העיתון האמריקאי "ניו יורק טיימס" חשף אתמול מסמך המכונה "המדריך של חמאס ללחימה תת-קרקעית". המסמך, שנכתב בשנת 2019 ונתפס על ידי כוחות צה"ל, חושף את המאמצים ארוכי השנים של חמאס לבנות מערך צבאי תת-קרקעי מתוחכם. מטרת מערך זה הייתה להתמודד עם תקיפות ממושכות ולהאט את התקדמות כוחות היבשה הישראליים בתוך המנהרות החשוכות.

שנה לפני פרוץ המלחמה, אישר יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, תקציב של 225,000 דולר להתקנת דלתות הדף, במטרה להגן על רשת המנהרות מפני תקיפות אוויריות וקרקעיות. הרישומים שנחשפו, יחד עם עדויות של מומחים ומפקדים ישראלים, מסבירים מדוע, כמעט שנה לתוך המלחמה, ישראל מתקשה להשיג את מטרתה לפרק את חמאס. אף שבישראל חיפשו ופירקו במשך שנים מנהרות התקפיות שנבנו על ידי חמאס, לא ניתנה מספיק תשומת לב לרשת המנהרות הפנימית בעזה. "פלישה בקנה מידה מלא לא נראתה סבירה", הסביר גורם בכיר בצה"ל.

לא רק פילדלפי: נתניהו הולך לחתוך לחמאס צינור חמצן נוסף
לישראל נשאר מנוף אחד עיקרי במשא ומתן - והיא חייבת להשתמש בו

המדריך מכיל הנחיות מפורטות ללוחמה תת-קרקעית, כולל הסוואת כניסות למנהרות, שימוש במצפנים ו-GPS לניווט, טכניקות כניסה מהירה ותנועה יעילה, שימוש במשקפי ראיית לילה עם אינפרא אדום, וירי מדויק בתוך המעברים הצרים. "ללא המנהרות, לחמאס לא היה סיכוי אמיתי מול צה"ל", אמרו מומחים לעיתון האמריקאי.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

סינוואר במנהרת חמאס (צילום: דובר צה''ל)
סינוואר במנהרת חמאס (צילום: דובר צה''ל)

גורמים ישראלים הופתעו מהיקף רשת המנהרות. בתחילת המלחמה, הם העריכו כי היא משתרעת לאורך כ-250 קילומטרים. כעת ההערכות מדברות על היקף כפול, והצבא ממשיך לגלות מנהרות חדשות. המסמכים חושפים כיצד שני הצדדים נאלצו להתאים את טקטיקות הלחימה שלהם במהלך המלחמה: ישראל נמנעה בתחילה משליחת חיילים למנהרות, בעוד חמאס התמקד בהתקפות פתע ליד פתחי המנהרות ובשימוש במנהרות להסתתרות ולהפעלת מטעני חבלה מרחוק.

למרות האתגרים, צה"ל הצליח להסב נזק משמעותי לחמאס, לנתב את מחבליו ממעוזיהם ולאלץ אותם לנטוש חלקים נרחבים מרשת המנהרות. המסמך המדובר נתפס על ידי כוחות צה"ל במחוז זיתון בעיר עזה בנובמבר, יחד עם מכתב של סינוואר למפקד צבאי שנמצא דרומית לעיר.