ברקע השיחות בין צה"ל לנציגי מצרים וארה"ב על השליטה בציר פילדלפי, שוחח אלוף במיל' יפתח רון טל עם אריה אלדד ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103fm. במהלך השיחה, שיתף רון טל את תחושותיו וניתח את ההתפתחויות האחרונות. 

"אני סבור שהשאלה מדוע לא נכנסנו לרפיח היא קריטית. מדובר בטעות אסטרטגית חמורה של מי שתכנן את המתקפה על רצועת עזה. הכניסה לעזה מצפון לדרום יצרה תנאים נוחים לחמאס – הוא נסוג אחורה בעוד אנו מתקדמים קדימה, כאשר הפתח נשאר פתוח. עד לרגע זה לא הצלחנו לסגור את כל המנהרות בציר פילדלפי. תארו לעצמכם מה קרה בעשרים השנים בהן לא היינו שם," אמר רון טל.

מעבר לסיסמאות: מדוע "ציר פילדלפי" הוא בעצם "הגבול הבינלאומי של עזה"
"מנסה לכפות שינוי במפות": זה מה שמסתתר מאחורי ההתעקשות על מעבר רפיח ופילדלפי

רון טל הדגיש כי "הצבא היה בהלם גדול ב-7 באוקטובר". לדבריו, בימים שלאחר התקיפה הקשה, לא הייתה תכנית לכיבוש מלא של עזה. "התכנית שבוצעה הייתה בחופזה, עם טעויות רבות שנעשו כתוצאה מהטראומה של ה-7 באוקטובר", ציין רון טל, והוסיף כי אם היינו נכנסים לרפיח ביום הראשון או בשבוע הראשון, המלחמה הייתה מסתיימת לאחר חודש. 

לדבריו, "רפיח הוא צינור החמצן של חמאס", ולכן ההחמצה של כניסה מיידית לרפיח הייתה טעות משמעותית שהשפיעה על מהלך המלחמה. רון טל הזהיר כי הימצאותה של רפיח במצב פתוח מספקת לחמאס יתרון קרדינלי, מה שמצריך טיפול מיידי ואסטרטגי כדי למנוע מהארגון להמשיך ולהתחמש ולהתארגן מחדש. 

בהמשך השיחה, רון טל ציין גם את האינטרסים הכלכליים והביטחוניים של מצרים במצב הנוכחי. לדבריו, "בחלק הצפוני של סיני מחכה ציוד בהיקפים עצומים לרגע שיתאפשר להכניס אותו דרך המנהרות לעזה. למצרים יש אינטרס לא רק לסייע לחמאס אלא גם אינטרס כלכלי שמגיע עד לקהיר".

ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)
ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)

הוא הסביר כי מה שבנה את הכוח הצבאי של חמאס הוא בעיקר המנהרות והיכולת להעביר דרכן אמצעי לחימה ותשתיות. "מעל 95% מהכלים שנורו עלינו בשנים האחרונות הגיעו במנהרות הללו. אם לא נסגור אותן הרמטית, הדבר עלול לחזור על עצמו. מה שעומד בין מצב שבו החמאס לא יוכל להתקיים צבאית לבין מצב שבו הוא יוכל להתקיים בעתיד הקרוב הוא החלטה אסטרטגית – לנעול את רפיח באופן מוחלט."

בנוגע לעסקאות עתידיות, רון טל הביע חשש שעסקה חלקית עלולה להוביל לגזר דין מוות לרוב החטופים שיישארו בידי חמאס. "אם תהיה עסקה חלקית, חמאס יקבל את מה שהוא רוצה וישמור את יתר החטופים מבלי להחזיר אף אחד מהם. אני מעדיף להמשיך וללחוץ למען עסקה שתביא את כל החטופים הביתה."

הוא התייחס גם לחשש שמצב כזה, אם האמריקאים ידרשו להגיע לעסקה שתוביל למלחמה כוללת, עלול להשפיע על המערכה בצפון: "אני מודאג שמצב כזה יפסיק גם את המערכה בצפון, ואנחנו עלולים להישאר במציאות ביטחונית בעייתית שלא תחזיר את החטופים הביתה. המאמץ העיקרי שלנו כבר לא צריך להיות בעזה – שם החמאס מוכרע צבאית. הבעיה הקיומית הגדולה שלנו נמצאת בצפון. אם לא נהיה חזקים, נישאר במציאות בעייתית מאוד. אנחנו צריכים למצוא דרך להביא להכרעה בצפון, אחרת נמצא את עצמנו בסיטואציה מסוכנת הרבה יותר".