בעקבות הפיגוע הקטלני אתמול (ראשון) בגבול אלנבי, שבו נרצחו שלושה ישראלים בידי אזרח ירדני, נרשמו חגיגות ברחבי הממלכה כולל שלטים עם כיתוב בעברית "מוות לישראל" שהונפו בליווי זיקוקים בשמי הבירה. הממשלה הירדנית, בעקבות לחץ כבד מצד ישראל, פרסמה גינוי רפה בתקשורת הערבית.

חוקר האסלאם והמזרח התיכון המודרני באוניברסיטת בן גוריון ובמכון גבעת חביבה, ד"ר אסף רגב, התייחס בריאיון אצל גדי נס ב-104.5fm להלך הרוח ברחוב הירדני, והלך הרוח השורר בממלכה הירדנית: "החגיגה הירדנית לאחר הפיגוע הייתה צפויה", הוא אומר. "ירדן היא מדינה עניה, הרוב הפלסטיני בה מוערך בין 65-70% ומדובר למעשה באוכלוסייה שמזדהה מאוד עם התושבים הפלסטינים כאן. איראן יודעת לאן לנתב את הכספים שלה במזרח התיכון. אם זה קורה בעיראק, במזרח ערב הסעודית, בתימן, ביו"ש, בעזה, בסוריה ובלבנון, למה שזה לא יקרה בירדן?".

איפה היה הצבא בשבת השחורה? עכשיו נחשף פרט דרמטי על הרמטכ"ל | חשיפת מעריב  
המכון לטילים מדויקים? כעת מתברר שמטרה דרמטית יותר הותקפה בסוריה

נרצחי הפיגוע בבקעת הירדן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
נרצחי הפיגוע בבקעת הירדן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לשאלה האם הסכם השלום בין ירדן לישראל מועיל יותר לירדנים מאשר לנו, השיב ד"ר רגב כי "בהינתן המציאות של ה-7 באוקטובר, האביב הערבי, והשהות האיראנית הממושכת במקומות רבים במזה"ת, אז אנחנו מקבלים שינוי דרמטי במצב. לכאורה אין קשר בין שלושת דברים אלו אבל כשמחברים בין כל הנקודות, ניתן לזהות את ירדן כאחת 'הנקודות היחידות' שעדיין ריקות ממעורבות איראנית. גם איראן מזהה את זה".

כאשר נשאל לגבי המגעים המתנהלים לעסקת החטופים, השיב ד"ר רגב כי "המו"מ כלל לא מתנהל מול סינוואר, אלא בינינו לבין עצמנו, ובמקרה היותר טוב, ביננו לבין המתווכות. כשמסתכלים על האינטרסים של האיש, של ההנהגה הקרובה שנותרה לתנועת חמאס, אפשר להבין כי ברגע שאנחנו אומרים לו למעשה 'לא משנה מה תעשה, אנחנו נגמור אותך' אז מה צריך לחשוב האם ניתן לצפות שסינוואר יגיד 'טוב, אני מוותר על הכל כבר עכשיו ואז תגמרו אותי?'. סינוואר רוצה שנוותר ואנחנו פשוט דוחים את הקץ".

רגב התייחס בדבריו לסרטון המזעזע שמראה את המנהרה שבה הוחזקו ששת החטופים שהוצאו להורג לפני כשבועיים ושבו צפו חברי הקבינט אתמול: "אילו עוד סרטונים צריך לראות,  אילו עוד עדויות צריך לשמוע? חברי הקבינט צריכים לראות אם אפשר לעמוד בתוך המנהרות? זה לא משנה בכלל הדיון הזה. הוא רק מזכיר לנו כל פעם מחדש עד כמה המצב שם קשה".