הטיל שנורה שלשום (ראשון) בשעות הבוקר המוקדמות על ידי החות'ים מתימן לעבר מרכז הארץ, הוביל להפתעה בישראל בשל ניסיונות היירוט שכשכלו ולתמונת ניצחון מבחינת העולם הערבי.

מנהיג החות'ים שיגר מסר לאחר השיגור: "הפעולה שביצעו היום הכוחות הרקטיים באמצעות טיל בליסטי חדש, חצתה את כלל חגורות ההגנה שהגנו על האויב הישראלי, כולל מערכות ההגנה האווירית, ועברה מרחק גדול, כאשר הטיל חצה 2040 ק"מ, תוך 11 דקות וחצי. זאת במסגרת השלב החמישי של ההסלמה נגד האויב הישראלי וכתמיכה בעם הפלסטיני".

שברי יירוט במודיעין בעקבות הירי למרכז (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
שברי יירוט במודיעין בעקבות הירי למרכז (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

אולם על אף הצהרות החות'ים כי הטיל שוגר כתמיכה "בעם הפלסטיני", מסעוד אלפאק, מומחה לענייני איראן ומרכז אסיה בערוץ אל-חד'ת הסעודי טוען כי הטיל שחלקיו נפלו באזור מודיעין, הוא מסר וניסיון ללחוץ על ישראל לסגת מכל מתקפה שהיא עלולה לשגר על דרום לבנון.

עוד מסביר אלפאק כי איראן למעשה בחרה בתזמון המדויק והרגיש שבהם גוברים הלחצים לתקוף בלבנון למרות המחלוקות בין שר הביטחון גלנט לראש הממשלה. חזית לבנון בראיית איראן היא חזית משמעותית. כל הפסד בחזית הזאת ייחשב למעשה כאובדן הפרויקט האזורי האיראני של איחוד הזירות. לדבריו: "הטיל החות'י נורה בעיתוי הזה על מנת להעביר מסר לישראל ובה בעת לא רק לצורך הסחה אלא לצורך הפעלת לחץ על ישראל כדי שהיא תיסוג מביצוע תקיפה כלשהי בדרום לבנון".

אלפאק הוסיף: "כל תקיפה תהיה אסון ללבנון ועשויה גם להיות אסון לחיזבאללה ביחס ליכולות ולאמצעים שלו ולשימוש ביכולות האלה שישראל מחפשת כל העת הזדמנות לחסל את האיום הזה מלבנון ושמופנה נגד ישראל".

גם עלי חמאדה, פרשן לענייני המזרח התיכון בערוץ הסעודי, הצטרף לדיון ואמר: "הנקודה החשובה והשאלה שנשאלת היא האם מדובר בתגובה או בנקמה על הפגיעה בנמל חודיידה שספג נזקים כבדים בחודש יולי האחרון על ידי חיל האוויר הישראלי? שאלה נוספת היא האם הדבר מהווה חלק מהעברת מסרים לישראל בנוגע לכך שהמלחמה שנראית באופק הקרוב מאוד בין ישראל לבין חיזבאללה עלולה למשוך את כל הזירות ואת כל הפלגים הרלוונטיים לעימות עם ישראל ואלה הניצנים הראשונים של העימות הזה שהם מאיימים בה על הישראלים. 

"אם כך, יש פרשנויות ושאלות רבות וקשה לסווג את הפעולה הזאת רק כחלק מהתגובה על התקיפה בחודיידה או כנקמה על התקיפה הזאת, בפרט מכיוון שהעניין המלחמה של ישראל עם חיזבאללה מבצבץ באופק כפי שאמרתי והפך למעשה לסכנה גדולה כאשר הראייה לכך היא שעמוס הוכשטיין בפעם השישית נמצא באיזור, בישראל החל מהלילה, ולאחר מכן מדווח שהוא יפנה ללבנון לשיחות בביירות".

על ראש הממשלה נתניהו אמר: "על כל פנים ניתן לומר שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו חייב להגיב לחות'ים מכיוון שהדבר נוגע לעניין ההרתעה וההרתעה ההדדית בין ישראל לחות'ים בתימן. מה שקרה היום בבוקר הוא אירוע גדול וקשה לעבור עליו לסדר היום, בפרט מצד הממסד הצבאי ובכל הנוגע לסוגיית ההרתעה".