״הקיבוץ על ארגזים. במרבית הבתים אנשים פורקים את הארגזים. כמעט כל הקיבוץ באווירה של מעבר דירה״, מספרת עלית פז מקיבוץ ניר עם.

זכו לאהוב: סיפורי האהבה המרגשים של בעלי מוגבלות שכלית
שריפה גדולה פרצה בתל אביב, דיירים בבניינים סמוכים פונו

"לא מעט מהמשפחות שחזרו לקיבוץ לא שלמות עם ההחלטה. הן נדחקו על ידי המדינה לחזור לניר עם. הן תיכננו להישאר עוד תקופה מחוץ לקיבוץ לתת לדברים להירגע, להרגיש בטוח יותר התוכנית שלהם הייתה להישאר באשקלון, אבל הם הבינו שלא ניתן למצוא דירות בדקה התשעים וגם מסגרות חינוך לילדים".

"יש משפחות שלא חזרו, יצאו לרילוקיישן בחו"ל. אחרות נשארו בתל אביב״, מספרת עלית, כשביום חמישי נדרשו מפוני ניר עם, כמו גם מפוני שדרות, מפלסים וקיבוץ ארז לשוב לאחר שהמדינה הפסיקה את מימון המלונות שלהם.

״למרות שחברי כיתת הכוננות, גרעין הנחל של הקיבוץ, ואנשי הקיבוץ שכבר חזרו לפני שבועות וחודשים ניסו ליצור נחיתה קלה לשבים, נראה כי האווירה בקרב השבים לא קלה.

״כינסנו במועדון את כל השבים. האימהות משדרות אפו לחמים ועוגות, והכנו להם קפה להתרעננות מהנסיעה הארוכה. הגיעו לכאן מתנדבים מפרויקט תגלית, וכן מתנדבים מהאזור כדי לסייע לנקות את החצרות ולסייע לפרוק את הארגזים של השבים״, מספרים בקיבוץ ניר עם.

״יש משפחות שבאו להניח את הדברים בבית והן מתכוונות לעזוב. אני יודעת על עשרים משפחות מתנדנדות או שטרם חזרו״, ממשיכה עלית לספר.

במועצה האזורית שער הנגב מוסרים שרק לקראת תחילת שנת הלימודים, ב-1 בספטמבר, הן ידעו את המספרים המדויקים של המשפחות שחזרו בהתאם לרישום הילדים.