חשדנות ודריכות: בישראל ממתינים לסיום הפסגה בדוחא מתוך הבנה, לפחות במערכת הביטחון, כי יש סיכוי סביר לקדם מהלך לשחרור מספר לא מבוטל, גבוה בהרבה מזה שדווח עליו, של חטופים בחיים בעסקה, אם כזו תושג. 

במערכת הביטחון סבורים כי בשלב הראשון של המו״מ ניתן להחזיר הביתה בין 33 ל-35 חטופים חיים כולל; נשים, חיילות, קשישים ופצועים, בהם גם חיילים וצעירים. 

בשעות הקטנות של הלילה: חיזבאללה מצא את נקודת החולשה של כיפת ברזל
לציון 19 שנים להתנתקות: עשרות ניסו לפרוץ את מחסום ארז ולהתפלל בעזה

חברי המשלחת אמורים להתחיל את השיחות בשעות הצהריים והן עשויות להימשך גם מחר. גם באיראן וגם חיזבאללה משדרים כי הם ממתינים לתוצאות הפסגה לפני שיגיבו על החיסולים של שני הבכירים שלהם, אחד בלבנון והשני באיראן.

זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)
זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)

למרות זאת, בצה"ל ממשיכים לשמור על רמת כוננות גבוהה ביותר בפיקוד הצפון ובחיל האוויר: "יש פה שחקנים שהם לא רציונליים. הם קשרו את עצמם לתוצאות הוועידה", מסביר גורם ביטחוני.

"האם הם מרמים? צריך להתייחס בזהירות המתבקשת לדברים שנאמרים מכיוון איראן וחיזבאללה. אנחנו נערכים לאפשרות שההצהרות שלהם הן לא יותר מתרגיל הסחה. שייתכן כי הם מנסים לרמות אותנו במטרה להפתיע בהתקפה. זו הסיבה שבשבועיים האחרונים אנחנו מצויים בדריכות גבוהה ועושים את כל הפעולות הנחוצות כדי לסכל מתקפה שכזו ולהגיב במהירות", לדבריו.

בצה״ל מדגישים כי דבריו של הרמטכ״ל, רא"ל הרצי הלוי, שלשום בציר פילדלפי בנוגע ליכולתו של הצבא להיערך בהתאם לכל החלטה מדינית שתתקבל בנוגע לעתיד הציר -  משקפים את הדיונים והערכות המצב שקיימו בפיקוד הדרום בסוגיה.

הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

לדברי הלוי: "הציר זה דבר חשוב כי זה מטפל בהתעצמות. אנחנו מכינים אפשרויות לכל דבר שהדרג המדיני יחליט. אם יחליט שאנחנו נשארים על פילדלפי, נדע להישאר שם ולהישאר חזק. יחליט שאנחנו מנטרים ופושטים כל פעם שיש לנו אינדיקציה, נדע לעשות גם את זה. אנחנו נדע לעבוד טוב. אני רואה את החופש המבצעי שלנו בעזה. אתם רואים את זה - אין מקום היום בעזה שצוות קרב גדודי או צוות קרב חטיבתי לא יודע להגיע אליו. אין דבר כזה. אנחנו יודעים להגיע לכל מקום בזמן קצר, ואת ההישג הזה צריך לשמר".

לפי שעה, במערכת הביטחון רואים בפסגה בדוחא גורם שעשוי להניע מהלך אזורי. קיימת ההבנה לפיה תוצאות הפסגה עשויות לקבוע הסדרים שישפיעו לא רק על שחרור חטופים והפסקת אש בעזה ואולי גם בצפון, אלא גם יובילו למהלך עמוק יותר מול איראן בטווח הרחוק יותר.