בצל המתיחות והאיומים הביטחוניים בגזרת הצפון, מתמקד רס"ן במיל' יוחאי מיטל בתפקידו הקריטי כמנהל הלחימה של חמ"ל הרפואה בפיקוד הצפון. יוחאי, תושב אפרת ועורך דין במקצועו, משלב בין עיסוקו האזרחי לבין שירותו במילואים, בו הוא מנהל את התכלול המבצעי של המענה הרפואי לכלל הכוחות בגזרה.

"המחויבות" של אלוף פיקוד צפון לא תעזור; הדרג המדיני נותן אור אדום

החמ"ל בניהולו של יוחאי אחראי על כל התהליכים הרפואיים בשטח, החל מטיפול ומענה רפואי ראשוני ועד לניהול מערך הפינוי והקפצת כוחות הרפואה לפי הצורך. "החמ"ל הוא הלב הפועם של הרפואה בפיקוד הצפון״, מדגיש יוחאי. "במיוחד בגזרה הצפונית, שהיא מאתגרת מאוד, אנו עובדים מסביב לשעון כדי להיות הכי מוכנים וערוכים שאפשר. המטרה היא להבטיח שכל פצוע יקבל את הטיפול הנכון ובמהירות המרבית, תוך שמירה על המשכיות התפקוד הצבאי בשטח״.

במצב של אירוע חירום עם נפגעים, מופעל חמ"ל הרפואה ומתחיל לתכלל את המענה במספר צירים. "הציר הראשון הוא הציר הפנימי – בין מפקדת הפיקוד לכוחות בשטח. אנחנו מנהלים את תהליך הפינוי אחורנית, מקשרים בין כלל הגורמים הרלוונטיים, כולל חיל האוויר וכוחות הפינוי המוסקים״, מסביר יוחאי. תפקידו של החמ"ל הוא לא רק לדאוג לפינוי יעיל ומדויק, אלא גם להבטיח שהפצועים מקבלים את הטיפול הנכון בזמן אמת, וכל זאת תוך שמירה על המשכיות התפקוד של הכוחות בשטח.

״כאשר פצוע מקבל מענה רפואי ראשוני בשטח, חשוב להמשיך ולהבטיח שהטיפול שלו יתבצע בצורה רציפה לאורך כל שרשרת הפינוי. כל שלב בתהליך חייב להיות מתואם באופן מלא כדי למנוע חזרה על פעולות או טעויות. זה נכון במיוחד כשמדובר במספר רב של פצועים באזורים שונים, מה שמחייב תיאום מדויק בין כל הגורמים המעורבים״, מסביר.

כוחות הרפואה הם הראשונים שיגיעו לשטח – בין אם במחנות צבאיים, ביישובים או בשדה הקרב עצמו. כאשר כוח רפואי מעניק טיפול ראשוני בשטח, הוא אחראי לפנות את הפצוע לנקודה מסודרת יותר, ומשם יועבר הפצוע על ידי כוח אחר, בין אם באמצעות רכב או באמצעות כוח מוסק. התיאום עם כוחות מד"א וגורמים נוספים - חשוב מאוד כדי לוודא שהפצועים יגיעו לבתי החולים במהירות המרבית, ויקבלו את הטיפול הנדרש ללא עיכובים.

החמ"ל מרכז ומתכלל את תמונת המצב המלאה: כמה פצועים יש, מהי דחיפות הפינוי, והיכן נמצאים הכוחות בשטח. המידע הזה מאפשר לפיקוד להבין את המצב המבצעי בשטח ולהמשיך לעמוד במשימה. תפקידו העיקרי של החמ"ל הוא לטפל בכוחות הצבאיים, אך במידת הצורך, הוא גם מספק מענה לאזרחים שנפגעים במהלך אירועים.

הגזרה הצפונית שונה מהותית מזירות אחרות בארץ, והאתגרים בה ייחודיים מאוד. "האויב כאן שונה, הטופוגרפיה מורכבת, והמתארים שאנו נדרשים לתת להם מענה רפואי מגוונים מאוד״, מסביר יוחאי. "כוחות הרפואה בגזרה הם לא רק נותני שירות, אלא לעיתים גם מטרות לפגיעה מכוונת מצד האויב, מה שמוסיף נדבך נוסף של מורכבות לתפקוד שלנו. חיזבאללה מנסה באופן מכוון לפגוע בכוחות הפינוי והרפואה, ואיום זה מקבל דגש מיוחד בגלל ההשלכה בפגיעה בכוחות הרפואה וביכולת שלהם לספק מענה רפואי לכוחות בשטח״.

״באירועים רפואיים מורכבים מצד אחד יש לוודא שכלל הכוחות שנמצאים בשטח ונפגעו מאותרים ומקבלים מענה רפואי ראשוני והכרחי. זאת, תוך כדי הפינוי, ההקפצה של מסוקי הפינוי, והגעה לנקודה מוסכמת בה הטייס יודע לאתר את הכוח שבשטח, להכין את הפצועים ולהעביר אותם למסוק. זו אופרציה מאוד מורכבת בסופו של דבר״, מסביר על התנהלות הפינוי בשטח.

החמ"ל בניהולו של יוחאי מתמודד עם אתגרים מורכבים אלה ומוביל תרגילים מתקדמים שמכינים את הכוחות לכל תרחיש אפשרי. "אנחנו מתאמנים על מצבים של ריבוי פצועים במספר מוקדים, על יכולת פינוי לאחור ועל שילוב של כוחות שונים מחילות שונים, כדי לוודא שבזמן אמת כולם ידעו איך לפעול יחד בצורה היעילה ביותר. אנחנו מובילים תרגילים שלא נראו כמותם, כמו כן תרגיל פינוי פצועים כחלק מתרחיש תמרון בלבנון - בגלל הבנת המציאות המורכבת שקיימת וביום פקודה - תהיה מורכבת הרבה יותר״.