הערב (שלישי) נחשפו פרטים חדשים על המבצע ההירואי לחילוץ חטופים. במהלך הפעולה, גילו הכוחות דיפון נסתר בתוך אחת המנהרות, שבו נמצאו שש גופות חטופים. לפני מספר ימים החלו כוחות אוגדה 98 במתקפה במרחב חאן יונס, כשהמשימה הייתה לאתר מנהרות התקפיות שמובילות מח'אן יונס לגבול ישראל.

חוקרו של סינוואר טוען: הוא נדחק לקצה - ויש רק דבר אחד שמעניין אותו
בעוד נסראללה חושב על נקמה: צה"ל הנחית עליו מכה כואבת במיוחד

מה שהכוחות לא ידעו שבשב״כ הצטבר מידע רב מחקירות מחבלי חמאס שנעצרו, אשר סיפרו על מנהרות ההסתרה של גופות החטופים. כאשר הכוחות נמצאים באזור השכונה הקטארית, קיבל מפקד חטיבת הצנחנים אל״מ עמי ביטון שינוי במשימה. הכוח נדרש לבצע מהלך למרחב אחר בחאן יונס כדי לאתר מנהרות, בהן על פי המודיעין של השב״כ מוסתרות גופות החטופים.

ביום שישי בצהרים יצאו הכוחות להתקפה חטיבתית, וביום ראשון בבוקר הצליחו הכוחות של חטיבת הצנחנים להשיג שליטה על כל השכונה שבה נדרשו לפעול.  במהלך הפעולה כוחות גדוד 75 של חטיבה 7 של חיל השריון ביצעו לחימה מעל הקרקע ומתחת לקרקע כוחות צנחנים ולוחמים של יחידת יהלום של ההנדסה הקרבית יחד עם לוחמי השב״כ. 

המודיעין הצביע על תא שטח, ולכן הפעולה התבצעה על כל המרחב. שיטת הפעולה היתה על כל המרחב, כאשר השטח מחולק בין ארבע כוחות לחימה של הצנחנים. כל כח הוא בסדר גודל של גדוד לוחם. לאחר זמן אחד מתוך ארבע הכוחות מאתרים סימנים מחשידים, ביניהם מחבלים חמושים שהוצבו בכניסות לפירי מנהרות. מיפוי מהיר של לוחמי יהלום קבע כי בין כל שלוש הפתחים במרחב יש הסתעפות אחת של מנהרה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

האמל''ח שנמצא במנהרה (צילום: דובר צה''ל)
האמל''ח שנמצא במנהרה (צילום: דובר צה''ל)


העובדה כי הוצב מערך אבטחה על הכניסות לפירים הובילה להבנה של המפקדים כי בתוך המנהרה יש חטופים. הכוחות נכנסו למנהרה בשעת לילה, ומהר מאוד מוצאים את הגופות.

בצה״ל אמרו כי הלחימה של הכוחות היתה ברובה בלילה. ״אנחנו מבינים שהאויב כן עוסק בסוגיה של להסתיר את הגופות, ובחשיבות להגיע מהר ולסגור מעל הקרקע ומתחת לקרקע מבלי לאפשר לו להעביר ולהסתיר את הגופות. אני מקווה שנצליח להשיג עוד הצלחות״, אומרים בצה״ל. בצה״ל מספרים כי המתחם אומנם היה עם שומרים, אולם הלחימה של הכוחות הובילה לכך שחלקם נסוגו וחלקם נהרגו. בצה״ל אומרים כי בתוך המנהרות נמצא אמל״ח ששימש את המחבלים להגן על ״הנכס״. 

מפקד חטיבת הצנחנים החליט בשטח להוציא מהמנהרה את כלל הגופות כולל כאלה של המחבלים. בצה״ל אומרים היום כי ״הוצאנו יותר משש גופות כולל גופות השומרים שבטוח שלא נשאיר חטופים. הבאנו את כולם לבדיקה במכון המשפטי״. בצה״ל מספרים על המורכבות והאתגר של איתור גופות החטופים בתוך המנהרות: ״פעלנו בחודש מרץ במרחב״. 

תיעוד מתוך החילוץ (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד מתוך החילוץ (צילום: דובר צה''ל)


כאמור, לצד עבודת המודיעין של השב״כ נדרשה מקצועיות וסבלנות של לוחמי יחידת יהלום של חיל ההנדסה הקרבית. בצה״ל מספרים כי לוחמי יהלום שביצעו את הסריקה עמוק מתחת לקרקע, זיהו דיפון רופף באחת הקירות של המנהרה. הלוחמים חצבו את הדיפון, ואז נפתח מרחב נוסף, ושם מצאו את הגופות.