על פי דיווחים מקומיים, במהלך הלילה שבין ראשון לשני, בוצעה תקיפה אווירית כנגד מטרות ומספר אתרים של מכון 4000 של מרכז סרס בסמוך לעיר מציאף בצפון-מערב סוריה. 

על פי מכון המחקר ׳עלמא׳, מכון סרס מוגדר רשמית כמרכז לימודים ומחקרים מדעיים הפועל בחסות ממשלת סוריה, וכולל לפחות 18 מתקנים הפזורים ברחבי סוריה. עד לפני מספר שנים הוא שימש, למעשה, כמרכז התעשייה הצבאית הסורית. מכון סרס אחראי על מחקר, פיתוח וייצור של אמצעי לחימה שונים, החל מאפודים וקסדות, דרך חביות נפץ, רקטות הבורכאן וכטב"מים, וכלה בטילי פאתח 110. 

לאחר חשיפת מעריב: תושבי העוטף בפנייה זועמת לצה"ל על סיכום תחקירי ה-7 באוקטובר
נסראללה מאבד שליטה: בצה״ל עברו לשלב השני במלחמה

״מתקני מכון 4000 פרוסים במספר אתרים במרחב הגיאוגרפי של מציאף ( א-שיח' ע'דבאן, וואדי ג'הנם, טלאא'ע אלבעת' וד'הר ראמה אחמד), בצפון מערב סוריה. בשלב זה איננו יודעים איזה אתר הותקף״, מסביר טל בארי, ראש מחלקת המחקר במכון ׳עלמא׳. 

אתר ייצור טילים הפועל במסגרת מכון 4000 (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
אתר ייצור טילים הפועל במסגרת מכון 4000 (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

״עיקר עיסוקו של מכון 4000 הוא פיתוח וייצור רקטות וטילים, בדגש על פרויקט הדיוק עבור חיזבאללה. תחומי פעילות נוספים כוללים ייצור כטב"מים, פצצות ודלקים עבור טילים ורקטות. המהנדסים והחוקרים הפועלים במתקני סרס מעורבים בפרויקטים צבאיים שונים שנועדו לשדרג את היכולות הצבאיות של חיזבאללה וארגונים נוספים בסוריה ובלבנון. בין היתר פועלים במכון מומחים ממשמרות המהפכה, סוריה, חיזבאללה ואף מצפון קוריאה״, מציין. 

לאורך השנים האחרונות, ועם העמקת האחיזה בסוריה, הגבירה איראן את מעורבותה במרכז סרס בכלל ובמכון 4000 בפרט. על פי הערכת המכון, איראן שולטת כיום על פעילות המרכז בצורה כמעט מלאה: ״ההשתלטות האיראנית על סרס, המהווה פלטפורמת ידע וייצור משמעותית, נועדה לסייע לאיראן במחקר, פיתוח וייצור של אמצעי לחימה מגוונים אך גם לקצר את אורך המסדרון היבשתי. פיתוח וייצור אמל"ח על אדמת סוריה - חוסכים שינוע מאיראן הכרוך המאמץ לוגיסטי משמעותי ומצמצמים את האפשרות לסיכול משלוחים״, מסביר.

בארי עוד מציין כי זו לא הפעם הראשונה שאתרי מכון 4000 באזור מציאף ואתרי ההגנה האווירית הממוקמים באזור - מותקפים, ותקיפות אלה יצרו ככל הנראה פגיעה מסוימת ואף עיכוב בחלק מפעילויות המכון, אך לא הפסיקו או סיכלו אותן לחלוטין.

תיעוד תקיפת צה"ל במבנה בו פעלו מחבלי חיזבאללה בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

״ב-25 לאוגוסט 2022 התבצעה תקיפה אווירית משמעותית כנגד האתר המרכזי של מכון 4000 באזור מציאף. תקיפה זו, וגם התקיפות שלפניה, פגעו ככל הנראה קשה מאוד בתשתית הייצור של מכון 4000, כולל בארסנל טילים גדול שהיה מאוחסן במקום והיה מיועד עבור חיזבאללה ואולי אף עבור המליציות השיעיות בסוריה.

על פי מספר אינדיקציות, ב-23 בספטמבר 2022, הגיעה משלחת איראנית אל מכון 4000 במציאף, והרקע להגעתם – הוא תהליך שיקומו של המכון לאחר ההתקפות האוויריות נגדו. במהלך חודש אוקטובר 2022, החלו מאמצי שיקום איראניים באתר מכון 4000. שתיים מן החברות האיראניות אשר נטלו חלק בשיקום האתר הן חברת "חאתם אל-אנביאא' אל-איראניה" השייכת למשמרות המהפכה וחברת "מבנא אל-עומראן"״, מוסיף בארי. 

חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)
חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)

על פי בארי, תקיפות נוספות הקשורות לאתרי סרס התרחשו בספטמבר 2023 ובמרץ 2024 סמוך לחמה ולחאלב, והתקיפה אמש בוצעה לאחר תקופה ארוכה שאתרי מרכז סרס בסוריה לא הותקפו. עד כה דווח על 14 הרוגים וכ-40 פצועים. כאמור, בשלב זה לא ברור אילו מהאתרים הותקף ומה היקף הנזק.

במאי 2024 פרסם מכון המחקר מסמך באשר למרכז סרס, בו המליצו כי יש לבצע תקיפה רחבה על כלל אתרי מרכז סרס בסוריה ולהשמידם. ״השמדת אתרי סרס תהווה פגיעה אסטרטגית במאמצי איראן בסוריה ותפגע קשות במאמצי פיתוח וייצור הנשק ובמסדרון הנשק האיראני לחיזבאללה ולמיליציות השונות.

עניין זה נכון במיוחד עתה ונוכח המאמצים של איראן להמשיך בהעברת נשק לחיזבאללה במהלך המלחמה עם ישראל. היבט משמעותי נוסף של פעולה כזו הוא שליחת מסר ברור לאיראן בנוגע לכוונת ישראל לסכל את המשך ההתבססות האיראנית בסוריה״, הוא מסביר.