בעוד שעיני העולם נשואות לעזה, מתנהלת בצפון ישראל מלחמת התשה שקטה אך מסוכנת. בראיון מיוחד לפודקאסט "החזית הצפונית", חושפת אורנה מזרחי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר סגנית ראש המל״ל, את האתגרים המורכבים העומדים בפני ישראל בגבול הצפוני ומציעה דרכים להתמודדות עם האיום המתגבר מצד חיזבאללה.

שורשי המשבר: מ-2006 ועד היום

מזרחי מצביעה על שלוש התפתחויות מרכזיות מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006, שהובילו למצב הנוכחי: ראשית, הזליגה דרומה של חיזבאללה: ״בניגוד להחלטה 1701 של האו"ם, שקבעה כי רק צבא לבנון יהיה נוכח דרומית לנהר הליטני, חיזבאללה הגביר את נוכחותו באזור בשנים האחרונות״, אמרה.

כל מה שאפשר לספר: כך חולצו גופות החטופים מחאן יונס
"כשהמדינה מגויסת ואנשים נלחמים - ההשתמטות חייבת להיפסק"

עוד תיארה את ההתעצמות הצבאית המשמעותית של ארגון הטרור: ״בסיוע איראני, חיזבאללה הגדיל את מלאי הטילים והאמצעים הצבאיים שלו פי עשרה מאז 2006״. עוד הצביעה על אסטרטגיית "חגורת האש": ״איראן מובילה תפיסה של מלחמה רב-זירתית נגד ישראל, בשיתוף חיזבאללה וגורמים נוספים כחלק מ-״ציר ההתנגדות" האיראני שכולל גם את החות׳ים, ואת המיליציות הפרו איראניות בעיראק ובסוריה״. 

הידרדרות במאזן ההרתעה

מזרחי מדגישה כי בשנים האחרונות חלה הידרדרות משמעותית במאזן ההרתעה מול חיזבאללה. "ראינו פרובוקציות והגברה של הנוכחות של חיזבאללה לאורך הגבול טרם המלחמה״, היא מציינת, ומזכירה אירועים כמו הקמת האוהל בהר דב, הפיגוע במגידו והתגרויות בחיילי צה"ל. לדבריה, חיזבאללה תפס את המחלוקות הפנימיות בישראל כחולשה, דבר שהגביר את ביטחונו העצמי ונכונותו לקחת סיכונים. "הם ראו את ההפגנות בשנה שעברה, את המתיחות הפוליטית, ופירשו זאת כהזדמנות״, היא מסבירה.

סא''ל בדימוס אורנה מזרחי (צילום: מעריב אונליין)
סא''ל בדימוס אורנה מזרחי (צילום: מעריב אונליין)

האתגר הנוכחי: מלחמת התשה מתמשכת

מזרחי מתארת את המצב הנוכחי בצפון כ"מלחמת התשה יומיומית". לדבריה, ״חיזבאללה מנהל מערכה מוגבלת אך עקבית, במטרה להחליש את ישראל לאורך זמן. אחד ההישגים המשמעותיים לדעת חיזבאללה, הוא פינוי כ-60,000 תושבים מהיישובים הסמוכים לגבול. זה מה שהם רואים כהישג הכי גדול״. 

"הדבר הכי חשוב שממשלת ישראל צריכה לעשות עכשיו זה להחזיר את החטופים ולסיים את הלחימה בעזה״, היא קובעת. לדעתה, הפסקת אש בעזה תוביל כמעט בוודאות להפסקת הלחימה מצד חיזבאללה. מזרחי עוד מדגישה את הצורך בהיערכות צבאית חדשה בצפון - שתייצר לתושבי הגליל ביטחון לחזור הביתה וכוללת ״תגבור כוחות צבאיים, שיפור מיגון היישובים ופיתוח אמצעי הגנה מתקדמים״.

עוד הוסיפה: ״ יש לקדם מהלכים מדיניים, בתיווך אמריקאי, שיכללו הסדרה חדשה בגבול הצפון. אמנם המפונים מהצפון לא יחזרו לבתיהם בספטמבר הקרוב, זה ייקח זמן, אבל אני מאמינה שהצפון יחזור לפרוח״, אומרת באופטימיות זהירה.

מזרחי קוראת לישראל להיות ערוכה למלחמה הבאה, אך גם לפעול בחכמה כדי למנוע אותה. "אנחנו צריכים לראות איך מתמודדים עם האיום הקונבנציונלי מצד 'חזית ההתנגדות' בהובלת איראן. האתגרים בצפון מורכבים ורבי-פנים, אך אני מאמינה כי בגישה נכונה, שתשלב עוצמה צבאית, חוסן חברתי ומהלכים מדיניים, ישראל תוכל להתמודד עם האיום ולשקם את ההרתעה מול חיזבאללה. אין דבר שאנחנו לא יכולים לו״, היא מסכמת בנימה אופטימית.