ראש הממשלה בנימין נתניהו הפתיע אמש במסיבת עיתונאים לתקשורת הזרה בירושלים, כשחשף תוכנית של חמאס להבריח חטופים מעזה דרך ציר פילדלפי השנוי במחלוקת. "אם נעזוב את ציר פילדלפי, יהיה בלתי אפשרי למנוע מחמאס לא רק להבריח נשק, אלא גם חטופים," אמר נתניהו.

מקורות מודיעיניים מסרו ל"ג'ואיש כרוניקל" כי תוכניתו של יחיא סינוואר הייתה להבריח את עצמו ומנהיגי חמאס נוספים יחד עם חטופים ישראלים דרך ציר פילדלפי לסיני ומשם לאיראן. מידע זה התגלה בחקירת בכיר חמאס שנתפס ובמסמכים שנתפסו ב-29 באוגוסט, היום בו הוחזרו גופות ששת החטופים שנרצחו.

נתניהו מאותת למתווכות: זה התרחיש שיוביל לסיום המלחמה בעזה
דרישות סינוואר חושפות: זו המטרה האמיתית שלו בעסקת חטופים

חמאס התעקש במשך חודשים על שליטה בציר, בעוד ישראל התנגדה בתוקף. זו הסיבה לכישלון המשא ומתן בשמונת החודשים האחרונים, למרות מאמצי התיווך של ארה"ב, מצרים וקטאר. גורמי ביטחון ישראליים מעריכים כי סינוואר מבין שסיכוייו להשיג הצלחה צבאית אפסיים, למרות הצלחתו בתעמולה הבינלאומית. הוא רואה בציר פילדלפי את האפשרות היחידה להימלט מעזה, תוכנית המוגדרת כ"פחדנית" על ידי גורמי הביטחון.

ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)
ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)

ישראל אינה שוקלת נסיגה מפילדלפי, גם במחיר של כישלון העסקה או אובדן חטופים נוספים. זאת מחשש שכניעה לדרישות חמאס תיתפס כחולשה ותעודד דרישות נוספות. בישיבת קבינט סוערת השבוע, הסכימו רוב החברים כי נסיגה מרצועת עזה, כולל ציר פילדלפי, עלולה להוביל לחזרת שלטון חמאס. נתניהו העביר מסר זה לנשיא ביידן במסמך מסווג כבר ב-27 במאי וב-16 באוגוסט.

שר הביטחון יואב גלנט הצהיר כי ויתור על פילדלפי אפשרי לתקופה של 42 ימים, במסגרת שלב ראשון של עסקה. אך נתניהו טוען שאם ישראל תצא מהציר, יהיה בלתי אפשרי לחזור בשל לחצים פוליטיים. נתניהו מתעקש שרק נוכחות ישראלית בציר פילדלפי תמנע מחמאס לחדש את כוחו, מכנה את הציר "צינור החמצן של חמאס" וטוען שמצרים נכשלה במניעת הברחות בשל שחיתות של קצינים מצריים. עמדה זו נתמכת גם על ידי השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.