ישראל חותרת לנצל את ההישג המשמעותי של חיסול מנהיג חמאס יחיא סינוואר כדי לעצב מחדש את המפה האזורית לטובתה ולהגן על גבולותיה מפני התקפות עתידיות, כך עולה מדיווח של סוכנות הידיעות רויטרס.

לפי שמונה מקורות, ישראל ממהרת להנחית מכה מקסימלית על חמאס בעזה וחיזבאללה בלבנון לפני הבחירות בארצות הברית. המטרה היא ליצור אזורי חיץ דה-פקטו ומציאות בלתי הפיכה בטרם ייכנס נשיא חדש לתפקידו בינואר.

"התחילו לחלק ממתקים אצלנו": חגיגות חיסול סינוואר בעזה החלו
לראשונה לאחר חיסול סינוואר: סגנו מתייחס לשחרור החטופים

על ידי הגברת הפעילות הצבאית נגד חיזבאללה וחמאס, ישראל מבקשת להבטיח שאויביה והפטרון שלהם, איראן, לא יתאוששו ויאיימו שוב על אזרחי ישראל, כך על פי דיפלומטים מערביים, גורמים רשמיים לבנונים וישראלים, ומקורות אזוריים נוספים.

יחיא סינוואר (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
יחיא סינוואר (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

הנשיא ג'ו ביידן צפוי להשתמש בחיסול סינוואר כדי ללחוץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לסיים את המלחמה בעזה, אולם ייתכן שנתניהו יעדיף להמתין לסיום כהונתו של ביידן ולנסות את מזלו עם הנשיא הבא, בין אם זו תהיה סגנית הנשיא קמלה האריס או דונלד טראמפ, עמו יש לנתניהו קשרים קרובים.

לפני שישראל תשקול הסכמי הפסקת אש, היא מאיצה את המבצע הצבאי כדי להרחיק את חיזבאללה מהגבול הצפוני, תוך התקדמות לתוך מחנה הפליטים הצפוף ג'באליה בעזה. פלסטינים וסוכנויות האו"ם חוששים שזהו ניסיון לחתום את צפון עזה משאר הרצועה. במקביל, ישראל מתכננת תגובה למתקפת הטילים הבליסטיים שביצעה איראן ב-1 באוקטובר, התקפתה הישירה השנייה על ישראל בתוך שישה חודשים.

המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)

"יש נוף חדש, שינוי גיאופוליטי חדש באזור", אמר דיוויד שנקר, עוזר מזכיר המדינה לשעבר. לפני התקפת חמאס ב-7 באוקטובר, ישראל "הייתה מוכנה לסבול איום ברמה גבוהה", והגיבה לירי רקטות מצד חמאס ואויבים אחרים במכות מוגבלות. "לא עוד", הוא אומר.

ישראל הנחיתה מכות משמעותיות נוספות על אויביה, כולל חיסול מנהיגים בכירים כמו ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, מפקד הזרוע הצבאית מוחמד דף, מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ומפקדו הצבאי הבכיר פואד שוכר.

עם זאת, השאיפות של ישראל רחבות יותר מניצחונות צבאיים קצרי טווח, גם אם הם משמעותיים, אומרים המקורות שדיברו עם רויטרס. לפיהם, ישראל מבקשת לנצל את ההזדמנות הנוכחית כדי לעצב מחדש את המציאות האזורית באופן שישרת את האינטרסים הביטחוניים שלה לטווח הארוך.