בצל ההיערכות ההולכת וגוברת בישראל לקראת תגובה באיראן על מתקפת הטילים הבליסטים, חוקר לענייני איראן, חסן ראדי התייחס בערוץ אל-חדת' הסעודי לסבב הביקורים של שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י וטוען כי "הוא חלק מהתחנונים של איראן להגעה להפסקת אש מארה"ב ומישראל"

בפתח דבריו אמר ראדי: "הביקור של שר החוץ האיראני במדינות האזור ואני סבור שהתחנה האחרונה תהיה בקהיר הוא חלק מהתחנונים של איראן להגעה להפסקת אש מארה"ב ומישראל. איראן מודעת לכך שישראל החלה להתכונן לתקיפה צבאית רחבה וכואבת ולא רק ישראל אלא ארה"ב החלה לסייע ולהיערך לא רק להגנה נגד התגובה האיראנית האפשרית אלא גם לשיתוף פעולה עם ישראל בתקיפת איראן". הוא מסביר. 

ראדי הציג את המשך פעולותיה של איראן להימנעות מתקיפה ישרראלית: "לאחר הביקור בקהיר, איראן תלך לסולטנות עומאן וגם לה אין הצעה להימנעות מהתקיפה. אולם איזה קלפים יש בידי איראן שהיא יכולה לתת לארה"ב? או מהן ההטבות שהיא רוצה לתת לישראל ולארה"ב כדי שארה"ב תאלץ את ישראל שלא לתקוף?", שאל ראדי.

ראדי סבור: "אני מפקפק ביכולת של ארה"ב למנוע מישראל לתקוף שכן לדעתי נתניהו לא ייכנע לתכתיבי ארה"ב בפרט בתקופת הממשל הזה שנתפס כחלש".

"הקדנציה שלו תסתיים בעוד כחודש ומכיוון שאנחנו הולכים לממשל חדש, זאת הזדמנות פז לנתניהו ולדעתי לא משנה כמה לחצים ארה"ב תפעיל, היא לא תוכל להכריח את ישראל לסגת מהתקיפה הגדולה הזאת". מסביר ראדי.

נתניהו וביידן  (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
נתניהו וביידן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

עד כה ראינו שאיראן שאחת הסיסמאות החשובות שלה הייתה "איחוד הזירות" כעת חווה התפרקות של הזירות. ראדי טוען כי "זאת ראייה לכך שאיראן או שלא מסוגלת לאלץ את הזירות להשתתף או שבהוראת איראן הזירות האלה לא מאוחדות אלא מפורקות". איראן גם הסכימה עכשיו לאחר שהמלחמה התקרבה לטהרן להפסקת אש בלבנון לאחר שהיא וחיזבאללה התנגדו לכך במשך שנה "זהן ויתור שני", מדגיש ראדי.

אולם ראדי בטוח שהשאלה המהותית היא האם נתניהו ישתכנע מכל הוויתורים האלה. "בזירה הלבנונית התנאים של נתניהו ברורים אולם בזירה האיראנית אני סבור שנתניהו שאף זה למעלה משנה לגרור את איראן לשלב הזה של העימות הצבאי הישיר".

ראדי הציג שלוש מטרות של נתניהו וטען: "אני חושב שנתניהו לא ייפול לניסיונות הרגיעה האלה אלא כדי להגשים שלוש מטרות: הראשונה, השמדת המיליציות האיראניות באזור מה שהוא התחיל בה. השנייה,השמדת מערך הטילים הבליסטיים של איראן. והשלישית, מתקני הגרעין של איראן שבסוף השנה הבאה, 2025 רוב סעיפי הסכם הגרעין יסתיימו". 

"אם הממשל החדש ובפרט אם ייבחר הממשל הדמוקרטי, נתניהו לא יכול להכריח את איראן לחתום על הסכם חדש. ישראל קיבלה את ההחלטה להגשים את שלוש המטרות ולא תיסוג ממנה. ככל שהתגובה הישראלית מתעכבת משמעות הדבר היא שישראל וארה"ב מכינות תקיפה גדולה ואולי להגשמת כל המטרות האלה בעת ובעונה אחת אותן היא תתקוף ובפרט המיליציות והטילים הבליסטיים על מנת שהיא תשלול מאיראן יכולת להגיב על התקיפה ועל כן היא תוכל להשמיד את מתקני הגרעין בעתיד".

תורגם באמצעות Byron חברת תרגום מקצועית