על רקע מבצע חילוץ גופות החטופים מחאן יונס, בן כספית וגלעד שרון שוחחו הבוקר (שלישי) ב-103FM על סוגיית גיוס החרדים ועל חשיבותה עבור עתיד החברה הישראלית לאחר עשרה חודשים של לחימה ברצועה.

בן: בוקר קשה.
גלעד: פרסמו את השמות, חיפשתי את השם של החבר שלי. 
בן: לפחות מונדר לא הוכרז כמת, ואני זוכר את הנכד שלו, את אוהד, בן 9, אוהד הפועל ב"ש, ששוחרר, בנו של אברהם רועי נרצח בטבח עצמו, ועכשיו הודיעו שאברהם נרצח או נהרג בשבי. קשה להכיל את זה. 
גלעד: אתה מתאר כך ילד שחזר מהשבי. 

מצרים לא תתנגד לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי - בתנאי אחד | דיווח
בכיר לשעבר בשב"כ: "אנחנו כפסע מחזרה לפיגועי התאבדות במרכזי הערים"

בן: אתמול דיברנו על הקטע שהיה לאבא שלך, שהוא לא היה יכול לסבול אירוע של יהודי בידי ערבים. זה היה בלתי נשלט מבחינתו. אני שואל את עצמי מה הוא היה עושה עם 240. 
גלעד: לא היה מגיע אצלו דבר כזה. בתור בחור בן 20 ומשהו, סמל יצחק ג'יבלי נפל בשבי הירדני. אבא שלי החל עם מבצעים של חטיפת חיילים ירדניים עד שסופו שוחרר ג'יבלי.
בן: מספר החטופים ירד עכשיו, ועדיין, הדחיפות היא כי הם ממשיכים למות. 

גלעד: הדבר הזה צריך להדיר שינה, זו המשימה המרכזית. ביום אחד יש חדשות בארץ שלנו שיספיקו בשוויץ ל-100 או 200 שנה. אתמול דיברו על קריאה למילואימניקים ששוחררו כבר לחזור לשירות. תוך כדי שעוסקים בחוק השתמטות מאריכים את השירות הסדיר, מעלים את גיל הפטור למילואימניקים ועכשיו מבקשים מכאלה ששוחררו להמשיך, הכי קל לבוא ולהגיד שזו שנאת חרדים. רוב משפחתי לובשים חליפות שחורות.  

בן: יש לך חרדים במשפחה? 
גלעד: אתה יודע כמה חבדניקים יש לי במשפחה? כשהמדינה מגויסת ואנשים נופלים ונלחמים, כל העסק של ההשתמטות חייב להיפסק. זה לא קשור לאהבה או לשנאה. שלא יבואו לי החרדים ויגידו לי מה עם הערבים. 
בן: אנחנו לא יכולים לגייס לצה"ל ערבים מה לעשות? לא התכוונתי לא לבדואים, לא לדרוזים ולא לנוצרים. 
גלעד: אי אפשר לשאת את זה על הגב, וזה לא צריך להיות כך. כולם צריכים להתגייס. עשו את הפטור מהשירות כמנוף שדרכו הממסד מחזיק בכוח את התלמידים, אז הם גם לא הולכים לעבוד וגם לא משרתים. הדבר הזה צריך להיפסק. 

חרדים מפגינים מחוץ לבקו''ם (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
חרדים מפגינים מחוץ לבקו''ם (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

בן: מתברר שיש 15 אלף מילואימניקים בגיל השירות שקיבלו פטורים, ועכשיו צה"ל קורא להם להתייצב. מי שחושב שהצבא יכול להמשיך ולהילחם בעצימות הזו מעבר ל-10 חודשים, שנה, שנה וחצי, טועה. המדינה הזאת יודעת לעשות דברים מטורפים מעצם הקמתה, ואם היא תרצה באמת לגייס את החרדים לא צריך לשלוח משטרה צבאית אלא לנתק את כל מי שלא רוצה להתגייס מהעטינים של המדינה. ואתה יודע מה? אז הם יתגייסו. 

בן: אם אביך היה רה"מ, הוא היה נותן לרמטכ"ל, לראש השב"כ ולכל האחרים להישאר בתפקיד באמצע המלחמה? 
גלעד: מינואר, כשהוציאו את הכוחות, מלחמה זה כבר לא. אני חושב שכולם היו צריכים ללכת, גם דרג צבאי בכיר וגם כל הקבינט היה צריך לעוף הביתה, זה כישלון מוחלט, גם עד 7 באוקטובר, גם הניהול אחרי, אם המצב מספיק רגוע בשביל חוק הג'ובים, אני חושב שהוא מספיק רגוע גם בשביל לעשות סדר. זה זמן טוב אחרי שנה לחזור לציבור ולבקש את אמונו. 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM