ברקע ההסלמה הביטחונית בגבול הצפון, פרופ' אמציה ברעם שוחח היום עם "מעריב" (חמישי) וניתח את המהלכים של חיזבאללה וישראל. לדבריו, שני הצדדים מצויים בלחץ כבד, אך השאלה הקריטית היא מי מהם ייכנע ראשון. ישראל רוצה להעביר את כובד המשקל מהדרום לצפון, בעוד שחיזבאללה מחפש להפעיל לחץ מדיני על ישראל – בלי להיכנס למלחמה כוללת. המצב בצפון הולך ומתחמם, ושני הצדדים – ישראל וחיזבאללה – משחקים משחק מסוכן.

ברעם הסביר כי בעוד שנסראללה מחפש להפעיל לחץ על ישראל מבלי לגרור אותה למלחמה כוללת, הממשלה הישראלית בוחנת דרכים להעביר את כובד המשקל הצבאי מעזה לצפון, ולסיים את הלחימה בעזה בהסכם שיאפשר התמקדות באיום הצפוני.

"אם זה ייכשל - סיכויי המלחמה גבוהים": המרוויח הגדול מהסלמה בצפון

ברעם מתחיל את דבריו בהתייחסות לפגיעות האחרונות בנהריה, אשר נתפסות בעיניו כחלק ממשחק אסטרטגי מחושב היטב מצד חיזבאללה. "הפגיעה בנהריה נראתה די מקרית״, הוא אומר, "אבל חיזבאללה יודע שאם יהרגו אזרחים שם, זה ישחרר את ידיה של ישראל לצאת למלחמה כוללת". לדבריו, נסראללה מכוון להפעיל לחץ פסיכולוגי על ממשלת ישראל דרך פגיעות מוגבלות, אבל "הוא לא רוצה מלחמה מלאה".

נסראללה, מציין ברעם, שואף להגביר את הלחץ על ישראל ומנסה לערער את הציבור הישראלי מבלי להוביל להסלמה שתתפרש כעילה למלחמה כוללת. "הם תוקפים יישובים אזרחיים במידה מוגבלת״, הוא מסביר, "זה מספיק כדי לשגע את הציבור הישראלי, אבל לא מספיק כדי להצדיק את פתיחת המלחמה המלאה״.

פגיעה ישירה בנהריה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
פגיעה ישירה בנהריה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

מנגד, פרופ' ברעם מעריך כי בישראל יש רצון מובהק להעביר את עיקר המאמץ הצבאי לצפון, זאת לאחר חודשים של לחימה בעזה אשר אינה מניבה הישגים משמעותיים. "בעזה אנחנו די שקועים בבוץ״, אומר ברעם בכנות. "יש הישגים צנועים, כמו חיסול חוליות מחבלים והשמדת עמדות שיגור, אבל ההתקדמות איטית ומלווה במחיר כבד – רק היום נהרגו שני חיילים ונפצעו שישה נוספים".

לדעתו, הצבא ושר הביטחון היו רוצים לסיים את הלחימה בעזה בעסקת חטופים, שתאפשר לצה"ל להחליף כוחות ולהתמקד בהכנות ללחימה בצפון. "הם רוצים להפעיל לחץ על חיזבאללה כדי להביא להסכם מדיני שיעביר את כוחותיהם של חיזבאללה 15 ק"מ צפונית לליטני״, הוא מוסיף. עם זאת, ללא ריכוז כוחות משמעותי בצפון, חיזבאללה לא ישתכנע בכוונותיה של ישראל.

״בחודש האחרון, נסראללה החל לתקוף יישובים אזרחיים וצה״ל לא הגיב על כך בעצימות.  התקיפות של חיזבאללה ביישובים אזרחיים, גם אם הן לא מסיביות, הן מספיקות כדי להוציא את התושבים מהשגרה שלהם ולהחדיר בהם פחד ודאגה. את הטקטיקה הזו ראינו בקצרין, אליה שוגרו 20-30 רקטות, וגם השבוע, כאשר כטב״ם אחד בשמי נהריה - הלחיץ את תושבי האזור. יש לציין כי נהריה היא מטרה רגישה הרבה יותר, נסראללה יודע זאת - מאחר שהיא ׳עיר ואם׳ - בניגוד לקצרין, שנחשבת לעיירה קטנה. לשלוח עשרות רקטות לנהריה - כבר תהיה בגדר פתיחת מלחמה״, מעריך.

ברעם טוען כי חיזבאללה נמצא תחת לחץ כבד, אך אינו יכול להפסיק את התקיפות. "נסראללה נמצא בלחץ״, הוא אומר, "הוא רואה שישראל מצליחה לפגוע בדרג הפיקוד שלו ולהשמיד נכסים צבאיים חשובים, אך יחד עם זאת, התחייבותו כלפי העולם המוסלמי לא מאפשרת לו לעצור כל עוד הלחימה בעזה נמשכת. "המלחמה קשה לנסראללה מאוד, אבל הוא לא יכול להפסיק כי הוא הבטיח להמשיך להילחם כל עוד יש לחימה בעזה. בכל זאת, מחסלים לו את הדרג הפיקודי, פוגעים בנכסים הצבאיים של הארגון - כך שהלחץ מצד פעיליו גובר״.

נסראללה, לפי ברעם, מקווה להפסקת אש בעזה, שתאפשר לו להפסיק את הלחימה בצפון: "הוא מתפלל לפחות שלוש פעמים ביום כדי שישראל וחמאס יגיעו להפסקת אש בעזה - כי זה הדבר שיאפשר לו לסיים את הלחימה בצפון מבלי להיכנס למלחמה כוללת".

ברקע הפגיעות בנהריה, תושבי הצפון מתחילים להביע אכזבה מהתנהלות הממשלה. ברעם מציין כי דברי התושבים משפיעים על ממשלת ישראל ויוצרים לחץ פנימי נוסף. "תושבי נהריה אומרים שהממשלה מפקירה אותם, וזה בדיוק מה שנסראללה רוצה לשמוע", אומר ברעם. המתח שנוצר בין הציבור הצפוני לממשלה רק מחזק את יכולתו של נסראללה ללחוץ על ישראל להגיע להפסקת אש בעזה, מתוך הבנה שהדבר יוביל להפסקת הלחימה בצפון.

לסיכום, פרופ' ברעם מדגיש כי גם ישראל וגם נסראללה מצויים בלחץ כבד, והשאלה העיקרית היא מי מהם ייכנע ראשון. נסראללה מקווה שהלחץ הציבורי בצפון יוביל את ממשלת ישראל להסכים להפסקת אש בעזה, בעוד שהצבא הישראלי מבקש לסיים את הלחימה בדרום ולהפנות את מרב המשאבים לצפון. "נסראללה וישראל - שניהם משחקים על הקצה״, מסכם ברעם.