האירועים בשבועות האחרונים בניהם התקיפות המוצלחות של ישראל על הפרוקסי של איראן בלבנון, חיזבאללה, ומטח הטילים הבליסטיים שאיראן שיגרה לעבר ישראל בליל יום שלישי, הראו כי הכללים הישנים במזרח התיכון כבר לא חלים. כעת, השאלה היא האם ישראל ואיראן יגיעו לשיווי משקל חדש שיעצור לפני התפתחות לסכסוך כולל — או שהשילוב המסוכן של חוסר ודאות ותוקפנות יגרור את המזרח התיכון לתוך מלחמה כוללת. פאנל של מומחים לתורת המשחקים סיפקו הערכה לניו יורק טיימס כיצד תיראה מערכה של עימות ישיר בין ישראל לאיראן. 

לפני שנצלול לעומק, מה היא בכלל תורת המשחקים?

זהו רעיון שנשמע כל כך פשוט עד כדי כמעט אכזרי, אך ההשלכות שלו כל כך חזקות עד שהוא זכה בפרס נובל. מלחמות - גם לנהל אותן וגם למנוע אותן — הן בעצם משחקים של חיזוי. מכאן שתורת המשחקים היא בעצם שיטה לניתוח האסטרטגיות בין שחקנים שונים - בין אם אלו צבאות, יריבים עסקיים או שחקני פוקר - תמיד נשאף כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורנו.

בכל הנוגע למלחמה, כל צד צריך לחזות איך הצד השני יגיב למהלך נתון כדי לשקול את העלויות והתועלות שלו. על ידי הצגת יכולת אמינה לכך שהמחיר של מתקפה יהיה גבוה מדי כדי להצדיק אותה, התיאוריה הזו לא חלה רק על מלחמה גרעינית. צורות אחרות של סכסוך, כולל מתחים מתמשכים כמו אלו שבין ישראל, איראן ומיליציות השלוחות של איראן, גם הן סובבות סביב שאלה אחת: איזה מהלך עליי לבצע כדי לקדם את האינטרסים שלי ולמנוע מהיריב שלי להטיל עליי עלויות שאני לא מוכן לשאת?.

"הזדמנות חד פעמית": ישראל נחושה לקראת תקיפה באיראן

מקרון קורא לעצור את משלוחי הנשק לישראל - זו הסיבה

מומחים לתורת המשחקים מסרו לניו יורק טיימס כי: "ישראל תמיד הייתה חזקה יותר מבחינה צבאית מאיראן, במיוחד כאשר הברית הקרובה שלה עם ארצות הברית נלקחת בחשבון". והדגישו: "אבל איראן טיפחה את המיליציות הידועות בשם "ציר ההתנגדות" - כולל חיזבאללה בלבנון, חמאס ברצועת עזה והחות'ים בתימן — שהיוו איום ממשי לכך שהעלויות של מלחמה כוללת יהיו כבדות מדי עבור ישראל".

עד לפני שבועיים שיווי המשקל במזרח התיכון נשמר, אך החל ממתקפת הביפרים המיוחסת לישראל, שיווי המשקל התערער. תורת המשחקים מצביעה על כך שבסופו של דבר, הצד החלש יותר - במקרה הזה איראן ושלוחותיה - הוא האחראי לשמירה על ההרתעה, אמר אחד המומחים: "העול המוטל על השחקן החלש הוא לרסן את הצד החזק יותר על ידי התנהגות שמראה כי סכסוך כולל יוביל לנזק בלתי נסבל".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

בעקבות מתקפת הביפרים בלבנון - עשן מחנות ניידים (צילום: רויטרס)
בעקבות מתקפת הביפרים בלבנון - עשן מחנות ניידים (צילום: רויטרס)

לפי הכללים הבלתי כתובים של המשחק, ההתקפות האחרונות של ישראל על חיזבאללה היו אמורות לעורר תגובה הרסנית מצד הארגון החמוש, אמר דניאל סובלמן, פרופסור באוניברסיטה העברית שכותב ספר על תורת המשחקים במזרח התיכון. "תיאורטית, היו צריכים להיות אלפי הרוגים ישראלים," הוא אמר.

"בניינים רבי-קומות היו צריכים לקרוס בישראל." אבל זה לא קרה. בין אם בגלל שההתקפות של ישראל היו כה הרסניות עד שלחיזבאללה כבר אין יכולת להגיב, או מסיבה אחרת, התגובה הצפויה מעולם לא הגיעה. ההרתעה שאיראן הסתמכה עליה כדי לשמור את הסכסוך ברמה שניתן לשלוט בה נראתה, בפועל, כאילו קרסה.

"ההרתעה נכשלה", אמרה אמה אשפורד, מומחית לענייני ביטחון. "האיראנים צריכים עכשיו להבין האם הם יכולים למנוע מישראל או מארה"ב לחצות קווים אדומים נוספים?". נדמה שהם ניסו לבחון את התשובה לשאלה הזו בשבוע שעבר כששיגרו 180 טילים בליסטיים לעבר ישראל, הוסיפה אשפורד. 

סובלמן, שחקר את איראן ושלוחותיה במשך עשרות שנים, אמר כי הוא מאמין שאיראן ניסתה להרתיע את ישראל, ולא להתחיל עידן חדש של סכסוך ישיר בין המדינות. "איראן ניסתה לקבוע סף הרתעה מסוים שיביא לסגירת מחזור ההסלמה הזה", אמר.

"השאלה כעת היא האם ישראל תראה זאת כך - וגם אם כן, האם ממשלת ישראל תראה ברגע זה הזדמנות לעשות נזק נוסף לאיראן, כאשר נראה כי איום התגמול מצד חיזבאללה הצטמצם באופן משמעותי?" שאל, והוסיף: "אם זה יקרה, לא ברור עד כמה המצב עלול להסלים, או כיצד יגיבו ארה"ב ובעלות ברית ישראליות אחרות".

לסיום אמר סובלמן כי התוצאה המהותית של מערכה ישירה בין ישראל לאיראן תהיה כזו שתוביל לנטל הכבד ביותר על אזרחים משני צדדיו של "לוח המשחק".

פגיעה ישירה במבנה בגדרה, התקיפה האיראנית, 1.10.24 (צילום: רויטרס)
פגיעה ישירה במבנה בגדרה, התקיפה האיראנית, 1.10.24 (צילום: רויטרס)