בעיתון הכלכלי הבריטי "פייננשל טיימס" נטען הבוקר (שלישי) כי ישראל מתמודדת עם מחסור מתמשך בטילי יירוט כחלק ממערך הההגנה האווירית, כך לפי מקורותיו. לפי הדיווח, אהוד עילם, לשעבר חוקר במערכת הביטחון, אמר ל"פייננשל טיימס": "זה רק עניין של זמן עד שיתחילו להיגמר לישראל המיירטים והיא תצטרך לבצע תיעדוף של אופן פריסתם".

דנה שטרול, בכירה לשעבר במשרד ההגנה האמריקאי שהייתה בין היתר אחראית על המזרח התיכון אמרה ל"פייננשל טיימס" כי: "בעיית התחמושת של ישראל היא חמורה". שטרול הסבירה כי: "אם איראן תגיב למתקפה ישראלית, וגם חיזבאללה יצטרף, ההגנה האווירית של ישראל תימתח". היא הדגישה שגם המאגרים של ארה"ב אינם בלתי מוגבלים: "ארה"ב לא יכולה להמשיך לספק לאוקראינה ולישראל באותו קצב. אנחנו מגיעים לנקודת מפנה".

תיעוד של אחד משיגורי מיירט ה'חץ' במהלך מלחמת 'חרבות ברזל' (צילום :אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)

"פייננשל טיימס" שוחחו גם עם בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית, שאמר לפי הפרסום: "חלק מקווי הייצור שלנו פועלים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. המטרה שלנו היא לעמוד בכל היעדים שלנו". הוא ציין שייצור טילי יירוט "זה לא עניין של ימים" והוסיך: "זה לא סוד שאנחנו צריכים לחדש מלאים". 

תא"ל במיל' אסף אוריון, לשעבר ראש החטיבה לתכנון אסטרטגי באג"ת, אמר ל"פייננשל טיימס": "אנחנו עדיין לא רואים את היכולת המלאה של חיזבאללה. הוא ירה עד כה רק על עשירית מיכולת השיגור המשוערת שלו לפני המלחמה - כמה מאות רקטות ביום במקום 2,000 רקטות". 

אמצעי לחימה של חיזבאללה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
אמצעי לחימה של חיזבאללה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

אוריון הוסיף: "חלק מהפער הזה נובע מבחירה של חיזבאללה לא לתקוף במלוא עוצמתו, וחלק ממנו נובע מהשפלה שספג מצה"ל. אבל לחיזבאללה יש עוד אפשרות לצאת לתקיפה משמעותית".  

מערכות ההגנה האווירית התלת-שכבתיות של ישראל הצליחו עד כה ליירט את רוב המל"טים והטילים שנורו לעבר המדינה על ידי איראן ושלוחותיה מהאזור. "כיפת ברזל" יירטה רקטות קצרות טווח ומל"טים שנורו מרצועת עזה על ידי חמאס, ״קלע דוד״ יירטה רקטות כבדות יותר שנורו מלבנון ומערכת "חץ" יירטה טילים בליסטיים מאיראן.

המערכת הרב שכבתית הזו, בשיתוף הקואליציה הבינלאומית, הצליחה ליירט באפריל 99% מהאיומים ששוגרו מאיראן. אולם במתקפה שיזמה האחרונה בתחילת החודש, ישראל נחלה הצלחה חלשה יותר בהתגוננות מפני למעלה מ-180 טילים בליסטיים שנורו לעברה. לפי הדיווח, כמעט 30 טילים פגעו בבסיס חיל האוויר בנבטים, בעוד שטיל אחד התפוצץ במרחק של 700 מטרים ממטה המוסד, סוכנות הביון הישראלית.

מערכת ה-THAAD (צילום: רויטרס)
מערכת ה-THAAD (צילום: רויטרס)

כידוע, ארה"ב מתאמצת להשלים את החוסרים ואף הודיעה ביום ראשון שתפרוס מערכת ההגנה אווירית שלה THAAD בשטח ישראל. אתמול פורסם ב-CNN שעל רקע ההסלמה ישראל ביקשה מארה"ב מערכת הגנה מתקדמת נגד טילים לפני מספר שבועות, בעקבות התקפות הטילים האיראניות. כלומר, החלטתה של ארה"ב להציב את מערכת ההגנה THAAD בישראל הגיעה כתגובה לבקשה ישראלית. 

מהלך זה מהווה "הצהרה גלויה על מחויבותנו" לביטחון ישראל, כדברי מזכירת הצבא האמריקאית, כריסטין וורמות. יש לציין כי ארה"ב מחזיקה רק שבע מערכות THAAD במלאי. 

יו״ר ארגון עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ: "הכותרת שפורסמה הבוקר בפייננשל טיימס לא נכונה. יש לישראל מלאי טילי יירוט שיכול להספיק למלחמה לאורך זמן ממושך - במגוון זירות. אינני יודע מי עומד מאחורי הכתבה, אני כן יודע שהוא חסר אחריות במקרה הטוב או מחפש להחליש את מדינת ישראל במקרה הרע. מפרוץ המלחמה עובדות ועובדי התעשייה האווירית והתעשיות הביטחוניות האחרות, עובדים 24/7 כדי לספק לצה״ל תחמושת הגנתית והתקפית לצורכי המלחמה ונמשיך לעשות זאת ככל שיידרש".