אושר טטרואשווילי מגן יבנה התגייס לפני כשנתיים ושולב לשירות בבסיס ג'וליס ליד אשקלון. הוא חש לא פעם בודד בבסיס וחיפש אוזן קשבת. לאחר תשעה חודשי שירות שעברו ללא אירועים מיוחדים או תלונות מצדו, ביקש מיוזמתו ממפקדיו הפניה לקב"ן.

איש ממפקדיו לא הסביר לו כי המשמעות יכולה להיות הורדת פרופיל משמעותית, ותוצאתה - שחרור מצה"ל לצמיתות. ואכן, במעמד הפגישה עם הקב"ן, החליט הקב"ן לתת לו פרופיל 21 ופטור מהמשך שירות צבאי בשל "מצב נפשי לא יציב, כשהמשך שירות עשוי שלא להיטיב עם מצבו".

עו''ד עדן זינו (צילום: באדיבות המצולמת)
עו''ד עדן זינו (צילום: באדיבות המצולמת)

אושר מעולם לא טופל או אובחן עם לקות או בעיה נפשית כלשהי. מדובר בצעיר שעדיין רוצה לשרת, וכל חטאו הוא שביקש אוזן קשבת בשל שירות במקום מרוחק ומבודד וקושי אישי. צה"ל מאפשר ערעור על החלטת שחרור בתוך 30 יום, אבל אושר היה כה המום ושבור מההחלטה לשחררו, והוא החמיץ את המועד.

זמו מה לאחר שהוצא משירות, ובעקבות הבנה שצעד זה יכול להשפיע באופן משמעותי על עתידו - בדגש על שילוב תעסוקתי - פנה אושר לעו"ד עדן זינו, המסייעת לו ללא תשלום, והיא מספרת: "צה"ל מחזיק מדור של פניות המעוניינים לחזור לשירות, אבל לא מסייע דרכו באמת למשוחררים. בעקבות פנייתי אליהם נדרש אושר לחוות דעת של פסיכיאטר. אבל כשפנה לקופת החולים הומלץ לו לחזור לגורם צבאי רלוונטי ולבקש ממנו פתרון, כולל בדיקה על ידי פסיכיאטר צבאי".

כעת נמצא הנושא בבירור של עו"ד זינו מול קופת החולים. עם זאת המתנה לתור חדש עלולה לארוך חודשים, ותור פרטי - שעלותו מאות שקלים - אינו בגדר אפשרות ריאלית עבור אושר.

בצבא מוגדר אושר אזרח, ושם סבורים כי מדובר בטעות של רופאה, שבמקום לספק חוות דעת על מצבו הנפשי הפנתה אותו בחזרה לצה"ל, שמלכתחילה מתנער ממנו מרגע ששוחרר בעל כורחו. "מאז המקרה אני תופס את הראש ומבין שעשיתי טעות, בטח אחרי 7 באוקטובר. אני רוצה לחזור לצה"ל, אבל במקום לעזור לי הם רק מקשים עליי", אומר אושר.

מבדיקה שערכנו עולה כי קב"ן אחד מוסמך לשחרר חייל מצה"ל לצמיתות למרות ההשלכות הקשות של שחרור כזה על עתידו, גם במקרים כמו של אושר, שבהם החייל מביע רצון לשרת ולהיות מטופל במסגרת הצבא.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כל חייל זכאי במהלך שירותו הצבאי לקבל חוות דעת מומחה שנייה מגורמי הרפואה בצה"ל, כל עוד הוא מבקש ואינו מרוצה מחוות הדעת הראשונה. כמו כן כל חייל זכאי לערער על החלטת הוועדה הרפואית בעניינו בתוך 30 ימים מעת קיומה".