בחודשים האחרונים, בגבולה הצפוני של ישראל, מתנהלת מלחמת התשה בין צה"ל לבין ארגון הטרור חיזבאללה. שני קצינים צעירים, סרן אלדד ידגר וסרן אילון ברימן, עמיתים לנשק וחברים ותיקים עוד מהפנימייה הצבאית בחיפה, משרתים בתפקידי מפתח ומשתפים פעולה יחד בלחימה בלתי פוסקת, במטרה להגן על גבולה הצפוני של ישראל ולהשמיד את האיומים שמציב חיזבאללה.

לאחר הלחימה בעזה, ידגר בן ה-26, הגיע עם הפלוגה שלו לצפון - לגזרת הר דב בחטמ"ר ההרים - שם הלוחמים מבצעים קרב הגנה ממושך - הכולל משימות הגנה והתקפה מעל לחצי שנה: "עד החורף היינו בעזה, שם לחמנו מול חמאס", מספר ידגר. "כשהסתיים הקרב בעזה, עברנו לצפון והתמקדנו בהגנה על הגבול הצפוני. כבר מעל חצי שנה שאנחנו כאן, מתמודדים עם אתגרים קשים ומתמשכים. הכוחות שלנו מבצעים סגירות מעגל עם האויב, תוך שימוש במגוון כוחות כמו איסוף קרבי, שריון והנדסה. זהו קרב שדורש הבנה מעמיקה של השטח ומשמעות של המשימה. כל פעולה שאנו מבצעים - מחושבת בקפידה", מספר. 

בעומק עשרות מטרים: פרטים חדשים על חילוץ גופות החטופים
הטרגדיה שמסתמנת: חמישה מתוך ששת החטופים נהרגו מאש צה"ל

אלדד ואילון אינם רק עמיתים לנשק, אלא חברים ותיקים שמכירים עוד מתקופת לימודיהם בפנימייה הצבאית לפיקוד בחיפה. הם מצאו את עצמם בשנים האחרונות מתקדמים יחד בצבא, וכיום הם מפקדים באותו קו חזית. "הכרנו עוד מהפנימייה, וכעת, כשאנחנו מבצעים משימות יחד בגבול הצפון, זה מרגיש ממש טבעי", אומר ידגר.

"קרוב לחצי שנה שאני והפלוגה כולה נלחמים בגבול הצפון - האזור הכי יפה בישראל. במהלך התקופה, הפלוגה בפיקודי לוקחת חלק בפעילויות מבצעיות, בחיזוק ההגנה על השטח, בדאגה לכשירות הטנקים ולאחרונה גם בתקיפות עצימות", מתאר ברימן. 

סרן אילון ברימן, שנכנס לתפקידו בחטיבה 188 לפני חמישה חודשים בלבד, מדגיש את חשיבותה של הלמידה המתמדת בשדה הקרב: "הקרב בצפון הוא חלק מלחימה שבה כל צד לומד את הצד השני של האויב - ומי שלומד מהר יותר, הוא זה שמנצח", מסביר ברימן. "אנחנו לומדים כל הזמן את האויב, מנסים להבין את היכולות שלו ומנצלים את המגבלות שלו לטובתנו", מתאר המ"פ. 

"אנו מנסים לאסוף מודיעין על הכפרים בדרום לבנון כדי להבין היכן האויב מתמקם - במטרה לתקוף אותו כשהוא לא מצפה לכך. בנוסף, אנו מבצעים פעולות הונאה כדי לגרום לאויב לצאת מהעמדות שלו ולחשוף את עצמו כשהוא יוצא במטרה לתקוף אותנו", מסביר ברימן ומצביע על מגמה בה התעצמו תקיפות צה"ל בלבנון לאחרונה: "בשלושת השבועות האחרונים, אנו מייצרים יותר התקפות על חיזבאללה ותוקפים באופן יומיומי את האויב. כך, עובדה זו מחייבת את האויב להתגונן ולהתארגן מחדש והשינוי אכן מורגש בשטח", אומר.  

אחד האירועים הבולטים בו ידגר וברימן לקחו חלק, התרחש בדיוק לפני שבוע. במהלך פעילות מבצעית, חוסלו שני מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון. כלי טיס של חיל האוויר תקף עמדת תצפית של הארגון במרחב הר דב, כחלק מפעולה מתואמת עם לוחמי חטיבת ההרים בפיקוד הצפון. סרן אלדד ידגר, מפקד פלוגה בחטיבת גולני, שיתף פעולה עם סרן אילון ברימן, מפקד פלוגת טנקים בחטיבה 188, כדי לסגור מעגל ולהשמיד את המחבלים ואת אמצעי התצפית שלהם.

סיכול ממוקד בדרום לבנון  (צילום: רשתות ערביות)
סיכול ממוקד בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

"קיבלנו בבוקר של אותו היום מידע מודיעיני על כוחות תצפית של האויב שהתמקמו באחד הבתים בכפר בגזרה", חושף ברימן את השעות אשר קדמו לתקיפה המדוברת. "מתוך אותו מבנה, תיצפתו מחבלים על המיקומים של כוחותינו, ובמבצע משותף עם חיל האוויר סיכלנו את פעולותיהם ואת אמצעי התצפית שלהם. הפלוגה שלי ירתה ירי פגזים לאותו המבנה בדרום לבנון, ובאמצעות כטב"ם של כוחותינו - וידאנו שהרכיב של התצפית אכן הושמד". 

"כמו שידוע, חיזבאללה פינה חלק מהכפרים הלבנוניים בגבול, אך בגזרה שלנו הכפרים לא מפונים לגמרי ולכן כל תקיפה צריכה להיות מדויקת לגמרי - כדי שלא נפגע באזרחים ונוביל להסלמה לא מתוכננת", מדגיש סרן אילון. "אנשי חיזבאללה לבושים בבגדים רגילים ולא צבאיים ומתבצרים על בתים אזרחיים - לא מתקיימת אצלם הפרדה בין הצבאי לאזרחי. לכן, אנו תוקפים רק כאשר יש מידע מודיעיני מאוד מדויק ובאמצעות כלים מאוד מדויקים". 

בין הקרבות והפעילויות המבצעיות, סרן ידגר וסרן ברימן מבינים את גודל המשימה ואת משמעותה. הם מתארים את המצב כקרב הגנה ממושך ולא כבט"ש שגרתי: "גזרת הר דב שבה אנו פועלים היא גזרה רוויית מתחים ושנויה במחלוקת", אומר ברימן. "השטח הזה הוא שנוי במחלוקת עבור חיזבאללה, שטוען שזהו השטח שלו ויעדו הוא לספח אותו לשטח לבנון. מעבר לכך, אין כאן גדרות מוגדרים כמו בשאר יישובי הצפון - לכן ההגנה שלנו מתבצעת במארבים ממושכים, יומם וליל, ומאתגרת אותנו לחשוב כל הזמן איך לפעול כדי שהאויב לא יצליח לנצל את השטח. אנו עושים כל מה שאפשר בגזרתנו כדי שחיזבאללה לא יגיע להישגים ולא יצליח להרוג אזרחים וחיילים או לחדור לשטח ישראל". 

"כל בוקר אני מתעורר ומופתע מחדש מהכוח של הצבא שלנו ומהלוחמים שיש לנו בפלוגה", מסכם ברימן. "אנחנו מבינים את החשיבות של מה שאנחנו עושים כאן, וזו המוטיבציה שלנו להמשיך להילחם. אנחנו יודעים שאנחנו בעיצומה של מלחמה, בקרב משמעותי שמטרתו להבטיח את ביטחון המדינה".