בריטניה, צרפת וגרמניה הודיעו אמש (שלישי) במשותף עם ארה"ב על סנקציות חדשות שיוטלו על איראן, לאחר שזו שלחה טילי שיוט לרוסיה בניגוד לאזהרות המערב.

חיל האוויר האיראני סובל מבעיות קשות של תחזוקה וכשירות כלי הטיס. בשל העובדה כי איראן נתונה לסנקציות כלי הטיס שלה הם משנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת. אין לה יכולת לרכוש חלקי חילוף בצורה סדירה והיא נסמכת על שדרוגים של התעשייה המקומית האיראנית.

מיד אחרי התרסקות מטוס הנשיא ראיסי, האשים יועצו של הנשיא המכהן פזשכיאן, מוחמד זריף, כי "ארה"ב אחראית על התרסקות המסוק של ראיסי, היא אסרה מכירה של מטוסים וחלקי חילוף לאיראן".

זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי  (צילום: רויטרס)
זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)

בשיחה עם "מעריב", שיתף ד"ר מנחם מרחבי, חוקר בתחומי איראן המודרנית והאסלאם השיעי, כיצד הוא רואה את ההתפתחויות.

"החגיגה בירדן הייתה צפויה" - חמינאי לא משחק משחקים

״אני לא חושב שאיראן מתכוונת לפעול צבאית נגד המדינות שהטילו סנקציות, אני לא חושב שהיא תעשה משהו כזה טיפשי", אמר ד"ר מרחבי בפתח דבריו. "האמת, שאני לא יודע למה איראן מתכוונת כשהיא אומרת כי תגיב בפעולה, כי אני לא מדמיין אותה תוקפת את גרמניה צרפת או בריטניה זה יהיה פשוט התאבדות מבחינתם".

הוא הרחיב: "החזית היחידה כמעט שאיראן יכולה להזיק למדינות האלה זה באוקראינה וזה גם אחד הדברים שדחפו את המדינות האלה להטיל את הסנקציות האלה. מצד שני יש לה גם שוק, שזה דבר די נדיר שלאיראן יש למי למכור וגם דרישה דיפלומטית מצד רוסיה לעמוד לצידה בעניין הזה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לגבי מהות הגזרות עצמן על איראן, אמר ד"ר מרחבי: "אחד התחומים שספגו סנקציות היא חברת התעופה האיראנית. זה נושא שהוא חשוב להם, כי יש להם בעיה כללית באיראן כבר עשרות שנים של צי מטוסים מיושן. אין להם גם חלפים, כי חברות התעופה הגדולות המערביות לא יכולות למכור להם בואינג או מטוסים נוספים, אז הם בבעיה רצינית. אחד הדברים שאיראן הציגה בהסכם הגרעין בזמנו, היה שהיא תוכל לחדש את צי המטוסים שלה והדבר הזה נבלם אצל טראמפ, כשהוא ביטל את הסכם הגרעין".

החוקר הסביר: "אז אחד הנושאים שאיראן מנסה לדחוף זה בהסרת הסנקציות זה עניין של חלפים ורשות רכישה של מטוסים נוספים. זה בדיוק מראה את המצב הבעייתי שלה. למה החרימו, בין השאר, את החברה הלאומית של התעופה? כי היא מטיסה לא רק אנשים, אלא גם ציוד, לדוגמא לרוסיה. זה דבר שמאוד מרגיז את המערב והם גם יודעים שזו בטן די רכה של איראן. למערב יש כמעט מונפול בעניין של ציוד תעופה מתקדם ולכן לאיראן אין כל כך ממי לקנות".

"בסך הכל, אפשר להגיד קצת בציניות, שאנחנו כישראלים יכולים לשבת ולהנות כיצד איראן מסתבכת בחזית האוקראינית, כשהיא חשבה שהיא שיחקה אותה. היא גם ניסתה שם כל מיני דברים - השתמשה בזה קצת כמגרש משחקים של נשק, בעיקר של כטבמ״ים, עכשיו היא רואה שיש לזה מחיר מאוד גבוה״, סיכם ד"ר מרחבי.