תא"ל (במיל') יובל בזק, ראש תוכנית "ארז" לפיקוד קרב, שוחח הבוקר (שישי) עם רון קופמן ואריה אלדד ב-103FM על התפרעויות המתנחלים בכפר ג'ית והשלכותיה של מלחמה ארוכת טווח על הציבור הישראלי.

כמח"ט שומרון לשעבר אמר על ההתפרעויות: "בתקופתי הייתה ההתחלה, והיא התעצמה בתקופת ההתנתקות שהייתה במהלך התפקיד שלי. ראינו שוליים קיצוניים סוררים מבצעים פועלות שהן הרבה מעבר ללגיטימציה של מחאה. היה להם גיבוי מרבנים מסוימים, ובעיקר היה להם מרחב פעולה". 

בצל ההמתנה: בחיזבאללה שיגרו מסר בנוגע למועד התקיפה הנרחבת נגד ישראל
המתפרעים בג'ית יחמקו מעונש? "פועלים מידיעה שיש להם רוח גבית מהשלטון"

עוד הוסיף, "כשאתה מדבר על הציונות הדתית, זה לא משהו הומוגני. יש שם שוליים שהלכו והקצינו, וגם התרחבו לצערנו וכשאתה על אותם שוליים פורעים זה קצה קיצוני. אני חושב שרוב האנשים שנקראים ציונות דתית לא מסכימים איתם. יש שם אנשים ששואפים לקיים פה ישות אחרת".

איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"מדינת ישראל נמצאת במלחמה קיומית", הדגיש, "היום אפשר להגיד שמדינת ישראל נמצאת במלחמה שתכריע את עתידה לשנים רבות. בתוך המציאות הזאת מדינת ישראל חייבת להבין את תמונת המצב האסטרטגית, ולהבין אין היא פועל בתוכה".

"את כל סוגיית החטופים מדינת ישראל צריכה לסגור ומהר. כמובן שמהסיבה ההומניטרית, אבל לא פחות מזה: אנחנו צריכים לאחד את העם, אנחנו צריכים כלכלה חזקה ולגיטימציה בינלאומית. זה לא עומד לבד. כשאתה הולך בקצה אחד עד הסוף, אתה מפסיד במקומות אחרים", כך לדבריו.

בהמשך ציין כי "חלק מהאתוס הישראלי נבנה באנטבה. כל ישראלי ידע שמדינת ישראל תגיע לכל מקום בעולם. זה האמון של כל אזרח במדינה שלו, ואם האמון הזה נשבר, כוח העמידה שלנו נשבר. זה חלק מהותי באסטרטגיה. זה חלק מחוסר ההבנה של היסודות של הביטחון הלאומי, שחלק משמעותי ממנו זה האתוס של החברה. הביטחון של האזרחים במדינה שלהם, הביטחון של החיילים שתהיה מדינה מאחוריהם".

"אתה יכול להיות צודק ולהמשיך את המלחמה עד לזרא. לא סתם אמרתי שהאויבים רוצים לגרור אותנו למלחמת שחיקה, שהכוחות שלנו יהיו בעזה ולא בצפון. זה יאפשר להם להרוויח זמן, והזמן לא פועל לטובתנו. כי אם איראן תגיע לגרעין הסיפור יהיה אחר לחלוטין", הבהיר.

כור גרעיני באיראן (צילום: REUTERS/Stringer AP)
כור גרעיני באיראן (צילום: REUTERS/Stringer AP)

בהתייחסות לתגובה האיראנית אמר: "אני חושב שאיראן מבחינתה, המצב האידאלי הוא להמשיך ולשחוק אותך, לפרק אותך גם מבפנים וגם מבחוץ, וכדי לעמוד במלחמה הזאת צריך לעשות הפוך. ממשלת ישראל חייבת לייצג את הקונצנזוס. אנחנו צריכים לרכז את המאמץ המלחמתי שלנו בבעיות המרכזיות שלנו. אני חושב שאנחנו לא עושים את זה".

"עשרה חודשים מדינת ישראל משקיעה את רוב מרצה על הזירה הכי משנית שיש לנו כאן ביחס לאיום שיש לנו מצפון וממה שמצפה לנו מהציר האיראני. אנחנו חייבים להבין מול מה אנחנו צריכים להתמודד ואיך נכון להתמודד עם זה גם מהבחינה הפנימית וגם מהבחינה החיצונית", סיכם.