פעולה נועזת מעבר לקווי האויב? דיווח לא מאומת טוען שהתקיפה הנרחבת שיוחסה לישראל השבוע בסוריה לוותה גם בפעילות של כוחות קרקעיים בעומק השטח הסורי, במהלכו הצליחו הלוחמים לקחת שלל ממתקן סורי-איראני רגיש.

חוקרת יווניה בשם אווה קולוריוטיס – שנחשבת למומחית למזרח התיכון ומי שדיווחה בעבר עבור סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, אל גז'ירה, אל ערבייה ועוד – טענה הבוקר בציוץ ברשת X (לשעבר טוויטר) כי "כוחות ישראליים הצליחו להיכנס למתקן לייצור טילים בסוריה, לקחת שלל ולברוח לאחר שהרסו אותו". לטענתה, המתקן במאסיף, שעל פי דיווחים עמד השבוע במרכזה של תקיפה ישראלית משמעותית, מקושר למשמרות המהפיכה האיראניים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"מקור ביטחוני אישר לי השבוע כי כוחות של צה"ל ביצעו פעולה במאסיף", טענה החוקרת, "הפעולה החלה בתקיפה אווירית של הדרכים המובילות למתקן ושל המפקדות של הצבא הסורי באזור. לאחר מכן מסוקים העבירו בהצלחה כוחות מיוחדים ישראליים לשטח המתקן, כאשר כל עת הפעילות מסוקי קרב נוספים חגו מסביב לשטח הפעילות ואיבטחו את הכוח במקום. המבצע נמשך כשעה, במהלכה הלוחמים הישראליים הצליחו להיכנס למתקן המסווג, לקחו ממנו ציוד ומסמכים ונסוגו מהשטח בהצלחה". לטענת קולוריוטיס, המבצע המיוחד "נחשב להתפתחות משמעותית בזירה הצפונית, וייתכן שבימים הקרובים נלמד שהוא מצביע על שלב חדש בהסלמה במלחמה בסוריה ובלבנון".

התקיפה במאסיף שיוחסה לישראל השבוע נחשבת, על פי דיווחים ערביים, לאחת הנרחבות ביותר שישראל ערכה בשטח סוריה מזה זמן רב. השבוע פרסמנו במעריב כי על פי מכון המחקר "עלמא", האתר במאסיף שבצפון-מערב סוריה מוגדר רשמית כמרכז לימודים ומחקרים מדעיים הפועל בחסות ממשלת סוריה, אולם למעשה הוא משמש מזה מספר שנים כמרכז התעשייה הצבאית הסורית, תוך שיתוף פעולה הדוק עם איראן. הוא אחראי על מחקר, פיתוח וייצור של אמצעי לחימה שונים, החל מאפודים וקסדות, דרך חביות נפץ, רקטות הבורכאן וכטב"מים, וכלה בטילי פאתח 110.

"מתקני מכון 4000 פרוסים במספר אתרים במרחב הגיאוגרפי של מציאף (א-שיח' ע'דבאן, וואדי ג'הנם, טלאא'ע אלבעת' וד'הר ראמה אחמד), בצפון מערב סוריה", הסביר טל בארי, ראש מחלקת המחקר בעלמא, "עיקר עיסוקו הוא פיתוח וייצור רקטות וטילים, בדגש על פרויקט הדיוק עבור חיזבאללה. תחומי פעילות נוספים כוללים ייצור כטב"מים, פצצות ודלקים עבור טילים ורקטות. המהנדסים והחוקרים הפועלים במתקני סרס מעורבים בפרויקטים צבאיים שונים שנועדו לשדרג את היכולות הצבאיות של חיזבאללה וארגונים נוספים בסוריה ובלבנון. בין היתר פועלים במכון מומחים ממשמרות המהפכה, סוריה, חיזבאללה ואף מצפון קוריאה".

תקיפה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

לאורך השנים האחרונות, ועם העמקת האחיזה בסוריה, הגבירה איראן את מעורבותה במכון. על פי הערכות מומחי עלמא, איראן שולטת כיום על פעילות המרכז בצורה כמעט מלאה. "ההשתלטות האיראנית עליו, המהווה פלטפורמת ידע וייצור משמעותית, נועדה לסייע לאיראן במחקר, פיתוח וייצור של אמצעי לחימה מגוונים אך גם לקצר את אורך המסדרון היבשתי. פיתוח וייצור אמל"ח על אדמת סוריה - חוסכים שינוע מאיראן הכרוך המאמץ לוגיסטי משמעותי ומצמצמים את האפשרות לסיכול משלוחים", מסביר.

בארי עוד מציין כי זו לא הפעם הראשונה שאתרי מכון 4000 באזור מציאף ואתרי ההגנה האווירית הממוקמים באזור - מותקפים, ותקיפות אלה יצרו ככל הנראה פגיעה מסוימת ואף עיכוב בחלק מפעילויות המכון, אך לא הפסיקו או סיכלו אותן לחלוטין.