חיזבאללה מתמרן צעד אחר צעד, וישראל ניצבת בפני אתגר הרתעה מחודש. הלחימה בצפון בין ישראל לחיזבאללה ממשיכה להסלים, אך לא במכה אחת, אלא בצעדים מדודים ומחושבים היטב מצד הארגון הלבנוני.  חיזבאללה, בהנהגת חסן נסראללה, מיישם אסטרטגיה של "הסלמה זוחלת", שבה כל צעד קטן מתווסף לאחריו, מתוך כוונה לבחון את גבולות ההרתעה הישראלית ולהגיב לפגיעות במטרות צבאיות, תוך הימנעות מגרירה למלחמה כוללת.

לפי פרופ' אמציה ברעם, היסטוריון וחוקר של המזרח התיכון, נסראללה בוחן כל צעד בקפידה ומחפש דרך להגיב לתקיפות הישראליות המדויקות מבלי לעורר תגובה חריפה מדי.  "נסראללה אומר לעצמו שאם צה"ל פוגע לו במטרות איכות כגון מחסני נשק או מחבלים בכירים, הוא יפגע באזרחי ישראל בלי שנרגיש שהוא חוצה את כל המוסכמות בבת אחת", מסביר ברעם בשיחה שפורסמה היום (ראשון) ב"מעריב".  

המחבל ממגידו עשה שימוש באופניים חשמליים בשטח ישראל
הפיגוע בצומת מגידו הוא מחדל גדול, שמעניק למערכת הביטחון הזדמנות פז | טל לב רם

נסראללה בנאומו לאחר מותו של פואד שוכר (צילום: צילום מסך)
נסראללה בנאומו לאחר מותו של פואד שוכר (צילום: צילום מסך)

לדברו, התקיפות המדורגות של חיזבאללה מכוונות לשגר מסר ברור לישראל: אם תמשיכו לפגוע במטרות צבאיות איכותיות, נפגע בכם בצורה אחרת – באזרחים הישראלים.  אחת הסוגיות המרכזיות שמעסיקות את הנהגת חיזבאללה היא כיצד להגיב לחיסול 'רמטכ"ל' חיזבאללה, פואד שוכר, שחוסל על ידי צה"ל.  

"נסראללה חושב על פי משוואות – החיסול של שוכר בוצע בביירות, והעיר המקבילה אליה היא תל אביב. הם רוצים להחזיר באותו מטבע על תקיפת שוכר ברובע הדאחייה בלב ביירות", מסביר ברעם. "החלום שלהם הוא לשלוח טילים מדויקים לקריה, אך הם יודעים שהתגובה הישראלית לכך תהיה מפלצתית".  

מתקן גז איראני (צילום: רויטרס)
מתקן גז איראני (צילום: רויטרס)

לפי ברעם, חיזבאללה מודע לכך שפגיעה בלב ליבו של הממסד הביטחוני הישראלי תוביל לתגובה קשה מאוד מצד ישראל, ולכן נסראללה נמנע מלעשות את הצעד הזה. "הם לא רוצים מלחמה מלאה", הוא מדגיש, "אבל הם מחפשים בכל זאת דרך להגיב ולנקום, מבלי לגרום לישראל לצאת למתקפה רחבה. בעקבות ההתלבטות העמוקה שלהם לגבי אופן התגובה, הם נמנעו מלבצע אותה עד כה".  

בנוגע לשאלה האם האיראנים עדיין מעוניינים להגיב על חיסולו של שוכר והניה באופן ישיר, ברעם מציין כי "לדעתי האיראנים מתרחקים מהרעיון של תגובה ישירה לעבר ישראל, אך שומרים את האיום בתגובה חי וקיים, כדי להמשיך להשאיר את הכוחות האמריקנים הרבים שנעו למזרח התיכון כדי לסייע לישראל - מחשש לתגובה איראנית. האסטרטגיה האמריקנית לטווח ארוך היא להשאיר במזרח התיכון כוחות מינימליים - ולכן המצב הנוכחי משבש את התכנון האסטרטגי של האמריקאים".

לשאלה האם ישראל איבדה את יכולת ההרתעה שלה מול חיזבאללה, ברעם אומר כי "ישראל נתפסת כחלשה - אך רק באופן חלקי". לדבריו, אילו ישראל איבדה את ההרתעה לחלוטין, חיזבאללה היה פועל בצורה הרבה יותר אגרסיבית. "ההרתעה האסטרטגית עדיין קיימת – מדובר בהרתעה שמונעת מלחמה מלאה".  

החיפוש אחר המחבל מצומת מגידו (צילום: דובר צה''ל)
החיפוש אחר המחבל מצומת מגידו (צילום: דובר צה''ל)

עם זאת, המומחה מדגיש כי ישראל נכשלה בהרתעה טקטית במלחמת ההתשה הנוכחית מול חיזבאללה. "לא הצלחנו להביא להרתעה טקטית במלחמת ההתשה מול חיזבאללה", הוא מסביר. "זה כישלון גדול של ישראל, והשגיאה החלה במרץ 2023, כאשר חיזבאללה שלח מחבל למגידו - וצה"ל לא הגיב לכך. ישראל עשתה שגיאה איומה שלא הגיבה אז - והייתה צריכה לתקוף באמצעות חיל האוויר מטרות צבאיות רציניות של ארגון הטרור".  

בחזרה למלחמה הנוכחית, העובדה שישראל לא הגיבה בצורה תקיפה לאירועים כגון הירי על קצרין, משדרת לחיזבאללה מסר של חולשה", הוא אומר. "אם לא נחזיר כהוגן – לאט לאט נשחוק את ההרתעה הטקטית שלנו, שהיא חשובה לא פחות מהאסטרטגית".  

"המצב שבו נסראללה מרגיש חופשי לפעול בצעדים קטנים, כגון פגיעה בצפת ובקצרין, מעיד על כך שהוא מאמין כי הוא יכול להמשיך ולהסלים מבלי לגרום לישראל לפתוח במלחמה מלאה. הוא מטפס בצעדי תינוק - כדי לא לתת לנו לגיטימציה לפתוח במלחמה מלאה בתמיכת האמריקאים".