אייל עופר, מומחה לכלכלת חמאס, שיתף אותנו בהתרשמותו מהיכולת של כל אחד מהצדדים לתמרן את הצד כנגד ובדעותיו בנוגע לתגליות החדשות בעזה - ראיון מיוחד למעריב.

כמומחה בכלכלה, שאלנו תחילה, האם פרסום הצעה לפרסים כספיים לחושפים את ראשי החמאס זה אקט אפקטיבי? עופר סבור ש"אין שום ספק שהצעת מענק כספי למי שיביא מידע על מיקומם של ראשי חמאס, או מידע שיעזור לנו לאתר חטופים, זהו צעד נבון ביותר". הוא גם קובע ש"כלכלית, זה הכי קל למדינת ישראל, בניגוד לכל שאר ההוצאות שלנו בהקשר למלחמה בעזה". 

עופר מסביר, שמשכורת ממוצעת בעזה (למי שיש לו עבודה), היא בסדר גודל של אלף דולר לחודש. יש אולי בכירים יותר בחמאס, שמצליחים להגיע למשכורות שהם עד פי שלוש מזה, שלושת אלפים דולר לחודש. אלו שאין להם משכורת ומקבלים תמיכה, מקבלים סכומים של מאה דולר, או כמה מאות דולרים בחודש". 

הסוד הוא תמיד בית ואנשים: זה מה שישבור את חמאס | מומחה מסביר
דיווח: נתניהו ולוין ביקשו מהיועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית נגד ראשי המדינה

על כן, הוא מאמין ש"אנחנו יכולים עם מענקים כספיים של מאות אלפי דולרים, להגיע למצב שאדם בעזה יקבל סכום ששווה לשלושים שנות משכורת עבורו". לדבריו, "זהו סכום שיכול לפתות הרבה מאוד אנשים לספק לישראל את המידע ובכך לסייע לנו לחסל את ראשי חמאס ולחלץ את החטופים". 

עוד שאלנו אותו, כמי שקשוב מאוד לרשתות החברתיות ועוקב בצמוד אחריהן בישראל וגם אצל האויב, מה המסרים שנקלטים אצלו מדובר צה"ל, אלו שעולים במשתמע מבין השורות ולא במפורש? עופר חושב ש"אין ספק שבימים האחרונים מתעצמת המגמה שבה מערכת הביטחון מנסה להשפיע על הציבור ולדחוף את מקבלי ההחלטות לסיים את המלחמה בעזה". הוא מסביר ש"הסרטון על מנהרת החטופים שהציג דובר צה״ל, היה עוד אמצעי שבו המערכת עושה שימוש במידע שברשותה כדי להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות הציבורי בישראל". 

המנהרה בה הוחזקו ששת החטופים (צילום: דובר צה"ל)

עם זאת, הוא טוען: "לא צריך להאשים באופן אישי את דובר צה״ל תת אלוף דניאל הגרי, צריך להפנות את המבט לראש המערכת". עופר מבהיר: "השר יואב גלנט אומר שצה"ל סיים את משימותיו בעזה, אבל כל מי שמסתכל על המצב בעזה רואה שבעצם החטופים לא חזרו וזוהי כנראה המשימה העיקרית של המלחמה ולכן צריך לשאול פה, האם מערכת הביטחון כולה איבדה את היכולת להשיג הכרעה אסטרטגית שתאלץ את חמאס לשחרר מיידית את כל החטופים?" 

לא ניתן לטעות ולחשוב שעופר עצמו מאמין בחוסר האונים שהוא תוהה לגביו, בראיון קודם שערכנו עמו הוא פירט דרך אפקטיבית בה הצבא יכול להגיע להכרעה. מדובר על ניוד האוכלוסייה האזרחית ברצועה דרומה, מצפון הרצועה. מזה תקופה ארוכה שהוא עקבי בדעה הזו שהמפתח לשבירת חמאס הנו הרחקת התושבים משם.

יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

לגבי מסמך האסטרטגיה של חמאס שנמצא במנהרה, שאלנו את עופר, כמי שקשוב להלכי הרוח של האויב ברצועה - בקרב הגרסאות, בין עיתון הבילד הגרמני לדו"צ, איפה הפער בין הגרסאות? ומה במסמך הזה יכול לתרום לצה"ל בתכנון המתקפה העתידית? עופר מזכיר, ש"דובר צה"ל הודה שהמסמך שפורסם בבילד הוא מסמך אותנטי, הוא רק ניסה להמעיט בחשיבות שלו". 

אם כך, מה משמעותו? עופר טוען שבשביל להבין את החשיבות של המסמך הזה, עלינו לבחון מה באמת יש בתוכן שבו. הוא מציין ש"יש בו הוראה של חמאס, כל הזמן לשנות את הסעיפים בהסכם. כל הזמן לשנות דרישות, כדי שהמשא ומתן ימשך הרבה זמן". עופר אומר: "אנחנו יודעים שזה באמת מה שהם עושים. להפעיל לחץ פסיכולוגי דרך המשפחות של החטופים, כדי להפעיל דרכם לחץ על הממשלה של ישראל, אנחנו יודעים שזה בדיוק מה שקורה". 

יחיא סינואר (צילום: AFP)
יחיא סינואר (צילום: AFP)

עוד הוא מבאר: "יש בו הוראה לשחרר סרטונים שיובילו את המשפחות לייאוש, זה בדיוק מה שקורה. זאת אומרת שלא כל כך חשוב מי כתב את המסמך הזה, מה שברור זה שהחמאס מתנהג בדיוק לפי מה שכתוב בו" . הוא מחדד: "בניגוד לנטען, לא כתוב במסמך שהחמאס מתנגד לעסקה, כתוב בו אפילו את ההוראות שמקבל צוות המשא ומתן לגבי החלק השני של העסקה (שהמשא ומתן לגביה נערך לאחר רק מימוש החלק הראשון)". עופר מסב את תשומת הלב לנאמר שם למשל, "לאפשר להביא משלחת מהצלב האדום לראות את החטופים הגברים שהושארו לחלק השני של העסקה וזאת כדי לייצר עוד יוצר לחץ בעזרת הביקור של הצלב האדום אצל החטופים הגברים החיים". 

עופר מבין מכך "שלא רק שחמאס אינו מתנגד לגמרי לעסקה כמו שניסו להציג את המסמך הזה , אלא שיש בו בעצם את כל ההוראות איך לסחוט את ישראל עד הסוף". הוא מדגיש: "לא אכפת להם שזה ייקח הרבה זמן, הם באמת לא ממהרים לשום מקום, זה מה שהיה כתוב בבילד".  הוא חוזר על דבריו: "לא היה כתוב שם שהחמאס מסרב לעסקה, היה כתוב שם שהחמאס מוכן שייקח הרבה מאוד זמן עד שתקרה עסקה". 

חמאס בדרום רצועת עזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
חמאס בדרום רצועת עזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

עופר שם זרקור על הנקודה הזו: "מי מנהל מטעם חמאס את המשא ומתן? סינוואר. זאת אומרת, שבעצם מה שצוות המשא ומתן מימש היו ההוראות של סינוואר" לכן לדעתו של עופר, "זה לא כל כך משנה, מי בעצם הקליד את המסמך הזה ועל איזה מחשב הוא נמצא". 

לסיכום עופר פוסק: "ההתנהלות בשטח של צוות המשא ומתן של חמאס מוכיחה שהמסמך הזה הוא אכן אותנטי״.