריות רבות בתוך המפלגה הליברל-דמוקרטית, ששלטה ביפן במשך כל השנים מאז 1955 למעט ארבע שנים, הובילו לחוסר שביעות רצון נרחב בקרב הבוחרים, והמפלגה חיפשה במשך חודשים יורש פוטנציאלי לקישידה. מוקדם יותר השנה, קישידה פירק את הסיעה שלו בתוך המפלגה בעקבות שערורייה הקשורה לכספי מסע בחירות. נמצא כי הסיעה לא דיווחה על תרומות פוליטיות בשווי מיליוני דולרים בדוחות הרשמיים.

קישידה לא היה מעורב ישירות בשערורייה, אך פרשנים אמרו כי הנתונים הנמוכים הנמוכים משקפים את דעת הציבור שהוא לא יכול להפעיל את המנהיגות הנדרשת לשינוי המפלגה. ראש הממשלה ניסה דרכים שונות לשקם את האמון, כולל חקיקה לרפורמה בחוקי מימון מסעות בחירות, אך בסופו של דבר ״נותר ללא קלפים בשרוול״, אמר הארומי ארימה, אנליסט פוליטי עצמאי. ״הוא החליט להיות אחראי למפלגתו ולהשאיר את עתידה למנהיג הבא״. 

סקר שנערך בשבוע שעבר על ידי NHK, השידור הלאומי, מצא כי לקישידה היה שיעור אישור של 25 אחוזים בלבד, ירידה מכ-50 אחוזים כשנכנס לתפקיד ראש הממשלה לפני כמעט שלוש שנים.