שלושה בני אדם נהרגו הבוקר (ראשון) בפיגוע ירי במסוף אלנבי בבקעת הירדן. בעקבות האירוע הקשה ניסה להעריך פרופ' רונן יצחק, ראש החטיבה ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית גליל מערבי בשיחה עם "מעריב", האם איראן משפיעה על דעת הקהל הירדנית ומעודדת פעילות אנטי-ישראלית.

"לגבי מעורבות איראן בירדן, ברור שיש כוונות ויש ניסיון להשפיע על דעת הקהל. מה שקורה בירדן הוא שאיראן מזהה את חולשת המשטר הירדני ויותר מזה היא מזהה את דעת הקהל אנטי-ישראלית, שגברה והתחזקה על רקע המלחמה. לכן יש לכאורה פוטנציאל להסתה וניסיון לנצל את האוכלוסיה הירדנית לפעילות אנטי-ישראלית, אבל זה לא בהכרח מדויק", אמר פרופ' יצחק בפתח השיחה.

תסריט האימים של ישראל: ביידן עשוי בהחלטה אחת לפרק את הממשלה
בדרך להסכם כניעה בצפון? זאת הצעת הצללים בין ישראל לחיזבאללה

"צריך להבין שהניסיון האיראני הוא ניסיון שהחל לפני עשרים שנה, הוא גבר באביב הערבי על רקע ההתקרבות של השיעים ואיראן לעבר הגבול מסוריה, אבל זה לא משהו שתפס בתוך ירדן", המשיך. "הניסיון האיראני ליצור איזו אחיזה באוכלוסייה הירדנית זה ניסיון שכשל למרות המאמצים הרבים בתעמולה ואמצעי התקשורת, רשתות חברתיות, אפילו אגב ניסיון להפוך חלק מהאוכלוסייה לשיעים בעצמם כדי ליצור איזה בסיס שיעי בירדן. הניסיון הזה לא ממש הצליח".

כוחות מד''א בזירת הפיגוע בבקעת הירדן (צילום: מד''א)
כוחות מד''א בזירת הפיגוע בבקעת הירדן (צילום: מד''א)

לדבריו, "האיראנים מנסים כל הזמן אבל אני לא מאמין שהם מצליחים בינתיים. אנחנו רואים את הניסיון הזה הרבה שנים. בשנה האחרונה באמת יש יותר ויותר פעילויות שנעשו מצד איראן בגלל המלחמה ובגלל ההפגנות בגלל שיש פוטנציאל ובנוסף לכך שיש יותר רשתות. מה שהם מנסים לעשות באיראן זה גם לפגוע בשלטון הירדני על ידי האשמה שלו ואת זה אנחנו רואים ברשתות בירדן. ניסיון להעליב אותו, להפוך אותו לכלי שרת בידי ישראל ליצור חוסר לגיטימציה למשטר הירדני. הדברים האלה קיימים בירדן אבל שוב, הייתי לוקח בעירבון מוגבל את היכולת האיראנית להשפיע על דעת הקהל".

עבדאללה מלך ירדן  (צילום: רויטרס)
עבדאללה מלך ירדן (צילום: רויטרס)

זירת הפיגוע בבקעת הירדן (צילום :מד"א)

"עד כמה זה מסוכן?", פרופ' יצחק ביקש להסביר: "אני לא מקל ראש בהיבט הביטחוני אני חושב שדווקא אנחנו שמכירים את הביטחון הירדני והמודיעין הירדני, את היכולות שלו לפעול וכמובן גם שיתוף הפעולה עם ישראל, כלומר שיש שיתוף פעולה שהוא כל כך הדוק שאני בספק אם באמת תפתח פה חזית חדשה או זרוע איראנית שתכנס למרחב הזה".