ברקע התקיפות העוצמתיות של צה"ל בעומק לבנון ועליית המדרגה בירי של חיזבאללה, שוחחנו עם טל בארי, ראש מחלקת המחקר של מרכז עלמא לחקר אתגרי הביטחון בצפון, שהתייחס להתפתחויות האחרונות.

"מה שאנחנו רואים למעשה זה מספר של תקיפות של צה"ל לאורך החודשים האחרונים. בהתחלה צה"ל התחיל עם כל התקיפות ושם דגש במיוחד על הכפרים ועל האזורים שבין הקו גבול לחמישה קילומטרים ושם המגמה המרכזית שאותה זיהינו היא למעשה לסכל ולשבש תשתיות טרור צבאיות של חיזבאללה בסמוך לגבול, תשתיות שיכולות להוות סכנה ברורה ומידית על שטח ישראל. גם בהיבטים של ירי נ.ט וגם בהיבטים של יחידת רדואן, תצפיות וכדומה", הסביר. 

פקקי ענק ונהירה על משאיות: תיעוד הפאניקה בדרום לבנון
בראש של נסראללה: איפה טעינו בדרך מול הפרוקסי האיראני בלבנון?

עוד הוסיף, "המגמה הנוספת שהצטרפה אליה, בעיקר בחודש האחרון, זה מגמה של ביצוע ריכוז מאמץ על המערך הרקטי לטווח קצר שפרוס בדרום לבנון, בעיקר בשטחים שנקראים האזורים הצבאיים של חיזבאללה, יותר מחמישה קילומטר מהגבול יותר לעומק כמעט כעשרה קילומטר ואפילו יותר מזה. זה כל המערך הרקטי לטווח הקצר שמגיע עד 80 קילומטר, בעיקר טילי הגראד, אבל כמובן עוד שהם למעשה פרושים בכל דרום לבנון, כמויות עצומות פרישה נרחבת של משגרים".

רקטות גראד בשימוש חיזבאללה (צילום: מכון מחקר עלמא)
רקטות גראד בשימוש חיזבאללה (צילום: מכון מחקר עלמא)

"מגמה שלישית משמעותית, זה למעשה מה שאנחנו רואים עכשיו, ביום יומיים האחרונים. צה"ל למעשה מבצע תקיפות בכל דרום לבנון שגם כוללות עד קו אפילו צידון, הרבה יותר בעומק, למעשה הם התקיפות שנמצאות גם במה שנקרא המגן האנושי הקלאסי, זה אומר בתוך הכפרים, בתוך היערות, בתוך הערים, על התשתית הצבאית שמאוחסנת ופרושה בדגש על מה שנקרא מחסני אמל"ח, רקטות, כטב"מים וטילי שיוט", כך לדבריו. 

"עכשיו דובר צה"ל הודיע בפומבי שצה"ל הולך לבצע ריכוז מאמץ של תקיפה על בקעא, זה עוד שלב. בבקעא אנחנו יודעים שיש שם את המערכים האסטרטגיים של חיזבאללה, הכוונה בעיקר לרקטות הכבדות לטילים ארוכי הטווח ולמערכי כטבמ"ים גדולים, לא דווקא הכטב"מים הטקטים שזכינו להכיר אותם עד היום", סיכם.