"אני לא הייתי מכנה את זה כלחשוש מהזירה הירדנית אלא הייתי אומר שאנחנו צריכים להיות ערים ודרוכים גם לפעילות חבלנית מהזירה הירדנית", טוען יוסי אמרוסי, בכיר לשעבר בשב"כ מרצה וסופר.

הוא מזכיר כי "האיראנים במאמץ של שנים מייצר פרוקסי סביב מדינת ישראל במטרה להשמיד אותנו ולפגוע בנו, הם הצליחו בזה יפה מאוד גם בעזה וגם בלבנון אפילו בתימן פחות הצליחו בירדן לפחות עד כה. אבל מצד שני צריך להזכיר שביוני השנה נתפסו שני מחסנים של האיראנים ברבת עמון אנחנו יודעים שבמהלך כל השנה האחרונה וגם לפני כן זורם אמל״ח רב מאיראן דרך הגבול שלנו עם ירדן לשטחי איו"ש, אמל״ח שהוא איכותי שהוא רב עוצמה, מטענים משמעותיים שנותנים המון אמצעים בידיים של המחבלים באיו"ש והם נוסיף את המוטיבציה שיש להם אז ביחד זה מתכון בטוח להגברת הפיגועים כנגדנו".

לראשונה מזה 37 שנה: ישראל קרובה למיטוט האיום של חמאס
המגמה ממשיכה: חיזבאללה תוקף בצפון כשהתלמידים בדרך לבית ספר

עוד מציין, "אפשר להוסיף על כך את ההפגנות שמתרחשות כל שבוע מול השגרירות הישראלית שכמובן סגורה בימים האלה וההסתה הקשה במדיה החברתית. אני יודע שחלק גדול מהאוכלוסייה בירדן מוצאם הם פלסטינים יש להם קרובה משפחה ביהודה ושומרון ויש ערבים מאיו"ש שיוצאים ללמוד בירדן, ערבים ישראלים שרוצים ללמוד ולטייל בירדן, בסך הכול מושפעים מהמסרים ומהאווירה".

חגיגות בירדן לאחר הפיגוע במעבר אלנבי (צילום: REUTERS/Alaa Al Sukhni)
חגיגות בירדן לאחר הפיגוע במעבר אלנבי (צילום: REUTERS/Alaa Al Sukhni)

"הפעילות האיראנית בתוך ירדן ביחד עם האחים המוסלמים מתוך כוונה לייצר לנו עוד זירה פלוס מה שציינתי הקשר של התושבים בירדן לתושבים באיו"ש זה שילוב שהוא בהחלט יכול וצריך להדאיג. ראינו מפגע שגם הוא ממוצא פלסטיני שלמעשה בכלל בסוג של משימה הומניטרית של אספקת סיוע לעזה. עדיין לא ברור לי אם הוא שייך להתארגנות טרור או מפגע בודד זה כנראה יתברר בימים הקרובים", אומר אמרוסי.

הוא סבור כי "נקודת האור היחידה שאני יכול לומר זה שלמרות כל מה שאמרתי יש אינטרסים משותפים גם לישראל וגם לירדנים כדי לא להבעיר את הגזרה. הירדנים מאוד לא מרוצים מהפעילות של איראן בירדן ובסך הכול במהלך השנים מתנהל סוג של שיתוף פעולה בין מערכת הביטחון הירדנית למערכת הביטחון הישראלית, יש שיתוף פעולה בקשרים יש שיתוף פעולה בנושאים שמטרידים את שתי המדינות כך שאני מאוד מקווה שתהיה חקירה ירדנית טובה ומוצלחת בירדן שיעלו על התשתית הזאת במידה והיא קיימת. וכמובן לשנות ביחד עם הירדנים את שטחי הבידוק במעברים השונים שכרגע הם סגורים".

גשר חוסיין במעבר הגבול בין ירדן וישראל (צילום: רויטרס)
גשר חוסיין במעבר הגבול בין ירדן וישראל (צילום: רויטרס)

לפי אמרוסי, "היינו מאוד שמחים לעסוק עכשיו רק בגזרה הירדנית, אבל לצערנו אנחנו נלחמים כבר תקופה ארוכה במלחמה רב-זירתית. צה"ל מושקע גם בדרום, גם בצפון וגם באיו"ש. חשוב להעריך את הצבא על הפעילות הרבה שהוא מבצע עם משאבים מוגבלים. ברור שאין מספיק משאבים לכל דבר בכל הזמן, ולכן יש צורך להעדיף כל הזמן ולהחליט היכן להשקיע יותר כוח ופחות כוח. מצד שני, אין לנו באמת ברירה. הרמטכ"ל ומערכת הביטחון יודעים את זה. חייבים להתמודד עם כל איום ולעשות הכול על מנת לצמצם את הנזק הפוטנציאלי מכל איום כזה או אחר".