איראן מנסה לבנות שותפויות עם שתי חברות לווין סיניות, כך פורסם היום (שישי) ב"וושינגטון פוסט", לפי גורמי ביטחון מערביים שמחזיקים בדו"חות המודיעין המתארים. את הפגישות. המטרה היא להרחיב את יכולת המעקב ואיסוף המודיעין מרחוק, בניסיון להגיע לתמונות ברזולוציה גבוהה של מטרות צבאיות בישראל וברחבי המזרח התיכון. שתי החברות המדוברות מייצרות ומפעילות לווייני חישה מרחוק עם מצלמות מתוחכמות. 

לפי הדיווח, החיזור של איראן אחר שתי החברות נבדק מקרוב על רקע החשש שכל עסקה שתיווצר עלולה לאפשר לאיראן לשפר באופן דרמטי את יכולתה לרגל אחר מתקנים צבאיים אמריקאים וישראלים, כמו גם אלה של יריבים ערביים במפרץ הפרסי, כך לפי אותם גורמים רשמיים. שתי החברות מציעות קו לוויינים עם ציוד אופטי רגיש לפחות פי שניים מהלוויינים המתקדמים ביותר שמפעילה איראן.

במטרה לעורר קיטוב: איראן מנסה להתערב בבחירות בארה״ב באמצעות תוכנות AI 
צרפת ובריטניה נתנו את מילתן: יעמדו לצד ישראל בתרחיש של תקיפה איראנית

כטב''ם איראני (צילום:  Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
כטב''ם איראני (צילום: Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

הערכה סודית שהגיע לידי ה"וושינגטון פוסט" מזהירה כי עסקה עם סין עשויה לספק לאיראן יכולת התמקדות משופרת עבור ארסנל הטילים הבליסטיים שלה וכן מערכות התרעה מוקדמת לזיהוי התקפות צפויות. מהלך זה עשוי להביא את איראן לעמדה בה היא יכולה לספק מודיעין שמקורו בלוויין לכוחות הפרוקסי שלה, דוגמת החות'ים בתימן, מיליציות סוריות ועיראקיות וכולי. באותו מסמך צוין כי איראן סיפקה בעבר לקבוצות כאלה תמונות לוויין שנרכשו מסין.

לפי הדיווח, למרות שלא היו עדיין דיווחים על הסכם רשמי, ההערכה תיארה מערכת יחסים משגשגת בין טהרן לבין אחת החברות, Chang Guang Satellite Technology Co, שכללה מספר חילופי משלחות ושהות ממושכת של פעילי משמרות המהפכה והפקידים בסין. צ'אנג גואנג, שבסיסה בצ'אנגצ'ון שבמחוז ג'ילין בצפון-מזרח סין, מייצרת לוויינים מסוג "cubesat" שמתוארים כקטנים, זולים לייצור ובעלי ציוד אופטי שמסוגל להפיק תמונות ברזולוציה של עד 30 סנטימטרים, יכולת דומה לזו של ארה"ב ושל חברות לוויין מסחריות באירופה. זאת בהשוואה ללוויין Khayyam של איראן המייצר תמונות ברזולוציה של כמטר אחד.

תיעוד היירוט מאיראן, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

עוד דווח כי פקידים איראנים ניסו להגיע להסכם עסקי גם עם חברת MinoSpace Technology Co, הממוקמת בבייג'ינג ומייצרת לווייני חישה מרחוק מסדרת Taijing.

בניגוד לאיראן, אף אחת מהחברות הסיניות לא נמצאת תחת סנקציות כלכליות של ארה"ב או של הקהילה הבינלאומית. פרשני הוושינגטון פוסט מעריכים שסין עשויה להאמין שיש לה כיסוי אזרחי לגיטימי לסיוע מסוג זה לאיראן, שכן ללווייני מעקב יש שימושים רבים שאינם צבאיים, כגון ניטור סביבתי ותפעול מצבי אסון.

"זה בהחלט סביר שחברות סיניות יעבדו עם איראן על טכנולוגיית מעקב, מכיוון שזה לא אותו דבר כמו אספקת נשק, מנקודת המבט הסינית", אמר ל"וושינגטון פוסט" גארי סמור, יועץ בכיר לשעבר לבקרת נשק לממשלי קלינטון ואובמה.