איך הצליחה ישראל להניח את ידה על מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אחרי מרדף של עשורים? עודד עילם, ראש מנהלת המודיעין במוסד לשעבר, חשף בשיחה עם אראל סג"ל ב-103FM מעט מאחורי הקלעים של עבודת המודיעין הסבוכה של שירותי הביון.

"יכולת האיסוף היא יכולת אינטגרטיבית, לפעמים אתה מתחיל לבנות את הקומות הללו ופתאום מסתבר לך שיסוד שבנית עליו רעוע וצריך להתחיל מההתחלה", אמר. "מדובר בשילוב של מערכות: סיגינטיות (מודיעין מבוסס אותות), ויזינטיות (מודיעין מבוסס חוזי), יכולות טכנולוגיות כאלה ואחרות, ובסופו של דבר אתה יוצר תמונת מודיעין אינטגרטיבית שמאפשרת לך לקבל החלטה ללא סטיית תקן".

"על מנת שהיא לא תהיה, אתה מוכרח בסוף את המודיעין האנושי, את אותו אחד או כמה שיוכלו לתת את ההטבעה הנקודתית ליום פקודה. 

על צורת החשיבה שמצריכה העבודה המודיעינית, אמר: "כשאתה מנסה לשרטט את טבלת האיומים עליך, אתה גם מאיים עליך. אין מה לעשות, הפוקוס היה תמיד על הצפון, חמאס נתפס כאח הסורר, הקטן, איתו אנחנו יכולים להסתדר, והצפון היווה איום אסטרטגי עלינו. לכן כל המשאבים המרכזיים של קהילת המודיעין הופנו בזרקור רב עוצמה צפונה".

לא כולם בצפון בעד כניסה קרקעית: "כמה נוח לשבת במרכז ולשלוח את הילדים למלחמה"
במהלך תקיפה ממוקדת: צה"ל חיסל את מפקד חיזבאללה נביל קאווק

לדבריו: "עריפת ראשו של נסראללה, יש לה משמעות אדירה במיטוט הדימוי של החיזבאללה, גם בקרב העדה השיעית, גם בקרב הלבנונים, וגם בקרב העולם", אמר והוסיף: "אין ספק במשמעות ההיסטורית שיש לדבר הזה. העוינות כלפי ישראל היא הבסיס האידאולוגי של חיזבאללה ושל המשטר האיראני". 

לבסוף מתח עילם ביקורת על הצעדים שביצעה ארצות הברית לאחרונה במטרה למנוע הסלמה נוספת. "המהלכים האמריקאים פה - כישלון רודף כישלון. אני חושב שחיזבאללה היום נמצא במצב כל כך קשה ומדמם, שהיכולת שלהם לנהל מערכה אינטגרטיבית רצינית משמעותית מולנו מוגבלת".

הוא סיכם: "אחרי שאמרתי את זה, יהיו אבידות. זו לא הליכה בפארק. יש פה הפגנת יכולות יוצאת דופן של מדינת ישראל עם השלכות גיאופוליטיות. מה שקורה היום זו הפגנת עוצמה כזאת, שגם הציר הסוני במהרה יחזור אלינו".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm