לנוכח המשך המגעים בין ישראל לחמאס בסיוע המדינות המתווכחות לקראת עסקת חטופים והפסקת אש בעזה, ד"ר אחמד סייד אחמד, חוקר ביחסים בינלאומיים, מסר היום (רביעי) כי ישראל מנסה לקבוע עובדות בשטח, הן בכיבוש ציר פילדלפי או מעבר רפיח, וממשיכה לקבע את מדיניות וחוקיות צה''ל ברצועת עזה. 

בקצרין לא מעכלים את מתקפת הענק: "לא היה כזה דבר"
נשיא מצרים הזהיר: חמאס מעוניין לנקום וזה מה שהוא עלול לעשות

העמדה המצרית, לדברי אחמד, מבוססת על ההתנגדות לנוכחות הישראלית בציר פילדלפי ובמעבר רפיח, בהתבסס על כך שיש סידורים ביטחוניים שסוכמו בין שני הצדדים, ושלא יינתן לאף צד לשנות את הסידורים הללו ללא הסכמת הצד השני.

מעבר רפיח (צילום: אייל דרור, פלאש 90)
מעבר רפיח (צילום: אייל דרור, פלאש 90)


מצרים טוענת כי לאחר בואו ש חמאס, הרשות הפלסטינית נסוגה, וכי ציר פילדלפי מסדיר את הנוכחות הצבאית, הן מהצד המצרי הן מהצד הישראלי. ציר פילדלפי, לטענתה, מוגדר כאזור חיץ בין הצדדים בהסכם השלום הקיים, ועל כן יש כאן סידור מיוחד, למעשה.

הצד הישראלי טען שהשיח בצירוף הדברים הנ''ל על ציר פילדלפי ונצרים נכללו בהסכם האמריקאי. ד"ר אחמד מסביר שהמצרים סוברים כי ישראל מעלה הרבה טענות שקריות וזה מה שמכעיס את הצד המצרי.

"בתכניתו של ביידן לא נכללה הישארות של ישראל בציר פילדלפי או בנצרים, נהפוך הוא", ציין המומחה. "כשהתוכנית הוגשה ב-31.5, היא כללה מו"מ בסוף השלב הראשון, ובשלב השני הפסקת אש ונסיגה מלאה של ישראל מרצועת עזה, דהיינו נסיגה שלה מנצרים ומציר פילדלפי".

עוד אמר כי "ההצעה של ארצות הברית קובעת שפריסת כוחות צה"ל תיעשה בהתאם למפות המצורפות לנספח ההסכם, אולם היא לא הגדירה מי יקבע כיצד ייראו המפות האלה".

על עמדתה של ארצות הברית לאחר ביקורו של המזכיר האמריקאי, אנתוני בלינקן, טען: "נראה שהיא מגלה הבנה לחששות הביטחוניים של ישראל בנוגע לטענותיה השקריות שהיא מעוניינת בשליטה ובמניעת הברחות של נשק לתוך הרצועה".

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן באחד מביקוריו בישראל (צילום: תומר אפלבאום,פלאש 90)
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן באחד מביקוריו בישראל (צילום: תומר אפלבאום,פלאש 90)


"קהיר הגיבה על הטענות השקריות האלה שוב ושוב באומרה שלא ייתכן שאין הברחות נשק, מכיוון שמצרים השמידה דה פקטו את כל המנהרות במהלך השנים מאז 2014, וזה חלק מהביטחון הלאומי המצרי".

"ישראל מנסה כעת ליצור נוסח הנוגע להסכם השלום משנת 1979 או לנוכחות הצבאית משני צדי הגבול, ושם היה ידוע שיש נוכחות צבאית של שני הצדדים, בין אם כוחות ישראליים ממשמר הגבול לפני שנת 2005, ו-180 אנשים או גדודים ו-180 משוריינים".

לקראת סיום, סיכם ד"ר אחמד כי "המשמעות של כל זה היא שישראל מנסה לכפות שינוי של המפות האלה. ארצות הברית היא הערבה להסכם השלום בין מצרים לישראל משנת 1979, ואין לה אינטרס שיחול שינוי בסידורים האלה, מכיוון שהוא יפגע במסלול הנורמליזציה בין מצרים לישראל או בהסכם השלום הבסיסי בין שני הצדדים".