מקורות בחמאס מסרו לעיתון הסעודי "א-שרק" כי סבב המשא ומתן העקיף האחרון בין ארגון הטרור לישראל בדוח לא השיג התקדמות משמעותית באף אחד מהנושאים הבולטים בין הצדדים.

על פי מקורות, הצד הישראלי התעקש על קיומן של חמש נקודות ניטור לאורך ציר פילדלפי, בעומק של בין 300 ל-400 מטר בתוך שכונות העיר רפיח. דרישה זו נדחתה על ידי חמאס, בעוד שמקורות מצריים אישרו כי קהיר דחתה את כל נוכחות ישראלית בציר פילדלפי בגבול עם מצרים.

המתווך בעסקת שליט טוען: "השגתי הסכמה עם חמאס למתווה לעסקת חטופים"
אוגוסט השחור: אנחנו קרובים לשקוע בבוץ העזתי - אך יש פתרון | אבי אשכנזי

גורמים בחמאס טוענים כי ההצבעה בקבינט על הישארות צה"ל בציר פילדלפי משמעותה "סגירה מוחלטת של הדלת למשא ומתן". אחד הבכירים הוסיף כי "ציר פילדלפי הוא נושא המרכזי במשא ומתן בינינו לבין ישראל. עם הצבעת נתניהו על הישארות הצבא בציר זה ובעומק זה בעיר רפיח, הוא רצה לסגור את המו"מ ולהמשיך במלחמה".

ציר פילדלפי (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
ציר פילדלפי (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

ביום שישי חזרה משלחת המשא ומתן הישראלית לישראל לאחר יומיים של מגעים בדוחא. מקורות המעורבים במשא ומתן ציינו כי המתווך האמריקאי ניסה למקד את המגעים בנושאים פחות מורכבים, כמו חילופי השבויים האסירים הפלסטינים שישוחררו בשלב הראשון של התהליך. עם זאת, שיטה זו לא הביאה לפריצת דרך.

לפי מקורות יודעי דבר, המשא ומתן בדוחא התמקד בנסיגה ישראלית מציר נצרים. אחד המקורות ציין כי "בסבב האחרון של המו"מ בקהיר, שקדם למשא ומתן בדוחא, הסכימה המשלחת הישראלית לסגת מציר נצרים, אך במו"מ זה לא סיפקה אישורים רשמיים מנתניהו, מה שמשאיר לו דלת פתוחה לסגת ממנה". 

גורם בחמאס אמר: "ברור שנתניהו לא רוצה להגיע להסכם, שכן הוא מתחמק ממתווכים ומייצר מכשולים חדשים כל פעם שנשאר מכשול ישן". פקיד בחמאס ציין גם כי התנועה "הודיעה למתווכים שהיא אינה מקבלת את צורת המשא ומתן הזו באופן מוחלט", והוסיף: "היא איננה מוכנה ליצור אשליות בקרב העם הפלסטיני לגבי הזדמנות המשא ומתן". 

מוקדם יותר השבוע, מצרים, המתווכת במשא ומתן, חידשה את דחייתה של כל נוכחות ישראלית במעבר רפיח או בציר פילדלפי, והדגישה כי הודיעה לכל הצדדים הנוגעים בדבר על אי הסכמתה. ערוץ החדשות של קהיר ציטט מקור מצרי בכיר שאמר: "מצרים מנהלת את הגישור בין שני הצדדים של הסכסוך בעזה, באופן העולה בקנה אחד עם ביטחונה הלאומי ושמירה על זכויות הפלסטינים". הוא ציין גם כי המשלחת המצרית עושה כל מאמץ להשיג מידה של הסכמה ביניהם.

גורמים המעורים בפרטי המשא-ומתן מסרו בתגובה: "אין חדש בתדרוכים אלה. גורמים בחמאס הגיבו כך פעמים רבות, כולל בנושא אי-סיום המלחמה. הדבר נועד לעודד גורמים ישראליים להמשיך להפעיל לחץ על הממשלה לנטוש עמדות יסוד החשובות לביטחון ישראל. חמאס היה ונותר המכשול לעסקה, שישראל מוכנה ללכת כברת דרך ארוכה להגשימה. זאת במטרה להחזיר את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד".