חיזבאללה הביע לראשונה תמיכה במאמצי הפסקת אש בלבנון, ללא התניה בסיום הלחימה בעזה. בכיר בארגון הצהיר אמש על עמדה זו, המהווה תפנית משמעותית במדיניות הארגון. במקביל, מקורות מסרו לערוץ הלבנוני "אל-ג'דיד" כי התחדשו המגעים על הפסקת אש ל-21 ימים, שלאחריה יתנהל משא ומתן על הפסקת אש קבועה ופתרון מדיני. עם זאת, המקורות דיווחו כי אין תשובה ברורה מצד הכוחות הפוליטיים בלבנון לגבי הקישור עם עזה או ניתוק שלה מסוגיית לבנון.

עוד לפני שספגה מתקפת תגובה: איראן חטפה מכה אנושה
התרחיש שמדאיג את חיזבאללה: כך ישראל תשנה את המשוואה בלבנון

לפי המקורות, חמש מדינות - ארה"ב, צרפת, סעודיה, קטאר מצרים, הגיעו להסכמה על שמו של מפקד צבא לבנון ג'וזף עאון בתור המועמד לנשיא החדש. יתר על כן, גורמים דיפלומטיים החלו להביע זאת בפני כל הצדדים. 

הגנרל עאון מונה לתפקיד מפקד צבא לבנון בשנת 2017. על רקע המשבר הכלכלי החמור שפקד את המדינה והקיפאון הפוליטי שמנע הקמת ממשלה יציבה, פרצו מחאות נרחבות ברחבי לבנון. בתגובה למצב זה, נשא עאון נאום נוקב ב-2021.  

בדבריו, שזכו לתהודה רבה ברשתות החברתיות, התייחס עאון למצב האזורי והפנימי בלבנון. הוא הדגיש את חומרת המשבר הכלכלי והשלכותיו על הצבא ועל המשרתים בו. בפנייה ישירה להנהגה הפוליטית, שאל עאון בחריפות: "לאן פנינו מועדות? למה אתם ממתינים? מה בכוונתכם לעשות? התרענו פעמים רבות על הסכנות הטמונות במצב הנוכחי".

נאומו של עאון, שחשף את עומק המשבר ואת התסכול בקרב הצבא והציבור, הפך במהרה לוויראלי והעלה את המתח בין הממסד הצבאי לדרג המדיני.

נעים קאסם, סגן המזכ"ל של חיזבאללה, הדגיש: "אנו תומכים במאמצים המדיניים בהובלת יו"ר הפרלמנט נביה ברי להשגת הפסקת אש. עם ביסוסה והתקדמות המהלכים הדיפלומטיים, נדון בכל יתר הסוגיות ונקבל החלטות בשיתוף פעולה". מאז פרוץ הלחימה ב-8 באוקטובר אשתקד, בעקבות מתקפת חמאס על ישראל, התנה חיזבאללה את הפסקת פעולותיו בסיום המלחמה בעזה. ישראל, מצדה, דרשה מחיזבאללה להפריד בין הסכסוך עמה לבין המערכה בעזה.

בנאומו לציון שנה למעורבות חיזבאללה בעימות, נמנע קאסם מלהזכיר את הפסקת האש בעזה כתנאי להרגעה בלבנון. זהו נאומו השני מאז חיסולו של מנהיג הארגון, חסן נסראללה, בידי ישראל בסוף החודש שעבר. בתגובה, הגבירה ישראל את פעילותה הצבאית בדרום לבנון, בעוד חיזבאללה ממשיך בירי רקטות לעבר צפון ישראל.

נביה ברי, מנהיג תנועת אמל השיעית ובעל בריתו של חיזבאללה, מילא תפקיד מרכזי במגעים להפסקת אש בתיווך מדינות המערב. עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, חשף בשבוע שעבר בראיון ל-CNN כי נסראללה הסכים להפסקת אש זמנית, בעקבות לחץ מצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיא צרפת עמנואל מקרון ומנהיגים נוספים במהלך עצרת האו"ם האחרונה. זמן קצר לאחר מכן, חוסל נסראללה בידי ישראל.

הרס בביירות, לבנון (צילום: REUTERS/Emilie Madi)
הרס בביירות, לבנון (צילום: REUTERS/Emilie Madi)

מקורות אמריקאיים מסרו ל-CNN כי ממשל ביידן אינו פועל באופן אקטיבי לחידוש המתווה, ומתמקד כעת בניסיונות למתן ולהגביל את הפעילות הישראלית בלבנון ונגד איראן, במקום לשאוף להפסקת אש מוחלטת. ציפי חוטובלי, שגרירת ישראל בבריטניה, הכחישה בתוקף בראיון ל-Sky News את טענת בו חביב, וכינתה אותה "מגוחכת".

בהודעת וידאו שפרסם אתמול, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל "חיסלה" את האשם ספי א-דין, יורשו של נסראללה. עם זאת, צה"ל מסר כי עדיין בודק את תוצאות התקיפה על מפקדת המודיעין של חיזבאללה בביירות. נתניהו פנה ישירות לאזרחי לבנון, קורא להם להתנגד לחיזבאללה ו"להשיב לידיהם את השליטה במדינתם". הוא הזהיר מפני "תהום של מלחמה ארוכה" אם לא יפעלו כך, ואיים במערכה דומה לזו שבעזה.

לפי נתוני משרד הבריאות הלבנוני, המערכה בין ישראל לחיזבאללה גבתה את חייהם של למעלה מ-1,400 אזרחים בלבנון. הרשויות הלבנוניות מדווחות על עקירתם של יותר מ-1.2 מיליון תושבים מבתיהם מאז החרפת הלחימה בחודש האחרון.