מתקפת הביפרים במסגרתה התפוצצו אלפי ביפרים ומכשירי תקשורת אצל פעילי החיזבאללה בלבנון התרחשה בסוף חודש ספטמבר והיא מיוחסת למוסד, אם כי כוחות הביטחון בישראל טרם לקחו עליה אחריות באופן רשמי. סוכנות הידיעות רויטרס חשפה היום (רביעי) פרטים חדשים אודות ההכנות המדוקדקות למתקפה: מניעת זיהוי חומר הנפץ בשיקוף ובניית פרופיל אמינות מזויפת למכשירים באינטרנט. 

לפי הדיווח, משלוח הביפרים הממולכדים הגיע לשטח לבנון בחודש פברואר השנה. ליד סוללת כל ביפר הוכנס חומר נפץ פלסטי במשקל 6 גרם שיחד עם החומר הכימי בסוללה הפך את הפיצוץ לעוצמתי. שילוב החומרים מוערך כשווה ערך ל-40 גרם חומר נפץ מרסק. סמוך לחומר הנפץ הפלסטי הושתל חומר דליק מאד. 

הביפרים של חיזבאללה (צילום: REUTERS/Ann Wang )
הביפרים של חיזבאללה (צילום: REUTERS/Ann Wang )

דווח שהסוללה, חומר הנפץ והנפץ עצמו נעטפו במארז בגודל קטן מקופסת גפרורים והוכנסו לגוף הביפר. כל החומרים שהוחדרו למכשירים הם חומרים פלסטיים חדישים שלא ניתנים לזיהוי באמצעות מכונות השיקוף. 

מקורות לבנונים אישרו לרויטרס שחיזבאללה בדק את הביפרים במכשירי שיקוף בנמל התעופה של ביירות כדי לוודא שהם לא ממולכדים ולא הצליח להבחין במנגנון המיוחד. 

לפי רויטרס, הסוללה המיוחדת שנבנתה וסומנה LIBT783 הייתה למעשה פרויקט של המוסד. כדי להטעות את חיזבאללה המוסד יצר לה היסטוריה טכנית מומצאת ברשת, שכללה חנויות מקוונות שהציעו את המוצר למכירה, פוסטים שיווקיים מזויפים וביקורות חיוביות מזויפות. באתר של חברת ״גולד אפולו״ בטאייואן הוצג הביפר תחת השם AR-924 ותואר כמוצר חדשני בעל סוללה נטענת ל-85 ימים.

הלוויה לפעיל חיזבאללה שחוסל במהלך מתקפת הביפרים (צילום: אמילי מאדי, רויטרס)
הלוויה לפעיל חיזבאללה שחוסל במהלך מתקפת הביפרים (צילום: אמילי מאדי, רויטרס)

לפי הדיווח, המכשירים החלו להעלות חשד בקרב פעילי החיזבאללה, ששמו לב שהסוללות הנטענות מתרוקנות מהר מהצפוי. למרות זאת, לא הועלת חשד לבעיה ביטחונית והמכשירים הופצו לפעילי הארגון.

לפי הדיווח, ב-17 בספטמבר 2024 הוחלט להפעיל את המבצע על ידי שליחת הודעת טקסט שלמעשה נתנה אות חשמלי עוצמתי שהפעיל את המטען. התוצאות: 39 הרוגים ומעל 3400 פצועים.

לפי הדיווח, מנהיגי חיזבאללה אמרו כי הם פתחו בחקירות פנימיות סביב רכישת המכשירים במטרה לברר את פרצות האבטחה בתהליך הארגוני. 

כזכור, גם לפני כעשרה ימים פורסמו פרטים נוספים אודות המבצע ב"וושינגטון פוסט". שם נטען כי הביפרים הורכבו בתוך שטח ישראל וכי מנגנון ההודעה שנשלח טרם הפיצוץ אילץ את מחבלי החיזבאללה להשתמש בשתי ידיים בעת הפיצוץ על מנת להגביר את הנזק. 

אחד הנפגעים במבצע הביפרים (צילום: רשתות ערביות)
אחד הנפגעים במבצע הביפרים (צילום: רשתות ערביות)

דווח אז ב"וושינגטון פוסט" כי בניסיון להבטיח נזק מקסימלי, הוטמע במערכת הביפרים פיצ'ר פיצוץ שמופעל על ידי הליך דוח שלבי שדורש צפייה בהודעה מאובטחת. הליך זה דורש לחיצה על שני כפתורים על מנת לקרא את ההודעה, מה שמצריך שימוש בשתי ידיים. מקור רשמי הסביר לוושינגטון פוסט את מהות השימוש בשתי הידיים: "המשתמשים כמעט בוודאות יפצעו את שתי ידיה ואז לא יהיו מסוגלים להילחם". 

ביום התקיפה קיבלו פעילי חיזבאללה הודעה בה נכתב: "קיבלת הודעה מוצפנת". הם עקבו באדיקות אחר הנחיות בדיקת ההודעה המקודדת, תוך לחיצה על שני הכפתורים ושימוש בשתי הידיים.