קאיד פרחאן אל-קאדי, אב ל-11, חולץ אתמול בחיים במבצע חילוץ הירואי של כוחות הביטחון ברצועת עזה. טרם המבצע נעשתה עבודה מודיעינית ארוכה שהכינה את התשתית לפעולת צה"ל על פי הפרשנים והמומחים הצבאיים. אלוף במיל' עמוס מלכא, לשעבר ראש אגף מודיעין בצה"ל, הסביר הבוקר (רביעי) בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM אילו הכנות נדרשות לפני פעולה כזו והתייחס לחשיבותה של עסקת חטופים והמחירים של נוכחות ארוכה של צה"ל ברצועה. 

"בטוח שיש מידע מודיעיני שחלקו תוצאה של איסוף אקטיבי, חלקו טכנולוגי וחלקו חקירה של אנשים מאז 7 באוקטובר", אמר בפתח השיחה. "זה לא חיזוק לזה שאנחנו צריכים להישאר בשטח. בקצב של שמונה משוחררים ב-11 חודשים ייקח לנו שנתיים שלוש אולי להגיע לגופות של האנשים האחרונים, אם יישארו אנשים בחיים. זאת אגדה אורבנית".

אחרי ניסיון הפיגוע בתל אביב: צה"ל פתח במבצע ענק בשומרון
הותר לפרסום: סמ״ר עמית פרידמן נפל בקרב בדרום רצועת עזה

"זה נרטיב שמנסים להחדיר לנו. אומרים שכל קיומה של המדינה עומד בסימן שאלה, כך אמר ראש הממשלה ולא אחזור על מה שאמרה רעייתו אמש באיזשהו כנס. אני בכלל לא מבין את המסר של נתניהו שהשחרור מותנה בזה שאנחנו נמשיך להיות בשטח", הדגיש. "המשך הנוכחות ברצועה, או כמות האסירים עם דם על הידיים שישוחררו מצטרפים ל-40,000 חמאסניקים שאנחנו נלחמים בהם. זה לא מה שישנה את המשחק של חמאס. יש מחיר להישארות בתוך השטח, יש מחיר לאי עסקת חטופים ויש מחיר למלחמה ארוכה", אמר.

לדברי מלכא, "מדינת ישראל לא בנויה למלחמות ארוכות - אנחנו מחברים זירות, אנחנו משחקים לידי גורמים קיצוניים, אנחנו מפסידים בזירה הבינלאומית, אנחנו לא מצליחים לשקם את צה"ל. תסתכלו על משבר הקבע ומשבר המילואים – זה מפחיד, הוא מתוח על הקצה. כל עסקה בעייתית, אבל האלטרנטיבה בעייתית פי כמה. שום עסקה לא תהיה מושלמת".

"עכשיו זה אתמול, עכשיו זה לפני חמישה חודשים, ועכשיו וזה עכשיו 'ליטרלי'", המשיך. "זה גם צורך מוסרי ערכי, וגם צורך אסטרטגי. אם המשא ומתן יתפוצץ, המרחק להסלמה בזירות האחרות הוא קצר. תסתכלו מה קורה ביהודה ושומרון, העסק בוער למרות שצה"ל עושה שם 'חומת מגן' כפול חמש. העסקה הזו גם תכניס הסדרה בזירות אחרות. הלחימה בטרור היא מתמשכת".

כוחות צה''ל ביו''ש (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ביו''ש (צילום: דובר צה''ל)

לסיום התייחס לגזרה הצפונית ואמר כי "בעוטף עזה הייתי מחזיר את התושבים בלי בעיה, בצפון הייתי מחזיר אותם עם ירידה של האיום הישיר. בסוף גם אם נעשה מלחמה נגיע להסדר. מה הבעיה ב-1701? מאז ההפרה הראשונה, ישראל לא עשתה כלום. בהסדר הזה, אם יגיעו אליו, חייבים להכניס את האכיפה גם בהסכם וגם במדיניות של מדינת ישראל".