בצל המטחים הכבדים ברחבי הארץ לאחר ליל התקיפה האיראנית האחרונה על ישראל ועליית המתיחות הביטחונית, ידידותה של ארצות הברית עם ישראל והיותה בעלת בריתה עומדים למבחן יותר מתמיד. 

ביירות תחת אש: פיצוצים עצומים ועמודי עשן בעקבות תקיפות צה"ל | צפו
"הכביש מוביל לשום מקום": תשובה לקלמן ליבסקינד

ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון אלוף (מיל') עמוס גלעד התייחס למהות היחסים עם מעצמת העל עם נחיתתו של מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב, מייקל קורילה, ואמר בריאיון ל-103F הבוקר (ראשון): "אני מניח שאם ראש הממשלה אמר שיעשו, אז יעשו. התיאום האמריקני חיוני. האיום האיראני חמור, ואתה יכול להגיע איתם לפתיחת חזית נוספת. אסור שיהיו משקעי מרירות בינינו לבין ארה"ב, שהיא עמוד תווך מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל".



לאחר מכן הוסיף: "יש כוחות אמריקנים באזור ויש לנו קשרים מאוד ענפים איתם, כל המטוסים שלנו באים מארה"ב, אנחנו שייכים למסגרת הסנטקום שבו גם הצבאות הערבים המתונים באזור, אנחנו חלק מזה. את כל זה אסור לסכן".

מטוס אמריקאי B-1B (צילום: רויטרס)
מטוס אמריקאי B-1B (צילום: רויטרס)

"איראן היא ראש הנחש. הייתי מעדיף שתהיה פה אסטרטגיה. יש לנו את היכולות המופלאות של צה"ל, או מה שמייחסים למוסד ולשב"כ בגזרתו, אבל אין פה אסטרטגיה. יש פה הישגים טקטיים, אבל האם אתה יכול להכריע את איראן בלי ארה"ב, ובלי מדינות ערב?", תהה גלעד. 

"הגנרל קורילה מבטא את עומק שיתוך הפעולה האסטרטגי בין צה"ל לבין הכוחות של ארצות הברית. תחשבו מה המשקל שלהם במניעת התקפות על מדינות ישראל. אתה שייך לחלק ממערך אדיר שכולל מדינות ערב. זה עוד משהו שנותן לנו עוצמה".

יואב גלנט, מייקל קורילה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יואב גלנט, מייקל קורילה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)


"אם אתה יכול לחסל אותם בזבנג וגמרנו, יופי, אבל צריך לתכנן. קורילה בא גם לתאם וגם ליישם את המדיניות של ארה"ב שבאה לתאם. אתה צריך לראות מה אתה יכול לעשות שהוא גם חכם וגם פוגע".

"זאת מפלצת רשע שחורטת על דגלה את השמדת ישראל. ארה"ב לא תגיד לנו שיש עכשיו בחירות ואל תפעלו, אבל אנחנו יכולים להבין בעצמנו דברים. אנחנו צריכים לחזק את האמון עם ארה"ב לטובתנו, ולא לטובתם. אנחנו מדינה עצמאית שצריכה לשגשג פה לאורך שנים. יכול להיות שנראה תגובות שונות שלא שוות לנו".

בהמשך התייחס ליחסי איראן-רוסיה: "האיראנים יכולים לחזק את הברית עם רוסיה, הם יכולים לקבל החלטה לחצות את סף הגרעין. זה יהיה עידן שחור מבחינת ישראל. אתה חייב תיאום עם מדינות האזור שמתייצבות לצידך. אני מקווה שזה ברור".

טיל איראני (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
טיל איראני (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

על ההצלחות האחרונות של צה''ל בחיסולים של מחבלי חיזבאללה, אמר: "שלא ניכנס לאופוריה. אחרי שנה אין לנו את 101 החטופים. זה פגם מוסרי נורא, ועדין אנחנו מבצעים מבצעים בג'בליה. יש לנו חזית באיו"ש, ויש את המהלכים המרשימים בלבנון ועדין הצפון מותקף וריק. ככל שאתה מעניש את חיזבאללה צריך לשקול מה המשמעות שלה ברמה האסטרטגית. כל הדברים האלה הופעלו אחרי שנה, אבל עדין הם לא הכרעה של הגזרות".

לקראת סיום הריאיון טען כי "הכישלון ב-7 באוקטובר מזעזע. אני מדבר על אמ"ן שהשתייכתי אליו עשרות שנים. זאת חזרה על אותה יהירות ואטימות חמישים שנה קודם, ואפילו יותר גרוע. צריך להפיק לקחים, אבל גם את זה לא עושים. חייבים ועדת חקירה ממלכתית, זה הצעד הראשון. למרות שההתאוששות של צה"ל מרשימה"

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm