התמונות שלשום של ילדי בית הספר ביישוב עין יעקב בגליל המערבי שנאלצו לרוץ מהאוטובוס הצהוב למיגונית לאחר שחיזבאללה ירה טילים לאזור הן הסיוט של ההורים בצפון, של ראשי הרשויות ושל מפקדי פיקוד הצפון. ההסעות של עשרות אלפי התלמידים בצפון: מהגליל המערבי, הגליל העליון ורמת הגולן הן נקודת התורפה של האבטחה של תלמידי בתי הספר.

בצה״ל וברשויות המקומיות הכינו תוכנית אבטחה אשר הוצגה לכל ההורים והתלמידים. התוכנית מורכבת מכמה עוגנים: הראשון - הנחיות כיצד התלמידים נדרשים לפעול בעת אזעקה. על פי צה״ל אם מדובר בילדים קטנים הם נדרשים להתכופף ולהתיישב ככל הניתן מתחת למושבי
האוטובוס ולהניח את הידיים על הראש לשם הגנה. אם מדובר בתלמידים בוגרים ויש בסמוך מיגונית הנהג יעצור את האוטובוס והתלמידים נדרשים להיכנס למיגונית בדיוק כפי שהתרחש בעין יעקוב שלשום.

אב המותקפות בגבעת-רונן זועם לאחר הגשת כתבי האישום: "איפה ההמונים שהשתתפו בלינץ'?"
יצחק בריק חושף: "שאלתי את נתניהו על פתרון לציר פילדלפי - זו הייתה תשובתו"

בכל אוטובוס הוצב מלווה שיפעל לצד הנהג בעת אזעקה. במקביל הוחלט כי לכל אוטובוס יצטרף רכב ביטחון עם שני מאבטחים או עובדי רשות שיסייעו לתעל את פינוי האוטובוס או יתנו מענה ראשוני לכל אירוע שבו יתקלו תלמידים יושבי ההסעה.

סוללת כיפת ברזל בפעולה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סוללת כיפת ברזל בפעולה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בכל אוטובוס הוצבו מערכות קשר כפולות - גם טלפון וגם מכשיר קשר המחובר לחמ״ל האזורי. גולת הכותרת בתוכנית הוא למידת הלקח מהאסון בו נהרגו בני הזוג נועה וניר ברנס מקיבוץ אורטל כאשר רקטה פגעה פגיעה ישירה בכלי הרכב שלהם ליד צומת נפח ברמת הגולן.

תחקיר האירוע בחיל האוויר העלה כי צירים רבים בצפון לא זוכים להגנה של "כיפת ברזל" משום שהם נחשבים כ"אזור פתוח". בימים האחרונים למדו בחיל האוויר את כל מסלולי הנסיעה של כלל הסעות תלמידי בתי הספר בצפון. בחיל האוויר למדו את שעות תנועת האוטובוסים בבוקר ובסוף יום לימודים. בצה״ל הכניסו את המסלולים למערכות "כיפת ברזל" כך שבעת ירי היא אמורה לבצע ירוט.

ראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ סיפר כי אחוז התלמידים שהגיעו לבתי הספר הוא גבוה ועומד על 80 אחוז, כאשר במועצה פועלים לתת מענה שלם, פדגוגי וחברתי, לתלמידים שלא מגיעים בשל המצב לבתי הספר.